České dálnice získají do roka novou podobu
Ministerstvo dopravy plánuje radikální změnu na českých dálnicích. Přeplněné a ucpané dopravní tepny by měly být do roka minulostí. V krizových situacích totiž zmizí z dálnic kamiony, které jsou z větší části zodpovědné za dopravní kolapsy v Česku. „Na dálnicích a rychlostních komunikacích vzniknou nová Truck centra,“ říká náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
Osmdesát center
Každých 25 až 30 kilometrů po obou stranách dálnice by měly vzniknout velké odstavné plochy doplněné o kompletní infrastrukturu. Její součástí by měla být hygienická zařízení, čerpací stanice, restaurace, policejní stanice a stacionární váhy pro kontrolu hmotnosti kamionů. „Nechali jsme si zpracovat obecný materiál, dle nějž se nyní provádějí majetkové zjištění. Každé plánované Truck centrum je samozřejmě možné umístit na několika různých pozemcích. Klíčem je vybrat ekonomicky nejpřijatelnější variantu,“ říká Hodač. Vhodné pozemky pro vznik Truck centra totiž může vlastnit stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic nebo soukromý majitel. „V případě, že pozemky bude vlastnit stát, je to ideální. Pokud bude vlastníkem vhodného pozemku soukromá osoba, nabídneme jí možnost vložit své pozemky do majetku státu. Za to by byl připojen k dálnici a mohl by postavit a provozovat Truck centrum po dobu 30 let. To odpovídá například odpisu budov,“ vysvětluje ministerské plány Hodač. Vzhledem k celkovému počtu zhruba tisíce kilometrů dálnic a rychlostních komunikací by mělo center vzniknout celkem osmdesát. Takový majitel pozemků by musel garantovat jednotnou architekturu Truck centra a také zachování rozsahu požadovaných služeb po celou dobu nájmu. Po 30 letech by centrum mohlo připadnout provozovateli, případně by na ně měl předkupní právo nebo by byla provedena soutěž. „Stejně by dnešní odpočívadla, která velikostně odpovídají požadavkům, byla současným nájemcům nabídnuta přednostně k přepracování do podoby Truck centra.
Komu se to vyplatí
Z ekonomického hlediska by se měl současným majitelům pozemků ministerský plán vyplatit. „Dálnice jsou bezesporu ekonomickou tepnou. Jinak těžko využitelné pozemky se tímto způsobem dají velmi dobře zhodnotit,“ tvrdí Hodač. Názory dopravních expertů na plán ministerstva dopravy budovat Truck centra jsou vesměs pozitivní. „Už aby to bylo,“ říká Stanislav Huml z Expertního ústavu silniční a městské dopravy. „Dálniční síť podobná centra nutně potřebuje. Dle platných norem by bez nich dálnice ani neměly vznikat. Zejména za posledních několik let narostla kamionová doprava natolik, že řidiči jsou nuceni porušovat vyhlášku, i když nechtějí. Jak mají například dbát na povinné přestávky, jsou-li benzinové stanice a těch několik současných odpočívadel beznadějně plné?“ ptá se Huml. Pravdou je, že prázdninový zákaz jízdy kamionů v pátek večer a o víkendech problém plně odhalil. Extrémní množství kamionů zaplnilo skutečně všechny dostupné odstavné plochy. Faktem je, že plán vzniku Truck center ještě není zcela dokončen. Ministerstvo jej chce představit na podzim tohoto roku. „V současné době řešíme s právníky parametry smluv s potenciálními zájemci o vybudování Truck centra. Celkové náklady také nejsou ještě detailně vyčíslené. Každopádně však nebudou vysoké. Stát v podstatě pouze vybuduje napojení Truck centra na dálnici, o zbytek se postará majitel pozemku. Jde fakticky o jakousi formu PPP(Public Private Partnership) projektu,“ tvrdí Hodač. A dodává, že nájemci už existujících odpočívadel zájem mají. Zda se do projektu zapojí i vlastníci pozemků výše popsaným způsobem, však zatím definitivně jasné není. Především kvůli počáteční investici do vybudování infrastruktury centra, která se bude pohybovat v řádu nejméně desítek milionů korun. Dle ministerstva však mají vydělat všichni zúčastnění. „Majitel pozemku jej sice převede na stát, ale investice do Truck centra mu díky stále rostoucí kamionové dopravě určitě dá příležitost k více než dostatečnému zisku. A to zejména kvůli orientaci ekonomiky na dodávky just-in-time, které z kamionů dělají pojízdné sklady, a proto se neustále zvyšuje jejich počet. Navíc, každá slušná logistická společnost chce mít řidiče odpočaté i v bezpečí po dobu nutného odpočinku. Řidiči také uvítají možnost při nehodě a zablokování dálnice sjet každých 25 kilometrů na místo, na němž bez problémů zaparkují, budou se moci osprchovat, zajít na večeři nebo vyspat - a nemuset strávit několik hodin v koloně,“ vypočítává výhody Hodač. Kromě toho se tímto způsobem právě v případě nehod dá dálnicím ulehčit. „Policie tím získá možnost v případě nehody třeba na sto čtyřicátém kilometru začít kamiony odklánět z dálnice na odpočívadla už od padesátého kilometru. Tím se průjezdnost trasy neskutečně zrychlí,“ doplňuje Huml. Na tom dle něho značně vydělá i osobní doprava, protože se stane mnohem plynulejší. Ministerstvo dopravy zatím nemá dokončen přesný časový harmonogram výstavby jednotlivých Truck center. „Ale minimálně tam, kde pozemky vlastní stát či už nějaké odpočívadlo je, by se s výstavbou mělo začít poměrně rychle. Klidně ještě do konce tohoto roku. Problém je v tom, že se tu osm let nic nedělo a teď každý očekává změny ze dne na den. To opravdu nejde. Ale do dvou let by všechny Truck centra mohla existovat,“ tvrdí Hodač. Navíc všechny nově budované dálnice a rychlostní komunikace by měly být Truck centry vybavené už od otevření pro běžný provoz.
Schéma:
Konečná podoba neznámá
Ministerstvo dopravy zatím nezveřejnilo, jak budou vypadat zamýšlená Truck centra. Dle avizované nabídky služeb následovně:
Souvislosti
V Česku je více než tisíc kilometrů dálnic a rychlostních komunikací.
Celá dálniční síť bude po dokončení měřit 2180 kilometrů.
Truck centra mají být každých 25 až 30 kilometrů po obou stranách dálnice.
Stát na jejich vybudování vynaloží jen minimální prostředky, půjde o určitou formu PPP projektu.
Centra postaví a budou provozovat majitelé pozemků kolem dálnic, stát jim vyjde vstříc urychlením správních úkonů, týkajících se staveb.
Truck centra mají mít po celé zemi jednotnou architekturu i infrastrukturu.
Policie získá možnost nepřetržitě monitorovat technický stav a přetíženost kamionů a zároveň je také v podstatě všechny bude moci odklonit z dálnice, nastane-li podobně vyhrocená situace jako letos v zimě při hromadné havárii u Jihlavy.