Nedostatek námořních kontejnerů, ucpané přístavy, chybějící řidiči, rostoucí ceny a nedokončená auta stojící před výrobními fabrikami. To jsou příčiny i důsledky současné krize v mezinárodní přepravě, která sužuje globální ekonomiku po celý letošní rok. A nejspíš ještě chvíli bude – alespoň dle Tima Huxleyho, šéfa hongkongské rejdařské společnosti Mandarin Shipping.
„Potrvá dlouho, než se to vyřeší,“ řekl k zaseknutému dodavatelskému řetězci Huxley televizi CNBC. „A každý sektor, který je do této černé labutě zapleten, se musí pokusit své konkrétní problémy vyřešit sám.“
Ačkoliv výrobci zmíněných kontejnerů i samotných lodí přidali na tempu, jejich snažení přinese kýžený efekt nejspíše až v roce 2023, míní. Do té doby je dle šéfa rejdařské společnosti nutné počítat s obecným zdražováním i omezenou nabídkou řady produktů: „Obávám se, že to vyústí ve vyšší náklady pro koncové spotřebitele a nedostatkem některého zboží.“
Světlo na konci tunelu?
Zatímco Huxley se na nejbližší měsíce dívá spíše skrze černé brýle, analytici oslovení zpravodajskou agenturou Reuters vidí nadcházející vývoj přeci jen o něco pozitivněji. A mají k tomu hned několik rozdílných důvodů.
V první řadě došlo ke snížení ukazatele Baltic Exchange Dry Index (BDI). Ten, zjednodušeně řečeno, měří náklady na lodní dopravu, respektive na dodávky surovin typu železné rudy, uhlí a dalších suchých materiálů přepravovaných po moři. Zkraje října dosahovala jeho hodnota více 5600 bodů, nyní se pohybuje pod hranicí dvou tisíc devíti set. Dostat tento náklad z bodu A do místa B je tak aktuálně o poznání levnější než například před měsícem, což je podle agentury první známka toho, že krize pomalu, ale jistě polevuje.
Klesá též vytíženost přístavů. Je sice pravdou, že ty americké zůstávají i nadále nacpané k prasknutí a že řada lodí směřujících do vod okolo Los Angeles musí před vykládkou několik dlouhých dní kotvit na moři, v Číně, odkud většina zboží do západního světa proudí, se ale dle Reuters začíná situace zlepšovat. To ostatně dokládá i specializovaný server Freightwaves.com.
Dodávkové lhůty se nadále prodlužují, ovšem jen proto, že se blíží ono pro obchodníky nejdůležitější období roku – Vánoce. Jakmile svátky pominou, dojde podle analytiků k razantní proměně spotřebitelského chování.
„Dnešní úroveň poptávky po zboží dlouhodobé spotřeby je neudržitelně vysoká,“ řekl Paul Donovan, hlavní ekonom společnosti UBS Global Wealth Management, s tím, že dle jeho názoru zaměří lidé po novém roce svoji pozornost především na sektor služeb.
Základní stavební materiály zlevňují
Jak dlouho budou muset světové automobilky přerušovat výrobu kvůli akutnímu nedostatku polovodičových čipů, se odborníci příliš neshodnou. V Malajsii, která patří k významným globálním producentům těchto součástek, se hovoří o dvou až třech letech. Teprve pak se podle tamních výrobců vrátí situace do normálu. Šéf Toyoty Kazunari Kumakura se každopádně už v říjnu nechal slyšet, že to nejhorší má druhá největší automobilka světa nejspíš již za sebou.
O blýskání se na lepší časy svědčí i klesající ceny některých základních stavebních materiálů. O více než polovinu zlevnila například železná ruda, která se ještě v květnu letošního roku prodávala za 227 dolarů za tunu. Nyní je to pod čtyřiadevadesát. Také stavební dřevo je aktuálně o víc než 60 procent levnější, než jak tomu bylo na jaře.
Tím zdaleka nejdůležitějším faktorem pro budoucí vývoj na poli mezinárodní přepravy zboží každopádně zůstává samotná pandemie. Pakliže se ji podaří v klíčových zemích dostat pod kontrolu, odstávky ve výrobě a uzavřené továrny budou ty tam.
Dobrou zprávou je, že míra vakcinace ve Vietnamu, na Tchajwanu či v již zmíněné Malajsii roste a podle odhadů analytiků z UBS by během ledna měla dosáhnout hranice 80 procent - třebaže prvně dva jmenované státy se v tomto ohledu aktuálně nacházejí pod celosvětovým průměrem.