Češi nabídnou v Polsku řešení pro veřejnou správu
Loni v říjnu vstoupil do jednoho z největších českých systémových integrátorů, společnosti PVT, polský Prokom Software. Panovaly-li v té době obavy z razantního převzetí firmy polskými manažery, nepotvrdily se. Generální ředitel Jiří Fabián zůstává ve funkci a do topmanagementu firmy přišel kromě čtyř polských zástupců ve statutárních orgánech pouze Marián Pijarski. PVT přesto přistoupilo k razantnímu kroku - zredukovalo počet zaměstnanců z 1480 koncem loňského roku na současných 1100. „Reorganizaci PVT jsme připravovali od dubna 2003, proces běžel nezávisle na vstupu investora. Nečekali jsme, až někdo přijde a začne nám říkat, co máme dělat. Mohu však potvrdit, že nový akcionář vznesl požadavky na zvýšení efektivnosti. PVT totiž v posledních třech letech kvůli privatizačním nejasnostem vedlo konzervativní život. Nejasnosti skončily nástupem polského akcionáře a PVT se rozdělilo na dvě divize. První zahrnovala klíčové činnosti, tedy veškeré IT aktivity, a druhá to, co k provozu nutně nepotřebujeme - pozemky, budovy a neprovozní finanční prostředky,“ popisuje situaci PVT v posledních měsících generální ředitel a předseda představenstva společnosti Jiří Fabián.
EURO: Čeho se PVT po příchodu nových akcionářů zbavilo? FABIÁN: Především nemovitostí a neprovozních finančních prostředků. Zůstal nám provozní kapitál 200 milionů korun. Z nemovitostí vlastníme pouze jediný objekt, v němž zajišťujeme oblast platebních a čipových karet a kde je umístěn autentizační server první certifikační autority a personalizace platebních karet. V ostatních budovách jsme v nájmu, což výrazně vylepší rentabilitu našeho podnikání.
EURO: O jaké zlepšení rentability se jedná? FABIÁN: Vlastníte-li pozemky a nemovitosti v zůstatkové hodnotě miliardy korun a nejste-li developerem, určitě nedosáhnete srovnatelné návratnosti ze správy tohoto majetku jako u IT byznysu. Úspora nákladů letos dosáhne čtrnácti milionů korun, příští rok to bude 25 milionů. Tolik ušetříme na údržbě, odpisech, obslužném personálu a poklesu počtu kmenových zaměstnanců PVT.
EURO: Týkalo se to jen zaměstnanců z oblasti správy prodaných nemovitostí, nebo i pracovníků z IT byznysu? FABIÁN: Většinou to byli lidé z IT byznysu. Jejich odchod souvisel s reorganizací našeho podnikání - technologie podporují snižování počtu pracovníků. Oproti roku 2002 tak klesla náročnost veškerých operací na pracovní sílu o patnáct procent. Navíc jsme zpřísnili požadavky pro setrvání na pracovních pozicích, a tak některé funkce v oblasti obchodu zůstaly otevřené a hledáme sem nové lidi.
EURO: Trh IT však roste, proč jste propouštěli? FABIÁN: Český sektor IT roste ročně asi o pět procent. Číslo však zahrnuje nejen služby, ale i hardware a software. PVT se zaměřuje především na služby, a ty se v posledních třech letech příliš nerozvíjely. Situace se změnila loni, kdy se nám podařilo zvrátit poměr prodeje zboží oproti prodeji služeb. Loni jsme tak prodali o 250 milionů zboží méně, což jsme nahradili zvýšeným poskytováním služeb.
EURO: Nárůst služeb znamená zvýšení výkonů u existujících klientů, nebo jste získali nové zákazníky? FABIÁN: Dařilo se nám na obou frontách. Navýšili jsme výkony pro ČSOB a mobilní operátory a nové zákazníky jsme získali z oblasti municipalit a středních podniků.
