Menu Zavřít

Konec levných počítačů

2. 3. 2020
Autor: Euro.cz

Když některé technologické novinky zůstanou chvíli na skladě, stárnou podobně rychle jako čerstvé jídlo, říká někdejší šéf Hamé Martin Štrupl, který dnes vede holding eD system Group

Po 15 letech v potravinářské branži, kdy šéfoval skupině Hamé, přesídlil Martin Štrupl do technologického byznysu. Jako ředitel vede holding eD system Group, který je druhým největším českým distributorem počítačů, telefonů a ICT komponent. Od firmy nakupují zboží největší e-shopy, ale i malá elektra v nejzapadlejších koutech Česka. Štrupl tak dokáže z cen, které platí výrobcům, predikovat vývoj cenové hladiny na koncovém trhu. „Počítače už dál zlevňovat nebudou. Spíš se připravme na dočasné a selektivní zdražení,“ říká pro týdeník Euro šéf eD system Group.

* Naprostá většina IT komponent, počítačů a telefonů se vyrábí v Asii, zejména v Číně. Projevuje se rychlé šíření koronaviru Covid-19 na produkci komponent či celých zařízení?

Projevuje. Velká část výrobních kapacit IT zboží – jak jednotlivých komponent, tak celých výrobků, jako jsou notebooky, smartphony a další – je umístěna v Číně. Některé dokonce v nejvíce zatížené lokalitě Wu-Chan. V dnešní době již nikdo nedrží velké skladové zásoby ať už finálního zboží, nebo komponent, takže i když finální montáž probíhá mimo Čínu, stačí, aby jen jeden z dodavatelů byl z postiženého regionu a finální výroba je omezena. Omezení pociťujeme i v logistice. Například když do Evropy dorazí loď s výrobky z Číny, z postiženého regionu, je na týden až deset dnů v karanténě. Taková je realita v hlavním evropském přístavu v Rotterdamu. Když se na cestu zboží podíváme logistickým řetězcem, zjistíme, že výroba je postižena – buď se nevyrábí vůbec, nebo je omezena produkce do nižších kusů. Pokud je už zboží na cestě, je tedy jeho vykládka z důvodu karantény pozastavena na deset dnů. To se v celém logistickém kolotoči musí projevit. A pak je tu ještě lidský pohled, kdy panují poměrně velká omezení na cesty mezi Evropou a Asií. Dovolenou si člověk odřekne, ale obchodně je třeba občas vycestovat, ne vše se dá rychle a efektivně vyřešit online komunikací. Zpomalují se projektové týmy, ruší se výstavy, jako například MWC v Barceloně.

* Může se stát, že v důsledku šíření této nemoci nebo vypuknutí epidemie zdraží počítače a IT zboží? Ano. Lze očekávat zvýšení cen, zejména u nedostatkového zboží se logicky projeví převis poptávky. Celkově nepřepokládám nic radikálního, ale v jednotkách procent se bude zdražovat určitě. Jak značky, tak distributoři nebudou mít motivaci poskytovat slevy a akční nabídky, když lze zboží kvůli okolnostem prodat za vyšší cenu. Určitě se objeví spekulanti, kteří na tom budou chtít vydělat, ale obecný nedostatek na trhu se v nejbližším měsíci neočekává. I proto, že se velké e-shopy a obchodníci začali již před časem připravovat na výpadek v Číně a začali se předzásobovat.

* Máte za sebou bohatou kariéru v potravinářství a maloobchodu. Jak se stane, že se člověk rozhodne změnit obor a věnovat se informačním technologiím?

Nejsou to jen informační technologie. Sice mám nejdelší praxi v potravinách, byl jsem 15 let v Hamé, ale předtím jsem byl v papírenském byznysu a lehkém strojírenství. I když to nebyly tak dlouhé štace jako potraviny. Hamé pro mě bylo hodně srdeční, byl jsem tam pod třemi různými vlastníky. Nicméně s majitelem skupiny eD system Group s panem Tylem se znám dlouhé roky. Když jsem po tolika letech skončil v Hamé, zvažoval jsem, kterou cestou se vydat. Ani jsem tak úplně neřešil obor, zda to budou potraviny, obchod, IT, nebo služby. Ale věděl jsem, že nechci jít do korporátu. A tím, že jsme udržovali pravidelné styky s panem Tylem, jsem se rozhodl spolupracovat s ním. Je to jiný obor, ale z hlediska obrátky je některé IT zboží tak „fresh“, jako byly naše chlazené potraviny v Hamé. Když některé technologické novinky zůstanou chvíli na skladě, stárnou podobně rychle jako čerstvé jídlo.

