Menu Zavřít

Konec nabírání naslepo

16. 9. 2009
Autor: Euro.cz

Klienti tlačí na absolutní efektivitu

Expandovat na východ byl dobrý nápad, říká Ondřej Peterka, managing partner advokátní kanceláře Peterka & Partners. Jeho firma byla jednou z prvních, které se vydaly poskytovat právní služby i za hranice Česka. „V tom, že tuzemské kanceláře budou působit v celém regionu východní Evropy, je podle mě budoucnost české advokacie,“ domnívá se. Svou zahraniční síť plánuje kancelář v budoucnu ještě rozšířit. Jak ale Peterka zdůrazňuje, namísto spolupráce s místními společnostmi vždy dává přednost vybudování vlastních poboček.

EURO: Kromě České republiky jste přítomní na Ukrajině, na Slovensku a v Bulharsku. Jak své rozhodnutí expandovat na východ zpětně hodnotíte? PETERKA: S odstupem deseti let myslím, že bylo prozíravé a z dnešního pohledu jediné možné. Chceme-li existovat jako kancelář poskytující služby pro nadnárodní korporace nebo pro české firmy, které expandují do východní Evropy, musíme zde být přítomni. Nemůžeme být fyzicky ve všech zemích, ale fakt, že jsme v několika z nich, nám dává legitimitu a zkušenost pro práci v celém regionu. Navíc jsme trend českých kanceláří působících nejen v Česku, ale v celém východním regionu, otevřeli. Přineslo nám to víc práce, klientů i větší notorietu. Vložené investice se splatily.

EURO: Kvůli krizi je nyní ze strany klientů větší tlak na paušální odměny a naopak znatelně menší zájem o hodinové sazby. Pozorujete to také? PETERKA: Jde spíš o vzájemný dialog. Klienti finanční krizí samozřejmě dotčeni jsou. Přejí si proto vědět, kolik vše bude stát. Výpočet ceny se ale od hodinové sazby odvíjí vždy. S klientem hodnotíme, kolik času bude na jaký úkon potřeba. Od toho se pak určuje odměna.

EURO: Hlídají tedy zákazníci více, kolik přesně hodin věnujete určitému projektu? PETERKA: Spíš se vede diskuse předem. My zase klienty „nutíme“, aby přesně definovali, co budeme dělat. Dřív klienti tuto disciplínu neměli a práci přesně popsat nedokázali. Ta mince má totiž dvě strany. Nemáme problém, když po nás klient chce přesně říct, kolik hodin určité věci věnujeme, ale pak se musí ten úkol přesně definovat, což on někdy není schopen. Proto jde o dialog.

EURO: Ve Velké Británii a USA kvůli krizi řada kanceláří pozastavila nábor absolventů. Udělali jste podobný krok? PETERKA: Situace tady je jiná než v USA a Velké Británii, kde jsou kanceláře s tisícovkami právníků. My teď máme hodně životopisů jak od absolventů, tak i zkušenějších právníků. Nové lidi nabíráme, ale pouze pokud máme jistotu, že ten člověk má praxi, kvalifikaci a je schopen okamžitě dávat našim klientům přidanou hodnotu. Odklon je spíš od absolventů. Samozřejmě je máme, ale procentuálně jsou zastoupeni méně. Tlak klientů je na absolutní efektivitu, takže je menší prostor na nějaké nabírání naslepo.

MM25_AI

EURO: V souvislosti se ženami v advokacii se podobně jako v byznysu někdy hovoří o skleněném stropě, který jim neumožňuje dosáhnout těch nejvyšších pozic. Souhlasíte, že něco podobného existuje? PETERKA: Obecně si myslím, že muži v advokacii větší zastoupení z různých důvodů mají. Je to tak i na českém trhu. My jsme spíš světlou výjimkou. Třetina společníků v naší kanceláři jsou ženy a mezi právníky jich je zhruba 50 procent. Vždy jsme dávali mužům a ženám stejné podmínky a zároveň máme program, který společnicím i seniorním advokátkám umožňuje vrátit se po mateřské dovolené na částečný úvazek. Nechceme, aby odešlo know-how lidí, kteří s námi vyrostli.

EURO: Proč to podle vás nedělají i ostatní kanceláře? PETERKA: Protože je to pohodlnější, ale jen na první pohled. Právničky se ukazují jako loajálnější a dlouhodobě stabilnější prvek než muži. U nás je to dáno i tím, že jsme firmu zakládali relativně mladí a v týmu bylo velké množství žen.

  • Našli jste v článku chybu?