EURO: Vstup Prokomu jistě znamenal nový pohled na podnikání PVT. V čem se vaše strategie změnila? FABIÁN: Došlo ke dvěma základním změnám: za prvé se budeme více orientovat na velký byznys a zejména systémovou integraci. To vedlo k rozdělení činností mezi PVT a naši dceru PVT ESO, která bude výhradně prodávat ERP řešení ESO9 pro střední a malé podniky a mateřská PVT se z této činnosti stáhne. Za druhé chceme přebudovat a rozšířit nabídku komerčním institucím. Směřujeme zejména do oblasti integrace datových bází a poskytování služeb nad tím s využitím takzvaného middleware. Zde vytváříme inovované portfolio a chceme se s ním objevit na trhu nejpozději na podzim.
EURO: To je strategie pro Česko. Teď však můžete i na polský trh. Jaké zde vidíte perspektivy? FABIÁN: Zatím konzultujeme vzájemné možnosti - Prokom zkoumá produkty PVT pro municipální sféru a oblast bezpečnosti a realizace elektronických transakcí. Z projektů pro města a obce jde o elektronické spisovny, elektronickou komunikaci a produkt Ramis sloužící pro podporu rozhodování. Ramis se dnes úspěšně ověřuje v Česku na krajské úrovni. Poláci byli Ramisem nadšeni a věří, že program je možné využít jak u nich, tak i dále na Východě. V oblasti elektronického podpisu i elektronizace státní správy jsme oproti Polsku výrazně napředu – hlavním dokladem tam stále zůstává papír.
EURO: Máte konkrétní projekty? FABIÁN: Finalizujeme dohody s Prokomem o nabídce produktů PVT v Polsku. Konkrétní zákazníky ještě nemáme, ale nástup na polský trh je reálný koncem roku. Otázku nárůstu obchodů PVT v Polsku i Česku budu schopen zodpovědět v září po schválení střednědobého plánu. Přesto lze říci, že pro letošek PVT počítá s tržbami asi 1,9 miliardy korun a hrubý zisk by se měl díky úsporám zvýšit na 60 milionů.
EURO: Budete své produkty nabízet v Polsku pod značkou PVT, nebo Prokom Software? FABIÁN: To je otázka taktického přístupu ke konkrétním zákazníkům. Zjistíme-li, že je účelné, aby vstoupil do transakce Prokom, ať již z hlediska velikosti nebo znalosti konkrétního produktu, nabídka bude vedena pod jeho hlavičkou a PVT bude subdodavatelem. V jiných případech to může být opačně. Obecně není důvod, proč by se neměla značka PVT objevit na polském trhu.
EURO: A co nabídne Prokom PVT? FABIÁN: Především produkty pro komerční instituce, ERP řešení a middleware a také produkty systémové integrace.
EURO: Mluvíte o propojení produktové nabídky PVT a Prokomu. Lze očekávat synergii i jinde? FABIÁN: Například ve financování - u krytí rizik obou firem či pojištění. Ve fyzickém poskytování služeb je možnost dosahovat synergie omezená. V konkrétních případech budou přesto výdaje optimalizovány. Získáme-li třeba zakázku na Českotěšínsku a zdroje v Polsku budou blíže než v Česku, určitě raději využijeme těch polských, než abychom hradili vysoké dopravní náklady.
EURO: PVT má slovenskou pobočku. Počítáte s tím, že povede případnou expanzi do Maďarska či Rakouska? FABIÁN: Zopakuji stanovisko Prokomu – možnou další akviziční činnost Prokom rozvine až po zkušenostech s akvizicí PVT. Současným cílem je tedy zvýšit výkonnost PVT v Česku podle představ Prokomu - o jiných trzích nyní neuvažujeme.
EURO: Jaké jsou rozdíly ve výkonnosti Prokomu a PVT? FABIÁN: Jde hlavně o výnosnost charakterizovanou ukazateli výkonu či zisku na pracovníka, které budeme muset o 30 procent navýšit, aby byla srovnatelná s Prokomem. Toho jsme schopni dosáhnout během dvou až tří let.
EURO: Čím je tak rozdílná výkonnost obou firem způsobena? FABIÁN: Penetrace IT je v Polsku obecně nižší než v Česku. Na druhé straně je Polsko v něčem dál – například uskutečňovaná penzijní reforma přináší významné zakázky IT sektoru.