Spekulace se potvrdily. Představenstvo automobilky Porsche ve čtvrtek rozhodlo, že už letos ukončí hybridní program LMP1 a bude se naplno věnovat Formuli E a závodům GT vozů.
Po loňském odchodu továrny Audi ze série vytrvalostních závodů FIA WEC korunovaných čtyřiadvacetihodinovkou Le Mans nyní přichází další rána. A možná ještě citelnější. Konec prototypů Porsche LMP1.
Oba vozy s číslem 1 a 2 ještě dojedou letošní sezónu FIA WEC, ale do příští už nenastoupí. Porsche ve vytrvalostních seriálech - kromě globálního FIA WEC i amerického IMSA - zůstane pouze v kategorii GTE s modelem 911 RSR. „Díky pestrosti automobilek a kvalitě obou sérií koncentrujeme svou energii na vůz 911 RSR,“ reagoval Michael Steiner, člen představenstva německé továrny.
Zatímco v kategorii GTE vozů je velká konkurence a závodí se až do poslední minuty - Porsche tam bojuje se speciály Ford GT, Chevrolet Corvette, Aston Martin, Ferrari a od příštího roku i s BMW - královská kategorie LMP1 skomírá.
Zkušební okruh pro elektromobily do pěti let? Čtěte více:
Česko by mohlo mít testovací okruh pro autonomní vozidla
Po loňském úprku značky Audi a letošním konci sesterského Porsche zůstane v továrních LMP1 už jen Toyota. Je otázka, s kým bude vlastně závodit. O návratu do FIA WEC uvažuje automobilka Peugeot, konkrétní termín ale zatím nedala.
Sportovní prototypy Porsche, takřka synonymum vytrvalostních závodů v čele s emblematickým Le Mans, tak uzavírají velmi úspěšnou kapitolu. Do poháru FIA WEC se vrátily v roce 2014, letos zaznamenaly už 19. celkové vítězství v Le Mans.
Konec Audi a Porsche v LMP1 se všeobecně považuje za důsledek aféry Dieselgate. Navíc hybridní program je finančně velmi náročný a nevyzpytatelný - v letošním Le Mans startovalo pět továrních hybridů a všechny se potýkaly s velkými problémy. A jak před několika dny v rozhovoru pro Euro sdělil Lutz Meschke, místopředseda představenstva Porsche, městské závody Formula E, které sledují davy lidí, jsou nyní pro automobilku zajímavější než okruhové FIA WEC.
Čtěte také: