Švédská automobilka si ráda dělá věci po svém. Třeba pětiválcové turbodiesely, na nichž pracuje od roku 2001. Jelikož je Volvo součástí luxusní divize Premier Automotive Group koncernu Ford, mohlo by používat sametový šestiválec o obsahu 2,7 litru z Jaguaru. Jenže nechce. Hlavní je pro Švédy bezpečnost, takže jí přizpůsobují konstrukci předních částí svých vozů včetně prostoru pro motor. A ten si do něj na míru vyrábějí. Až do nedávné premiéry nové generace agregátů bylo snižování rizika při nehodě Volvu jedinou omluvou. Teď už ji nepotřebuje.
Když jsem naposledy testoval nejsilnější ze tří naftových pětiválců automobilky ve faceliftovaném kombi V70 (EURO 19/2005), právě motor D5 horko těžko držel s vozem tempo. Ani by nevadilo, že jeho výkon dosáhl přinejlepším 163 koní. Horší byla nekonečně dlouhá prodleva při akceleraci, prudký nástup turba a hrubější projev. A to je pryč.
Tentokrát se objektem zkoumání stala verze S60 D5. Nové turbodmychadlo už se posádce nesnaží zprostředkovat skok do hyperprostoru a výkon po sešlápnutí pedálu plynu narůstá plynule. Dvaadvacet koní navíc znamená, že je Volvo agilní natolik, aby mohlo zrychlit na stovku za 8,2 vteřiny. A navíc i při dvoustovce na dálnici (premiéra se uskutečnila ve Frankfurtu a okolí) má chuť přidávat. A místo chrchlání spíš brouká.
Jinak S60 funguje stejně jako předtím. Páka šestistupňové převodovky přesně zapadá, kam je třeba, a standardní podvozek je dost měkký, takže se vyplatí vyzkoušet ten „sportovnější“, označovaný Four-C. Na čalounění je vidět, jak dobrou práci ve Volvu odvedli, palubní deska je přehledná a neméně kvalitní. A řidič má stále po ruce to skvělé tlačítko, jímž se dají rázem sklopit všechny opěrky hlavy na zadních sedadlech. Aspoň děti nezlobí.
Pro úspěšné pořízení volva je nicméně základem nepřiplácet za navigaci. Ušetřených 117 tisíc se hodí a navíc to ušetří nervy. Způsob, jakým jejím displej vyjíždí z palubní desky, je sice úchvatný, ale tím její přínos končí. Ovládání na volantu je vyřešeno nešťastně, protože o ně řidič desetkrát do minuty zavadí. Dálkový ovladač coby druhý způsob intuitivností nehýří. Mapka navigace je nepřehledná, pohyb v menu chaotický a ovládání hlasitosti k nenalezení. Má ale i jednu dobrou stránku: v Česku nemluví.
Volvo S60 D5
Motor přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem 2401 cm3
Max. výkon 136 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 230 km/h
Průměrná spotřeba 6,6 litru na 100 km
Základní cena 1 044 000 Kč
Klady
+ konečně i motor
+ prostorný a kvalitní interiér
+ přesná převodovka
Zápory
- ovládání navigace
- navigace
- potřeba připlatit za podvozek Four-C