Manažer Volkswagenu mohl být čestným občanem Mladé Boleslavi
Měl to být takový odrazový můstek k nejvyšším metám v koncernu Volkswagen. Když automobilka v roce 2001 vysílala Helmutha Schustera do Mladé Boleslavi jako personálního ředitele Škody Auto, německému manažerovi se rýsovala hvězdná kariéra. Mluvilo se o tom, že se během několika let stane personálním šéfem celého koncernu Volkswagen. Na tomto postu měl nahradit jednoho z nejznámějších mužů podnikatelské sféry v Německu - Petera Hartze, na jehož rady velmi dal také kancléř Gerhard Schröder. Byl to zřejmě právě Schuster, kdo se svými nápady významně podílel na Hartzových projektech, jež měly být ukázkou možných léků pro churavějící německý trh práce.
Teď je se vším konec. V polovině června jednapadesátiletý Helmuth Schuster záhadně odstoupil ze svých funkcí ve vedení mladoboleslavské Škody. Na konci června na něj jeho vlastní chlebodárce, firma Volkswagen, podala trestní oznámení. Pomocí úniku informací - zřejmě řízenému - z automobilky se čtenáři německých médií mohli dozvědět, že Schuster čelí podezření z braní úplatků. K nečistým penězům se údajně dostával jednak tím, že si nechával platit od obchodníků, ale také tak, že tajně vytvořil vlastní firmy, které získávaly zakázky na výhradní dovoz automobilů do Indie a Angoly. Samozřejmě prostřednictvím nastrčených osob, bílých koní. Automobilka přitom údajně vůbec netušila, že se Schuster něčím podobným zabývá. Nyní se ovšem zkoumá, zda do podobných praktik nebyli zapleteni i další manažeři Volkswagenu.
Velkoryse odvážný.
Vypuknutí aféry „Schuster“ muselo být pro mnohé lidi v Mladé Boleslavi bleskem z čistého nebe. Personální šéf Škody se proslavil jako muž, který hodně pomáhá městu. Helmuth Schuster se zasloužil o investici do mladoboleslavského univerzitního areálu, která může dosáhnout výše až půl miliardy korun. Město je německému manažerovi vděčné i za podporu vrcholového fotbalu. Mladoboleslavská sociální demokracie dokonce navrhla, aby Schuster dostal vyznamenání a titul čestného občana města.
„Namítal jsem, že na udělení čestného občanství je ještě brzy,“ říká mladoboleslavský primátor Svatopluk Kvaizar (SNK) v rozhovoru pro týdeník EURO. Uvádí, že předání takového vyznamenání by mělo smysl ve chvíli, kdy by byl vysokoškolský areál dokončen. Nyní se ovšem zdá být vcelku zřejmé, že takové pocty se už Schuster nedočká.
Kvaizar připomíná, že Helmuth Schuster v Mladé Boleslavi nikdy nebydlel. Primátor v něm vždy viděl tak trochu „Pražáka“, protože žil v české metropoli a do automobilky dojížděl. Ani Kvaizar však nepopírá, že Schuster na něj působil jako korektní partner, který se projevoval velkorysostí, dobrou vůlí a ochotou vyslechnout si požadavky města. „Působil dojmem, že je ve své velkorysosti odvážný,“ dodává primátor.
Bývalý zaměstnanec mladoboleslavské automobilky uvádí, že Schuster rozhodně nepůsobil dojmem arogantního německého manažera, jak by se dalo očekávat. I češtinu se naučil tak, že jí nejen rozuměl, ale snažil se česky i mluvit.
Neodolatelné pokušení?
Co se nakonec stalo Schusterovi osudným? Týdeník EURO mimo jiné zaznamenal názor, že jde o součást širšího boje o pozice ve vedení Volkswagenu. K čemu by byl jinak dobrý onen únik informací, který koncernu rozhodně nepomůže? Na druhé straně by vedení německé automobilky sotva podalo trestní oznámení, kdyby si nemyslelo, že má po ruce dostatečné důkazy.
Helmuth Schuster byl velmi vytíženou osobou, ale také vizionářem, mužem spousty nápadů. V koncernu začal pracovat už v roce 1985, v devadesátých letech byl dlouho vedoucím personálního útvaru. I poté, co odešel do Česka, dostával mnoho důležitých úkolů v jiných částech světa. Cestoval na jednání do Brazílie, Angoly a zvlášť náročný úkol měl v Indii - ve druhé nejlidnatější zemi světa měl prosadit značku Volkswagen. Těžké zadání to bylo i proto, že se koncern v Indii dosud více prezentoval značkou Škoda.
O čem všem ale mohl Schuster přemýšlet na svých častých cestách? Pokušení mohlo být velké. Jestliže má manažer tak silnou pozici v koncernu, který svými produkty dobývá celý svět, mohou mu přijít na mysl lecjaké nápady. I ty, které se týkají možného osobního obohacení. A to přestože si Helmuth Schuster ve Škodě vydělal více než tři miliony korun, alespoň dle údajů za minulý rok (EURO 9/2005).
Bulvární média by možná mohla spekulovat o tom, zda se Schusterovi nestaly osudnými pohledné ženy prahnoucí po bohatých podnikatelích. Faktem je, že pro tuto část českého tisku Schuster nebyl neznámou osobou. Před časem rozebírala, zda je německý manažer novým milencem herečky Kateřiny Brožové. Ta však podobná tvrzení odmítala. Na otázku, co ho vlastně svedlo z cesty za hvězdnou kariérou - pokud se podezření potvrdí - by snad mohl věrohodně odpovědět jen sám Schuster. Bude ale chtít?