* Z tohoto pohledu je čas klíčovým parametrem v byznysu s technologiemi…

Ano, čas. A také efektivita v logistice, automatizace distribuce. Zvláště dnes, kdy je čím dál důležitější digitalizace, jakékoli zásahy lidského faktoru ten proces prodražují. To je i důvod, proč jsme jako první akvizici, kterou jsem dělal v rámci nové skupiny, zvolili právě online komunikaci a digitalizaci. Na to chceme i navázat. Je to trend napříč obory, už jsem zažil i v potravinářství, že se víc a víc překlápělo z tradičních médií do digitálních.

* Rozdíly ale mezi IT a potravinářstvím jsou…

Samozřejmě tam jsou odlišnosti, v IT distribuci nejsou produkty tak hmatatelné, jako jsou potraviny, není tam tolik B2C, tedy vztahu s koncovým zákazníkem, s čímž je spojený marketing a různé kampaně. Určitě ale logistika, obchod, procesy jsou propojitelné a podobné.

* Opravdu vás v IT nic nepřekvapilo?

Trh s distribucí informačních a komunikačních technologií je v Česku ještě víc roztříštěný, než je tomu v cizině nebo třeba právě v rychloobrátkovém segmentu. Tím pádem je náročnější z hlediska distributora, protože když nic jiného, víc menších hráčů znamená nižší marže, v některých případech extrémně nízké. A také mi v IT branži chybí větší přidaná hodnota, dodatečné služby, které v jiných oborech fungují, kdežto v našem současném ne.

* Co si představit pod pojmem „extrémně nízké marže“?

Hovořím o jednotkách procent, u některých komodit se bavíme i v desetinách procent marže.

* Na čem tedy můžete jako distributor vydělat? Na velkém objemu a nízkých nákladech?

Na zjednodušení procesu a samozřejmě na objemu zboží, které prodáváme. Kdybychom měli v systému individuální operace, byly by ztrátové.

* Čím si vysvětlujete nízké marže v IT distribuci?

Ono se to netýká jen technologií, ale i jiných oblastí. Česko si plno hráčů vybralo jako vstupní trh v regionu, kam se při rozšiřování byznysu ze západní Evropy skoro všichni vrhli. Vznikla tady spousta podnikatelských subjektů, které konkurenčním bojem postupně tlačily marži hrozně nízko. V některých oborech to bylo vyloženě agresivní, ale v některých segmentech se situace už zklidnila.

* Ale notebooky, telefony nebo součástky do počítačů na koncovém trhu nejsou dramaticky levnější než v okolních zemích. Kde tedy ta marže zůstává?

Samozřejmě pokud se budeme porovnávat s Německem, což je násobně větší trh a přináší i efektivnější distribuci, tak jsou ceny obdobné. Ale na to, jak jsme malý trh, je tady moc hráčů. Ať už na straně obchodů, nebo dodavatelů a distributorů.

* V eD system Group jste dostal za úkol kontrolovat portfolio holdingu a hledat nové obchodní příležitosti. Znamená to tedy, že budete nakupovat?

Akvizice konkurenčních distribučních firem zatím není na pořadu dne. Z hlediska akvizic cílíme do jiných segmentů. Máme stabilní základ ve firmách v rámci holdingu, ale chceme pro každou z nich najít doplněk v podobě byznysu s větší přidanou hodnotou, se specifickým know-how, který by překračoval klasickou IT distribuci. Zároveň se díváme na možnosti růstu v digitální transformaci. Rozhodli jsme se jít do úplně nového oboru, který však je s těmi našimi klasickými byznysy propojený. Akvizice agentur DarkSide a Pria a jejich propojení do Digital First Marketing Group, online marketingové agentury, naznačuje směr, kterým se chceme vydat. Víme, že i v našem segmentu je třeba komunikovat tímto směrem, a jsme si vědomi toho, že ne všechny firmy ve skupině to teď mají dobře zpracované. Už se ukazuje smysluplnost cesty, týmy mezi sebou začínají sdílet informace a spolupracovat, z jejich marketingového know-how bude těžit celá skupina. I proto by nemělo zůstat jen u těchto akvizic.

* Co plánujete?

Chceme pro stávající firmy hledat potenciál rozvoje. Ten vidíme v oblastech, jako jsou Smart City, IoT (chytrá města, internet věcí – pozn. autora), chytré technologie pro municipality, věnujeme se také vizuální technice pro různé akce. I v tradiční oblasti jako distribuce IT se zabýváme tím, jak proces zefektivnit, zautomatizovat a udělat ho chytřejším. Jak v rámci vnitřního chodu firmy, tak i v komunikaci se zákazníkem.

* Zmiňujete automatizaci. Znamená to, že proces distribuce, do kterého je zapojeno co nejméně lidí, je levnější? Je člověk zastupitelný ve všech fázích?

