Úzká specializace, která charakterizuje vývoj světových firem v posledních desetiletích, možná narazila na své limity. Některé společnosti se vrací k modelu vertikální korporace, který byl běžný v polovině 20. století, kdy jejich byznys zahrnuje několik činností v produktovém řetězci od výroby po prodej.
Před sto lety byly zcela běžné takzvané vertikálně integrované firmy, které zasahovaly do všech fází výroby, zpracování produktu, distribuce i prodeje. Například Standard Oil ropu těžil ve vlastních vrtech, převážel ve vlastních vagónech a zpracovával ve vlastních rafinériích. Henry Ford označil vertikální integraci za příčinu svého úspěchu. „Pokud to chcete dělat správně, dělejte si to sami,“ tvrdil.
Dnes je ovšem takový model vzácný. Firmy se úzce specializují na konkrétní byznys a na ostatní činnosti si najímají specialisty. Trhy jsou sofistikovanější a společnosti se mohou obrátit na mnoho dodavatelů či odběratelů po celém světě, pokud některému konkrétnímu nevěří. Microsoft je příkladem firmy, která se dostala na vrchol díky úzkému zaměření na svůj počítačový operační systém.
Apple si dělá software, Tesla autobaterie
Přesto se tak trochu zdá, jak si všímá britský list The Economist, že některé firmy se vrací k vertikální integraci. Například Apple a Tesla, o kterých se dnes velice často mluví.
Apple jako výrobce telefonů vytváří svůj vlastní software, hardware a provozuje vlastní obchody. Tesla vyrábí 80 procent svých vozů a prodává je přímo zákazníkům. Zároveň vytváří síť autoservisů a staví v nevadské poušti továrnu na autobaterie.
Důvodů je podle Economistu několik. Pro zákazníky je integrovaný model jednodušší. Je snadnější se orientovat na trhu, kde vám prodává své produkty přímo Apple, než když ho nabízí nespočet jiných prodejců.
Druhou příčinu pociťují hlavně technologické firmy, které naráží na problémy růstu kvůli nedostatečně velkému trhu suplementů. To je příkladem Tesly, pro kterou je nedostatek autobaterií překážkou rozvoje elektrických vozů.
Má to své limity
A zatřetí, pro firmy je dobré si s klienty vytvořit vztah. Proto Netflix a Amazon nyní dělají vlastní televizní programy, aby přitáhly zákazníky ke svým dalším produktům. Díky takovému vztahu může byznys i lépe reagovat na potřeby trhu. Například španělská módní firma Zara oblečení prodává, vyrábí i navrhuje, což jí umožňuje včasně reagovat na módní trendy.
A v neposlední řadě také geopolitická nejistota a obavy o životní prostředí stojí za rostoucí vertikální integrací. Ta se ovšem jen těžko vrátí v takové podobě, jako v minulém století. Například Apple stále ve velké míře spolupracuje s taiwanským Foxconnem.
Čtěte dále:
Apple ze starých iPhonů zrecykloval tunu zlata, použije je na nové modely