Nedávno skončený tokijský autosalon se stal místem světové premiéry dvou designových studií, které načrtly docela konkrétní kontury budoucích vozů značky Mazda
Mazda je známa svým vztahem k tradičním japonským tvarům, kterými se ráda inspiruje. Před čtyřmi lety to názorně předvedla na designové přehlídce v Miláně, kde prezentovala svoji filozofii Kodo – duše v pohybu. Tento směr předznamenal designový styl tzv. šesté generace, která byla v praxi poprvé k vidění u současné Mazdy 3. Původcem tohoto výrazného designového jazyka je uctívaný Ikuo Maeda, který v Mazdě pracuje už od roku 1982. Není bez zajímavosti, že jeho otec Matasaburo působil v Mazdě v letech 1962 až 1992, mimo jiné též ve funkci šéfdesignéra.
Jeho dílem je například nezapomenutelný model RX-7, na který navázal právě Ikuo zatím posledním Wankelem RX-8. Sportovními vozy typu kupé jsou ostatně inspirovány také nejnovější koncepty Mazdy odhalené na právě zahájeném tokijském autosalonu.
Prvním z nich je studie čtyřdveřového kupé nazvaná příznačně Vision Coupé. Představuje prvního reprezentanta designového stylu, se kterým se u Mazdy budeme setkávat v příštích letech. Jeho jasně zapamatovatelný jazyk, který je evolucí toho ze současných modelů značky, jen potvrzuje známý fakt, že ze všech asijských automobilek je právě Mazda nejlépe identifikovatelná podle svého vzhledu. Typický je rovněž fakt, že právě na vzhled klade Mazda při přípravě nových modelů extrémní důraz. Ze čtyřdveřového konceptu přímo sálá energie a ladnost jeho svalnatých linií se snoubí s ostrými triviálními zlomy. To, jak je pro automobilku vývoj nové vizuální identity důležitý, mimo jiné ilustruje fakt, že na konceptu pracovala poctivě dva roky.
Druhý koncept pojmenovaný Kai je hrubým, ale přesto velmi zřetelným předjezdcem budoucí Mazdy 3, která se představí v příštím roce. Také zde je technická stránka v tuto chvíli podružná, nicméně je víc než pravděpodobné, že pod kapotou bude vrnět revoluční zážehový motor Skyactiv-X, který sice spaluje benzin, principiálně však funguje podobně jako diesel.
Všeobjímající pláštík technologií Skyactiv halí také nový přístup ke konstrukci karoserie a třeba i sedadel, jehož hlavním smyslem je dále prohloubit zapojení řidiče do „děje“, tedy vnímání toho, co je za volantem především podstatné, čímž má Mazda na mysli stále ještě řízení auta samotného. Podobně jako větší čtyřdveřové Vision Coupé je také koncept Kai rozeným atletem, jehož základní tvary jsou inspirovány slavnými kupé Mazda ze 60. let. Jejich odkaz je jasný – vtisknout novému modelu rychlost a dynamiku. Kdyby vám bez znalosti věci někdo řekl, že toto je nová Alfa Romeo, asi byste neprotestovali. Sportovní duch je jasně patrný také v prořidičsky orientovaném interiéru s minimem ovládacích prvků.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz