Martin Štefunko končí nejen jako šéf investic PPF, ale i jako předseda dozorčí rady O2 Czech Republic
Dny Martina Štefunka v roli předsedy dozorčí rady ve společnosti O2 jsou sečteny. Týdeníku Euro to nezávisle na sobě potvrdily dva zdroje z vedení společnosti. Štefunko, který na konci roku rovněž končí jako šéf investic skupiny PPF, je považován za muže, který přemluvil miliardáře Petra Kellnera, aby koupil telekomunikačního operátora O2. Když se ukázalo, že firma je v daleko horším stavu, než PPF očekávala, vztahy mezi oběma muži se citelně zhoršily.
Slepý nákup „Skupina PPF kupovala Telefóniku O2 fakticky naslepo, protože španělští vlastníci neumožnili Kellnerově skupině udělat hloubkovou kontrolu hospodaření a byznysu společnosti. Důvodem byla skutečnost, že PPF chtěla rozjet vlastního mobilního operátora. Při ocenění telekomunikační společnosti tak PPF vycházela jen z informací, které firma zveřejnila, a pak zřejmě z informací, které získala zevnitř společnosti,“ řekl týdeníku Euro pod podmínkou anonymity zdroj, který byl při prodeji O2, ale ve firmě již nefiguruje. Po třech měsících Kellner podle něj vzkypěl s tím, že PPF dramaticky Telefóniku přeplatila. Největším dílem kritiky počastoval právě Štefunka.
Nedaří se plnit ani původní plány, které počítaly s rychlou restrukturalizací firmy a tomu přiměřeným navyšováním výnosů.
Společnost O2 ve své poslední tiskové zprávě minulý týden uvedla, že pokračuje v aktivitách vedoucích k zefektivnění a pružnějšímu rozhodování. Současně s tím ale oznámila, že se za leden až září letošního roku celkové konsolidované provozní výnosy O2 meziročně snížily o sedm procent na 33,1 miliardy korun.
O napjaté situaci ve firmě svědčí i reakce na analýzu Rozporcovat a prodat, kterou týdeník Euro zveřejnil v minulém vydání a jež se především zabývala možností rozdělení O2. Zaměstnanci tiskového oddělení PPF nejprve obvolávali některé redakce, aby zprávu nepřebíraly. Krátce poté se týdeníku Euro ozvali přímo někteří zaměstnanci O2, kteří potvrdili, že Štefunko skutečně v dohledné době skončí v roli šéfa dozorčí rady.
V současnosti pro něj vedení údajně hledá elegantní „exit“. Hovoří se i o možnosti, že by Štefunko mohl nakonec skončit v O2 Slovakia, ale jde o nepotvrzenou informaci.
V reakci na zmíněný článek dokonce společnost PPF týdeníku Euro pohrozila, že podá podnět České národní bance, aby prošetřila, zda se redakce nepokusila o manipulaci s trhem. Jinak řečeno, zda neovlivnila vývoj akcií O2 na burze. Tato výhrůžka přitom není nic nového a mají s ní zkušenosti i další média, zejména pak z doby, kdy se psalo o tom, že se finanční skupina chystá O2 koupit. To PPF dlouho odmítala, stejně jako další informace, které se postupem času potvrdily.
„Mlžící strategii“ využívá PPF velmi ráda a často. Ve výčtu zaručených dementi by se dalo dlouho pokračovat. „Je to nesmysl. Neví, kam dřív skočit,“ reagoval v srpnu ředitel skupiny pro vztahy s veřejným sektorem Vladimír Mlynář na informaci deníku E15, že Štefunko končí v roli šéfa investic PPF. Později se ukázalo, že informace je pravdivá. Stejně tak se ukázal pravdivým i článek týdeníku Euro, který v lednu loňského roku jako první informoval, že PPF se chystá koupit O2. Tiskové oddělení opět vehementně popíralo, že by se cokoli dělo.
K pousmání je poté informace, že na poradě vedení firmy, která se uskutečnila na začátku minulého týdne, došlo k obřadnému roztrhání jednoho výtisku týdeníku Euro, který obsahoval zmiňovanou analýzu aktuální situace v O2. Kdo se tohoto nelehkého úkolu chopil, se ovšem redakce nedozvěděla.
O autorovi| Michal Půr Vadim Fojtík Vladan Gallistl, pur@mf.cz fojtik@mf.cz gallistl@mf.cz