Na povadlém stromě americké ekonomiky sice vyrašilo několik zelených haluzí, ale ve Spojených státech jsou stále ještě velké společnosti, pro které je slovo bankrot noční můrou všedních dní.
Autor: Profit
Server The Business Insider sestavil seznam deseti největších amerických firem, kterým bankrot hrozí. Při jeho sestavování vycházeli autoři ze zprávy účetní a analytické společnosti Audit Integrity. V ní zveřejnila postup, jak si spočítat u libovolného veřejně obchodovaného podniku riziko jeho krachu.
Spolu s návodem zveřejnila i seznam podniků u nichž je toto riziko vysoké. „My jsme odstranili ze seznamu všechny firmy s majetkem menším než 3 miliardy dolarů a ohodnotili je podílem jejich veškerého majetku a hodnotou podniku. Výsledkem je procento rizika krachu,“ vysvětlili v článku Vincent Fernando a Joe Wiesenthal, autoři žebříčku.
Nejlépe si mezi desítkou vybraných firem vedla síť autopůjčoven Herz. I když se musí popasovat s tunami dluhů, díky nimž vybavila své půjčovny stovkami vozů, hrozí jí bankrot jen se dvaatřicetiprocentní pravděpodobností. Do žebříčku se Herz dostal navzdory tomu, že letos v květnu zvýšil své základní jmění, aby si vytvořil manévrovací prostor.
To dvojka na seznamu se přesvědčuje, že prodávat v ekonomické krizi obchodní tryskáče se prostě nevyplácí. Společnost Textron tak zkrachuje s pravděpodobností 39 procent.
Zákazníci odtékají jako životodárná tekutina také z telekomunikační společnosti Sprint Nextel. Je to o to větší problém, oč větší jsou dluhy, které nyní operátor splácí. Riziko bankrotu nijak nesnížil ani vadnoucí zájem Deutche Telecomu, který chtěl ještě před nedávnem operátora odkoupit. Výsledkem je 41 procentní riziko krachu.
O mnoho lépe si nevedl ani světoznámý obchodní dům Macys. „Nakupuje dnes vůbec ještě někdo?“ ptají se Fernando s Wiesenthalem. Ale přiznávají, že by se zákazníci do obchodních domů více než 150 let staré značky mohli vrátit. Dokud to neudělají, firma Macys krachne s pravděpodobností 47 procent.
Riziko krachu více než 50%
Záhuba hrozí na 51 procent i farmaceutickému kolosu Mylan. Před dvěma lety totiž podle autorů žebříčku zaplatil příliš vysokou cenu za nákup generického oddělení společnosti Merck a zůstal mu dluh ve výši 5 miliard dolarů. „Vzhledem k tomu, že společnost dokázala letos vydělat 300 milion, příští rok to bude muset být mnohem víc, aby tento dluh dokázala zvládnout,“ komentovali Fernando a Wiesenthal situaci.
Do desítky se dostal i světoznámý výrobce pneumatik Goodyear. Pravděpodobnost jeho krachu je 53 procent. Příliš nepomáhá ani to, že odboráři brání společnosti v kontrole výdajů tím, že ji nutí, aby své továrny nechala za každou cenu otevřené.
Riziko bankrotu se ale nevyhýbá ani televiznímu gigantovi CBS. Mizející inzerenti a slábnoucí proud poplatků zahubil naděje na letošní zisk. Pokud se televizní síť brzy nevzpamatuje, bude mít problém s refinancováním dluhu ve výši 3,2 miliardy dolarů. Podle Fernanda a Wiesenthala zkrachuje s 55 procentní pravděpodobností.
Ani k výrobci procesorů a dalších technologií AMD nebyla krize milosrdná. Vzhledem k tomu, že třímiliardovou ztrátu už společnost utržila v minulých dvou letech, analytikové předpovídají ještě větší ztráty v letošním a příštím roce. Jak se asi AMD vypořádá se svým pětimiliardovým dluhem? Stejně jako u CBS je riziko bankrotu 55 procent.
Prodávat sny a GM se nevyplácí
Písky Las Vegas, neboli Las Vegas Sands. Za tímto názvem se nemůže skrývat nic jiného než řetězec kasin. Kromě města uprostřed pouště má podniky také v Macau a Singapuru. A právě příliš překotná a předimenzovaná expanze se podle obchodního blogu The Business Insider společnosti vymstí. Musí totiž poplatit 10 miliard dolarů dluhů. V době, kdy lidem nezbývá peněz ani na auta, natož na kasina to znamená 60 procent na stupnici rizika krachu.
Ještě hůř než nejistá výhra se ale ve Spojených státech prodává cizí jméno. Což pocítila jedna z největších reklamních a marketingových agentur Interpublic Group. Vlna ekonomické krize ji podle Fernanda a Wiesenthala úplně smetla. Příjmy poklesly dvouciferně, a pozitivní vliv neměl ani fakt, že největším klientem společnosti byl nechvalně proslulý gigant General Motors. Pravděpodobnost krachu 80 procent.