Mluvím třeba o softwarových řešeních v oblasti komunikace a zpracování zakázek. Dříve fungovala velká call centra, dnes jsou lidé ve velkém nahrazováni různými automaty, chatboty a online komunikací. Samozřejmě v samotné logistice už člověk potřeba je.

* Hodláte šetřit snížením počtu zaměstnanců?

V dnešní situaci, kdy na trhu práce panuje nedostatek lidí, určitě nebudeme propouštět. V našem hlavním skladě v Ostravě bojujeme se silnou konkurencí v oblasti logistiky a pociťujeme tam největší nedostatek lidí.

* Neuvažujete pustit se do B2C segmentu a prodávat počítače a další ICT produkty napřímo koncovým klientům?

V oblasti distribuce zboží určitě ne. Tam je pole už značně obsazené, bylo by to náročné a do určitého směru i konfliktní směrem k našim B2B klientům.

* A v jiných segmentech?

Chceme dělat B2C třeba právě v oblasti digitálního marketingu či softwarových aplikací, ale nechceme dělat klasický maloobchod, chceme jít formou služeb.

* Skupina eD system Group se dnes obratově pohybuje kolem 15 miliard korun ročně. Kolik z toho připadá na Česko a kolik je cizina?

Česko je pro nás stále nejdůležitější trh, děláme tu asi 80 procent všech tržeb. Ale já bych chtěl, abychom v budoucnu rostli na Slovensku, Polsku i Maďarsku. Na rozdíl od mého předchozího působení v potravinářství v IT oboru výrazně dominuje český trh.

* Váš současný tržní podíl je zhruba 25 procent, máte ambici ho navyšovat?

V první řadě musíme zefektivnit samotný byznys. Sektor IT distribuce se mění a v daný moment se musíme soustředit na sebe, na profitabilitu. V tomto oboru jde o desetiny procent, je potřeba co nejvíce činností automatizovat a digitalizovat, aby se na procesu podílelo co nejméně lidí.

* Prodáváte hlavně notebooky, počítače a IT komponenty. Ale v portfoliu máte i spoustu technologických vychytávek, takzvaných gadgetů. Co mohou čeští klienti čekat v následujících měsících?

Trh je v tomto směru poměrně tradiční, nemyslím, že by se během pár měsíců objevila nějaká úplně převratná novinka. Trh táhnou počítače a smartphony, předpokládám, že porostou například elektrické koloběžky. Když se podívám do zahraničních měst, je jich na ulicích mnohem víc než v Praze či jiných českých městech.

* Vraťme se ještě k vašemu působení v Hamé. Lišilo se fungování této firmy, když ji vlastnila rodina Novotných, a poté, co ji koupili Islanďané z Nordic Partners?

Určitě ano. Svým způsobem to bylo dané dobou. Když firmu vlastnili čeští majitelé, byla to ta typická devadesátá léta – agresivní privatizace a akvizice firem v oboru a koncentrace byznysu tady v Česku. A určitě to bylo v té době správné. Byla to taková trošku one man show. My v managementu jsme tomu pomáhali, ale nebyli jsme ti, kteří rozhodují. Myslím, že byl správně načasovaný i exit v roce 2008, kdy firma i z pohledu hospodářského cyklu a trhu dospěla do určité velikosti. Pak přišli Islanďané, což já osobně i z hlediska managementu hodnotím jako nejlepší období. Byl to investor, se kterým jsme si vzájemně důvěřovali, a byly nastaveny jasné cíle, co chtějí do budoucna dělat. Bylo jasné, že budou chtít zhodnotit svoji investici, vydělat peníze a pak prodat, což je legitimní jasný cíl a my jako management jsme jim k tomu pomáhali a participovali na tom. Takže to bylo jasné partnerství a férové zadání a nám se podařilo v té době růst v rámci regionů a jít do zahraničí. Pak přišel logicky exit, i když později, než byl původně plánovaný, protože se pořád dařilo. A poslední transakce byla v roce 2016 a opět splnila očekávání investorů.

Martin Štrupl (43)

* Pochází z Mělníka, je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze. * Během studií začal pracovat v bývalém Strojobalu v Lužci nad Vltavou, poté tři roky působil v papírnách ve Štětí, které tehdy vlastnila společnost Norske Skog. * Od roku 2004 pracoval ve společnosti Hamé, nejprve jako šéf logistiky a distribuce, v letech 2012 až 2018 jako generální ředitel. * V roce 2019 se stal výkonným ředitelem a řídícím partnerem eD system Group. * Je ženatý, má dvě děti. K jeho koníčkům patří cestování, tenis, cyklistika.

WT100

O autorovi| ONDŘEJ HERGESELL hergesell@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?