Americký Hollywood je po mnoho dekád doslova centrem světového filmového průmyslu. V tamních studiích každoročně vzniká obrovské množství nových celovečerních snímků, televizních seriálů i dalších pořadů, které se následně vysílají od Aljašky až po Nový Zéland. Nyní se ovšem zdá, že Hollywood se dostal do poměrně závažné krize.
V uplynulých letech měla tamní studia práce až nad hlavu, jelikož jednotlivé streamovací společnosti usilovně bojovaly o nové zákazníky, které se snažily získat vytvářením velkého množství nejrůznějšího obsahu. Tento boom streamování ale podle mnoha odborníků nebyl udržitelný, protože dlouhodobě nevedl k dostatečnému zisku. To si nyní zjevně uvědomily i ty největší společnosti na trhu a výrobu novinek výrazně omezily.
„Došlo k přehřátí trhu s obsahem. Ještě před několika lety se vysílalo klidně 600 akčních seriálů, ale pak už to akciový trh přestal oceňovat. Došlo tedy k částečnému zhroucení produkce na Netflixu, přičemž zároveň s tím se zhroutily i ostatní společnosti. Netflix se sice od té doby vzpamatoval, všechny firmy v odvětví se však nyní opravdu intenzivně snaží dosáhnout ziskovosti,“ řekl BBC Matthew Belloni, zakladatel společnosti Puck News, která se zabývá zábavním průmyslem.
Současný nepříznivý vývoj v celém odvětví dokládají rovněž údaje nezávislé firmy ProdPro. Podle ní se počet filmových produkcí ve Spojených státech během letošního druhého čtvrtletí snížil o přibližně 40 procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2022. K podobnému vývoji ale došlo i v ostatních zemích, takže celosvětově produkce za stejné období poklesla o zhruba 20 procent.
Nezaměstnanost je vysoká
Největší dopad má samozřejmě současná situace právě na středobod filmového průmyslu, tedy na Hollywood. Mnoho plánovaných natáčení bylo zrušeno, a to v různých studiích po celém městě. V důsledku omezení výroby navíc dochází i k rozsáhlému propouštění. Třeba známá filmová společnost Paramount se před sloučením s produkční firmou Skydance rozhodla propustit asi 15 procent zaměstnanců.
Podle nejnovějších údajů dosahovala nezaměstnanost ve filmovém odvětví ve Spojených státech letos v srpnu zhruba 12,5 procenta. Odborníci však tvrdí, že čísla budou ve skutečnosti ještě mnohem vyšší. Velká část filmových pracovníků totiž vůbec nepožádá o podporu v nezaměstnanosti, protože na ni buď nemá nárok, nebo už tuto dávku vyčerpala během uplynulých měsíců.
V odvětví navíc kromě stálých zaměstnanců pracuje i mnoho živnostníků, které zase trápí nedostatek zakázek. Třeba Michael Fortin vytváří letecké záběry z dronů pro filmy a televizní pořady na Netflixu, Amazonu a Disney. Ještě před pár lety byly jeho drony ve vzduchu takřka neustále, letos ale našel práci jen na 22 dní. Kvůli tomu už musel opustit svůj dům poblíž Los Angeles a přestěhovat se stovky kilometrů daleko do levnější lokality.
„Ještě před dvěma lety jsem se nebál jít s manželkou a dětmi na večeři a utratit za ni 200 dolarů. Teď si rozmýšlím i objednání úsporného menu v McDonald's v hodnotě pěti dolarů. Hollywood mi sice v minulosti dal všechno, teď mám ovšem pocit, že průmysl se otočil k mnoha lidem zády,“ uvedl Fortin. Podobně současnou situaci vnímá také Belloni z Puck News. „Pro popis aktuálního dění je krize dobré slovo. Nechci nikoho plašit, ale krize je skutečně to, co teď lidé cítí.“
Město zvažuje filmové pobídky
Kromě již zmíněného prasknutí streamovací bubliny stojí za úpadkem produkcí v Hollywoodu také skutečnost, že mnoho amerických států zavedlo pro filmové společnosti atraktivní daňové pobídky, takže některé firmy přesouvají svá natáčení mimo Kalifornii. Situace v Hollywoodu už je přitom natolik špatná, že zavedení nových pobídek nyní zvažují rovněž v Los Angeles.
Ostatně zábavní průmysl ročně přispívá do ekonomiky regionu více než 115 miliardami dolarů (téměř 2,6 bilionu korun) a spolu s na něj navázanými odvětvími poskytuje práci více než 681 tisícům lidí. „Zábavní průmysl je skutečně rozhodující pro ekonomickou vitalitu regionu Los Angeles,“ řekla při oznámení plánu starostka města Karen Bassová.
Je přitom otázkou, zda případné pobídky Hollywoodu skutečně pomohou. Podle některých lidí je spíše nutné počkat, až se situace sama vyřeší, tedy až firmy opět spustí natáčení většího množství snímků. „Hollywood si vždy myslí, že je v krizi. Je to totiž město, jež neustále čelí technologickým inovacím a dalším druhům změn, což je součástí jeho magie. Aby ale bylo možné dosáhnout toho, že natáčený obsah bude stále aktuální, věci zkrátka nemohou zůstat takové, jaké byly v minulosti,“ uzavřel Duncan Crabtree-Ireland, hlavní vyjednavač odborové unie filmařů SAG-AFTRA.