Menu Zavřít

Konec diskriminace podnikatelů?

30. 1. 2006
Autor: Euro.cz

ZÓNY VYHRAZENÉHO PARKOVÁNÍ Majitelům domů v širším centru Prahy se možná zjednoduší podnikání. Sněmovnou totiž úspěšně prošel návrh, odstraňující jejich dosavadní znevýhodnění při parkování. Podnikatele však nepotěší, že zóny placeného stání se rozšíří na celé širší centrum Prahy.

ZÓNY VYHRAZENÉHO PARKOVÁNÍ Majitelům domů v širším centru Prahy se možná zjednoduší podnikání. Sněmovnou totiž úspěšně prošel návrh, odstraňující jejich dosavadní znevýhodnění při parkování. Podnikatele však nepotěší, že zóny placeného stání se rozšíří na celé širší centrum Prahy. Když chce majitel domu v širším centru Prahy provést drobnou opravu na své nemovitosti, ale neměl v tomto nahlášeno trvalé bydliště, často ho čekají velké komplikace. „Nemám právo parkovat poblíž domu v zóně vyhrazeného stání. Můžu tam nanejvýš jen zastavit a vyložit třeba cement nebo štafle. Pak musím popojet na konec čtvrti mimo zónu vyhrazeného parkování a odtamtud se veřejnou dopravou vrátit, abych se mohl pustit do práce,“ říká Libor Dellin, majitel činžovního domu na pražském Žižkově. VYŽDÍMAT, KDE SE DÁ Na nerovnoměrné postavení soukromých majitelů domů oproti nájemníkům těchto nemovitostí (stejně jako o diskriminaci těchto majitelů oproti státním či městským vlastníkům) jsme v Profitu upozorňovali už několikrát. Problémy kolem parkování jsou jen dalším příkladem této nerovnosti, kdy stát sice chce po majiteli údržbu nemovitostí, neumožňuje mu však ani pokrýt náklady (regulované nájemné) a místo vstřícných podmínek mu správu domu všemožně komplikuje. V zónách vyhrazeného stání mají právo na zlevněnou parkovací kartu jen lidé, kteří mají v lokalitě trvalý pobyt. Naopak, majitelé domů (nebo třeba nájemci kanceláří a obchodů) musí za parkovací kartu platit několikanásobně více, i když v dané čtvrti potřebují zaparkovat třeba jen párkrát ročně. DÍKY KVAPILOVI A MÝTNÉMU Právě Libor Dellin, který je současně místopředsedou Občanského sdružení majitelů domů, vloni kvůli zmíněné záležitosti rozeslal dopisy všem 200 poslancům. „Navrhoval jsem v nich některé úpravy zákona o pozemních komunikacích, které by pomohly vyřešit nelogickou situaci,“ říká. „Vždyť přece právo rezidenta je nutné odvozovat od platného vztahu k objektu v místě se nacházejícím, s nímž je spojena také celá řada povinností,“ vysvětluje. Z dvou set poslanců mu sice odpověděli pouze tři, nicméně výsledek se zdá být nadějný. Poslanec Tomáš Kvapil (KDU-ČSL) totiž brzy poté vystoupil s pozměňovacím návrhem. Ten již úspěšně prošel třetím čtením ve sněmovně a míří do Senátu. Návrh se nejspíš podařilo prosadit i díky tomu, že lobbování za majitele domů přišlo v situaci, kdy se poslanci tak jako tak měli zákonem o pozemních komunikacích zabývat, a to kvůli přípravě mýtného. ZÓNY ČEKÁ ROZŠÍŘENÍ

Řidiči zatím platí za parkování na ulicích v pravobřežní části Prahy 1. Magistrát už několikrát odložil plánované rozšíření zón, přesto je jisté, že k němu dojde. Zástupci městských částí totiž chtějí zamezit, aby se z jejich čtvrtí stávalo levné parkoviště pro řidiče jedoucí do centra Prahy.

Placené parkování se má rozšířit i na zbytek Prahy 1 (tedy Malou Stranu), Prahu 2 (Nové Město, Vinohrady), 3 (Žižkov) a 7 (Holešovice, část Bubenče). „Zpoplatnění přijde nejdříve od 1. ledna 2007,“ říká městský radní pro dopravu Radovan Šteiner. Neoficiální zdroje z magistrátu však připouštějí, že reálnějším termínem je až červenec 2007.

Odborníci však čekají dominový efekt. Rozšíření oblasti placeného stání totiž vyvolává obavy v městských částech, které zůstanou za hranicemi zóny. „V okamžiku, kdy celý širší střed města začne být placeným parkovištěm, vytěsní to řidiče na místa, kde státní placené není,“ varuje starosta Prahy 8 Josef Nosek. Totéž si myslí i starostové Prahy 4 Bohumil Koukal či Prahy 9 Vladimír Řihák.

bitcoin_skoleni

Všichni upozorňují na to, že situace s parkováním v jejich obvodech je už teď kritická. Pokud se nápor vozidel ještě zvýší, budou místní lidé a podnikatelé hledat volná stání hůře než doposud. „Jestliže by se to projevilo, museli bychom přistoupit k nějakému opatření,“ upozorňuje Řihák. O zavedení placeného parkování již vážně uvažují v Praze 5, 6 i 8.

DALŠÍ SKRYTÁ DAŇ? Majitelům domů se tedy správa jejich majetku prodraží, stejně jako nájemcům kanceláří či obchodů. Zpoplatnění aut v centru měst je nevyhnutelným trendem, kopírujícím západní Evropu. Právě proto je podle Dellina důležité, aby podnikatelé neplatili za parkování několikanásobně více než ostatní rezidenti. „Nejde jen o přímé zvýšení nákladů na parkování. Úhrady za své placené stání přenesou na podnikatele i firmy, které třeba přijedou provádět údržbu, opravu či úklid v jeho domě. Například při pravidelných dvou hodinách úklidu týdně, při požadovaných 40 korunách za hodinu parkování, se roční úhrada za úklid navýší o 6000 korun,“ upozorňuje Dellin. Ten zároveň varuje, že širší městské centrum může přijít o řadu obchůdků i kanceláří, protože nájemci dají přednost čtvrti, kde nebudou mít tak vysoké náklady na parkování. Dosavadní systém zpoplatnění kritizují i někteří pražští zastupitelé. „Skutečnost, že i drobní podnikatelé si mají k provozním nákladům na každé své firemní vozidlo připočítat částku 36 tisíc korun ročně, což je padesátinásobek ceny za běžnou rezidenční kartu, nelze považovat za podporu podnikání, kterou máme všichni ve svých volebních programech. V určitých případech lze toto zdanění považovat za likvidační,“ domnívá se zastupitel hlavního města Petr Moos (nezávislý). Zóny značně zkomplikují život lékařům, servisním společnostem, zásobovacím vozidlům, pohotovostním vozidlům. Ti všichni budou muset buď platit vysoké částky v parkovacích automatech, nebo kvůli své pracovní povinnosti porušovat předpisy. Moos také upozorňuje, že pražské ceny rezidentních karet i parkovného jsou ve srovnání například s Vídní vyšší, a to bez ohledu na kupní sílu obyvatelstva. ROČNÍ CENA PARKOVACÍ KARTY | osoba s trvalým bydlištěm|700 korun|

 podnikatel se sídlem v oblasti 12 000 korun
 lidé a firmy s bydlištěm či sídlem v jiné oblasti36 000 korun
  • Našli jste v článku chybu?