Menu Zavřít

Konec obřích A380? Do úprav jsme investovali miliony ale zmařená investice to není, tvrdí pražské letiště

31. 7. 2020
Autor: Petr Horník / Právo / Profimedia

Největší dopravní letadlo světa Airbus A380 postupně mizí z flotil leteckých společností. Kvůli dopadům pandemie koronaviru je aerolinky předběžně odepisují a nahrazují menšími a efektivnějšími dvoumotorovými letouny. Obřím rozměrům airbusu, ale i nadměrné délce některých modelů konkurenčního boeingu, se přitom musela řada letišť složitě přizpůsobovat. Včetně toho pražského. Z dnešního pohledu možná až zbytečné investice se přesto vyplatily, a to především díky předchozímu růstu letecké dopravy.

„Nejvýraznější
investicí Letiště Praha do odbavení největších dopravních letadel typu Airbus
A380 nebo Boeing B747-8 byla stavební a technologická úprava letadlového stání
14 u prstu B na Terminálu 1. Při úpravách v roce 2015 došlo ve vnitřních
prostorách terminálu k rozšíření nástupní čekárny, která je na letadlové
stání navázaná, zatímco ve venkovním prostoru došlo k úpravě parkovací a
pojezdové plochy či osazení letadlového stání mostem se třemi východy,“ řekl
týdeníku Euro mluvčí letiště Roman Pacvoň.

Celková investice Letiště Praha do zmíněných úprav byla přibližně 150 milionů korun, což je i na poměry velkého dopravního uzlu poměrně vysoká částka. Přesto ji letiště za změřenou nepovažuje, protože za oněch pět let podle Pacvoně terminálem prošlo na 860 tisíc cestujících. Navíc je jisté, že toto číslo bude dále růst. „Letadlové stání umožňuje nejen odbavení letadel s rozpětím křídel nad 65 metrů, ale také letadel, která jsou nadstandardně dlouhá, například Boeing B777-300ER. Běžně se zde odbavují také jiné dvoumotorové dálkové stroje, například Boeing B787 Dreamliner či Airbus A330,“ upozornil Pacvoň.

Nadto letiště
očekává, že vyřazování strojů bude postupné a nikoli nárazové. Od aerolinek
navíc prý letiště nemá žádné informace o tom, že by přestaly největší stroje do
Prahy nasazovat. „I kdyby provoz letadel Airbus A380 nebo Boeing B747-8 na
pražském letišti již obnoven nebyl, letadlové stání 14 bude i nadále sloužit
k neméně specifickému odbavení největších dvoumotorových dálkových
letadel, jakými jsou například Boeing B777-300ER, Airbus A350-1000 nebo Boeing
B777-9,“ doplnil mluvčí Letiště Praha.

Postupný návrat

Do Prahy s kolosem v podobě Airbusu A380 pravidelně zalétává pouze dubajská aerolinka Emirates, která krom něj má ve své flotile už jen neméně rozměrný Boeing 777-300ER. Obnovení této dálkové linky firma naplánovala na 2. srpna, létat bude třikrát týdně. „Na linku do Prahy aktuálně dopravce nasadí stroj typu Boeing B777-300ER, který bude odbavován právě na letadlovém stání 14, které je díky investici z roku 2015 na odbavování tak velkého letounu přizpůsobeno,“ doplnil Pacvoň.

Nejasné je, zda
se na letiště vrátí i ikonické „jumbo“ v podobě hrbatého Boeingu B747, s nímž
do Prahy létala na lince ze Soulu společnost Korean Air. Ta oznámila obnovení
spojení od 21. srpna, avšak s novějším strojem Boeing 787-9 Dreamliner s
kapacitou 269 cestujících. Celkově půjde o čtvrtou obnovenou dálkovou linku,
vedle Emirates obnovuje spoj s Dauhá aerolinka Qatar Airways a do Dubaje od
srpna pravidelně vyšle svůj stroj také dceřinka Emirates flydubai. Dalších
jedenáct linek, které fungovaly před pandemií, na obnovení stále čeká.
Například ČSA však už oznámily, že svou linku Praha-Soul už neobnoví.

bitcoin_skoleni

Pražské letiště
má aktuálně potvrzeno obnovení letů do zhruba 80 destinací od 32 dopravců.
Výrazný pokles poptávky během pandemie snížil počet pravidelných linek pouze na
dvě, a to Praha-Minsk a Praha-Sofie. Kvůli krizi se výrazně snížil i počet
cestujících, za pololetí jich letiště odbavilo přes 2,55 milionu cestujících,
meziročně o téměř 5,3 milionu méně. V posledních týdnech provoz mírně roste, za
celý rok by podle současného vývoje mohlo letiště odbavit celkově 5,5 milionu
lidí. Loni letiště odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících.

  • Našli jste v článku chybu?