V západoevropských zemích se propadají registrace naftových aut, roste naopak zájem o vozy s alternativním palivem a hybridy. Někde poklesl tržní podíl dieselů ze 70 procent na méně než polovinu.
Většina západních zemí, kde se daně z provozu vozidla určovaly podle hodnoty vypouštěných emisí CO2 (tedy podle tabulkové spotřeby paliva), byla dieselům zaslíbena. Například ve Španělsku nebo Francii dokonce svého času dosahoval podíl registrovaných dieselů na více než 70 procent trhu. Takové časy jsou ale zřejmě pryč.
Například meziroční zářiové registrace nových aut ve Velké Británii poklesly o 9,3 procenta na 426 170 aut. Za poklesem stojí velký propad zájmu o auta s dieselem. Těch se meziročně prodalo o 21,7 procenta méně, zatímco benzinová auta zaznamenala menší pokles 1,2 procenta. Naproti tomu vzrostl meziroční počet registrací vozů s alternativním pohonem o 41 procent a již mají tyto vozy (LPG, CNG, hybridy a elektromobily) více než pětiprocentní podíl na trhu.
Trhy jako Velká Británie jsou poměrně důležité i pro nás, protože určují trendy, jaká auta budou automobilky vyrábět a nabízet. Náš malý trh s měsíčními registracemi okolo 20 tisíc nových vozů není v celkových evropských číslech tak relevantní. Pokles zájmu o diesely tak může radikálně změnit složení motorové palety nových aut. U některých značek se tak už děje.
Celý článek si přečtěte na webu Autobible.cz