Menu Zavřít

Koncesní projekt čeká na schválení

26. 2. 2010
Autor: Euro.cz

Dálnice D3

FIN25

Koncesní projekt na vybudování části dálnice D3, jež spojí Prahu s jižními Čechami a naváže na hraničním přechodu Dolní Dvořiště na silniční síť Rakouska, je připraven ke schválení ve vládě. Na úsek komunikace dlouhý 28 kilometrů, který povede z Veselí nad Lužnicí do Úsilné u Českých Budějovic, chce ministerstvo dopravy nalézt soukromého partnera. Předpokládané náklady této investice dosahují 7,12 miliardy korun.
„Po započtení nákladů provozu a údržby po dobu trvání kontraktu s koncesionářem by celkové náklady podle odhadů dosáhly 11,5 miliardy korun, ovšem v čisté současné hodnotě, tedy po očištění vlivů inflace, která během let bude náklady provozu a údržby zvyšovat,“ upřesňuje mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
V současné době je již ve výstavbě klasickým postupem – kdy je investorem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a náklady hradí Státní fond dopravní infrastruktury – úsek dálnice D3 od východního okraje Tábora k severnímu okraji Veselí nad Lužnicí. Navazující část měla být dle původních předpokladů kompletně vybudována metodou PPP (Public Private Partnership). Kvůli krizi byl ale záměr přehodnocen. „Na straně potenciálních koncesionářů se zhoršily podmínky financování, proto bylo během roku 2009 rozhodnuto o rozdělení původního koncesního projektu,“ vysvětluje Hanzelka. V první vlně bude postaven 28kilometrový úsek, ve druhé pak zbylých zhruba 45 kilometrů.
Dle ministerstva dopravy je v koncesním projektu na první část dálnice vyčíslena úspora nákladů oproti klasickému modelu bezmála 8,5 procenta. Po schválení koncesního projektu vládou vyhlásí ministerstvo dopravy zadávací řízení. „Kvalifikační část bude otevřena pro neomezený počet uchazečů, po vyhodnocení z nich budou vybráni čtyři, s nimiž se bude jednat dále,“ konstatuje Hanzelka. Dodává, že nyní se těžko odhaduje časový harmonogram. V optimální případě bude proces od vyhlášení k výběru koncesionáře trvat asi rok.
Ministerstvo připravuje materiál, jenž vyčíslí, na kolik by přišla výstavba dálnic klasickou metodou, tedy bez zapojení soukromého sektoru, a tyto údaje porovná se sumou, již bude mít stát k dispozici. Lze předpokládat, že mezi oběma údaji bude značná diference. „Velká část prezentace je hotova, v tuto chvíli čekáme ještě na nějaké doplňující informace týkající se situace v sousedních zemích,“ říká Hanzelka.

  • Našli jste v článku chybu?