Sdílení nejlepších expertů z několika zemí umožňuje dodat zákazníkovi vyšší kvalitu
V rámci globalizace dnešní ekonomiky již není žádnou novinkou přesun výroby nebo služeb do určité lokality. Často jde o koncentraci výroby či center sdílených služeb do konkrétních lokalit. Koneckonců za minulý rok získal Nobelovu cenu za ekonomii Paul Krugman, který vysvětlil některé zákonitosti v této oblasti.
Opačný trend
Na jedné straně lze pozorovat, že firmy koncentrují určité činnosti do konkrétních míst. Platí to zejména o interních procesech. Na druhé straně se lze často setkat s opačným postupem – zejména v oblastech služeb s vysokou přidanou hodnotou pro zákazníky.
Zákazníci dnes očekávají, že společnosti jim poskytnou nejlepší odborníky. Není však ekonomické mít je jen „v záloze“ pro každý evropský trh a pro všechny oblasti průmyslu a specializace. A není to ani prakticky možné. Navíc lze jen obtížně považovat za odborníka člověka, který radí jen jednomu ze dvou velkých hráčů, respektive zákazníků na lokálním trhu.
V takových případech platí opačný trend, než je koncentrace pracovníků na jednom místě – sdílení nejlepších expertů v rámci několika zemí. Ten umožňuje dodat zákazníkovi vyšší kvalitu různými kombinacemi týmů odborníků, které spojují lokální znalost zákazníků a zkušenost s řešením obdobných problémů u několika z nich v regionu. Často je proto žádoucí, aby byl tým složen z poradců z několika zemí.
Aby bylo sdílení poradců z více států skutečně efektivní, je třeba odpovídajícím způsobem nastavit fungování interních procesů. A soustředit se především na jednotný informační systém, sjednocení finančních ukazatelů a na jednotný systém řízení lidských zdrojů.
Tři oblasti
Především je třeba nastavit jednotný informační systém, jenž pomáhá sdílet know-how a takzvané „best practices“, a podpořit jej společnou vnitrofiremní komunikací. Sdílet totiž lze jen zkušenosti, o kterých příslušný odborník ví. Pak už je nadosah vytvoření týmu složeného z poradců pocházejících z několika zemí a dodání zákazníkovi par excellence expertů.
Další na řadě jsou jednotné finanční ukazatele. Často vyvstává otázka, proč používat oborníka z jiné země, pokud vedle sebe má kolegu-experta, který však například nemá tolik zkušeností. Nejvhodnějším řešením se ukázal být systém, který má nastavené pobídky a sleduje finanční ukazatele nejen dle jednotlivých zemí, ale i určitých specializací z hlediska více států najednou.
Nejdůležitějším aspektem je jednotný systém řízení lidských zdrojů. Týká se jednotného hodnotícího systému odborníků, kariérních plánů a společných tréninků. Řečeno jinak, v okamžiku sestavení týmu všichni odborníci hovoří „stejným jazykem“.
A výsledek? Další přidaná hodnota pro zákazníky, která se projeví v jejich oboru podnikání, inovace v přístupech a rozvoj odborníků.