Zatímco cestující aktuálně přibývají div ne rychlostí zvuku, pilotů, letištního personálu i letadel je čím dál méně. Tedy alespoň zdánlivě. Že aerolinky nové stroje potřebují vskutku akutně, bylo dobře patrné na nedávném leteckém veletrhu v anglickém Farnborough, kde například americké Delta Ar Lines uzavřely podle webu Simple Flying kontrakt na dodání hned 100 kusů typu Boeing 737 MAX 10.
A protože dochází k postupnému obnovování i mezikontinentálních linek, roste ze strany dopravců též poptávka po takzvaných dálkových letounech. Jejími zástupci jsou třeba evropský Airbus A350 či americký Boeing 787 Dreamliner. Jenže právě s ním a jeho dodávkami to v uplynulých dvou letech bylo dosti problematické.
Slavný výrobce doplácel, respektive doplácí na svoji vlastní ledabylost a honbu za ziskem na úkor bezpečnosti. Kam až je ochoten v tomto ohledu zajít, vyšlo na povrch po dvou fatálních nehodách již zmíněných strojů B737 MAX, které stály život všech 346 lidí na palubě. Právě po těchto haváriích z listopadu 2018 a března 2019 si na něj americké letecké úřady (a nejen ony) posvítily a právě to je důsledkem, proč musela firma následně pozastavit dodávky i dalších svých letadel – uvedených dreamlinerů.
Dvouleté vyšetřování
Federální úřad pro letectví (FAA) zahájil před dvěma lety vyšetřování některých „výrobních nedostatků“, jež dotčené stroje vykazovaly. Týkaly se například horizontálního stabilizátoru, části kabiny důležité pro udržování podtlaku uvnitř letounu nebo spojů v místech, kde křídla navazují na trup. A ačkoliv tyto neduhy bezpečnost letu jako takovou přímo neohrožovaly, nacházely se nad přijatelnou mírou tolerance. Ba co víc, regulátorům se rovněž nelíbilo, jakým způsobem Boeing provádí povýrobní kontrolu nových strojů, a proto jejich dodávky loni v květnu pozastavil.
Nyní se však vedení společnosti se sídlem v Chicagu dušuje, že všechny inkriminované nedostatky odstranilo, a požádalo FAA o povolení k obnovení svých dodávek. A úřad žádost výrobce tento týden posvětil.
„Boeing provedl nezbytné změny, aby se ujistil, že letoun 787 Dreamliner splňuje všechny certifikační standardy. Před udělením osvědčení o letové způsobilosti a schválení dodávky prověří FAA každé jednotlivé letadlo,“ dali rázně najevo pracovníci amerického leteckého úřadu.
Žádost Boeingu se týkala schválení dodávek několika prvních z celkem 120 kusů tohoto širokotrupého letounu, jež si od něj v nedávné době aerolinky objednaly. Zástupci dopravce American Airlines se, jak uvádí server CNBC, nechali slyšet, že k převzetí dreamlinerů by mělo dojít ještě tuto středu. Dohromady se má jeho flotila rozšířit o 40 nových ,sedmsetosmdesátsedmiček‘.
Tuze drahé problémy
Na zprávu o posvěcení dodávek problematických dreamlinerů zareagovaly akcie Boeingu pochopitelně pozitivně. Bezprostředně po jejím zveřejnění v pondělí o tři procenta vzrostly, následně však tento růst korigovaly, přičemž v době psaní tohoto článku byly na trhu k dostání v ceně 164,85 dolaru (3950 korun) za kus.
Společnost jako taková dokázala v letošním druhém kvartálu navýšit počet dodaných letounů na úroveň 121 kusů. To je meziročně o dvaačtyřicet letadel více. O poznání horším zjištěním nicméně je, že vleknoucí se problémy s dreamlinery ji budou stát na 5,5 miliardy dolarů (zhruba 132 miliard korun).