Menu Zavřít

Konec pevné nápravy

17. 10. 2005
Autor: Euro.cz

VYZKOUŠELI JSME - NOVÁ SUZUKI GRAND VITARA Japonská Suzuki od října prodává terénní Grand Vitaru v novém balení. Profit ji vyzkoušel v individuálním testu jako první v České republice.

foto: Suzuki

VYZKOUŠELI JSME - NOVÁ SUZUKI GRAND VITARA Japonská Suzuki od října prodává terénní Grand Vitaru v novém balení. Profit ji vyzkoušel v individuálním testu jako první v České republice. Proč si úspěšní podnikatelé v minulosti často kupovali vitaru? Měla sice stejně jako konkurenti přiřaditelný pohon všech kol, ale na rozdíl od nich používala tradiční žebřinový rám, motor byl uložen podélně a zadní náprava byla pevná. Díky tomu byla v terénu silnější než protivníci. Mělo to ale jednu nevýhodu, na asfaltu auto nedrželo stopu tak dobře jako stroje s nezávislým zavěšením kol. Nyní je téměř vše jinak, vitara se přiblížila standardním osobním vozům. Má nezávislé zavěšení všech kol a dostala samonosnou karoserii s již integrovaným žebřinovým rámem. Jen motor zůstal uložený napodél. Pohon kol je stálý s uzávěrou centrálního diferenciálu a převodovku obohatila redukce do terénu. Kromě toho pětidveřová verze Grand Vitary narostla o plných 28 centimetrů, přičemž rozvor náprav se zvýšil o 16 centimetrů. A co karoserie? Ta má stále typickou příď s mřížkovaným chladičem, trochu se ale zostřily její hrany. Třídveřová verze auta se prodává od 579 900 korun, základ pětidveřového modelu stojí 649 900 korun. Pětidveřovou „dlouhou“ verzi Grand Vitary jsme otestovali jak při oficiálních jízdách v bývalém vojenském prostoru Milovice, tak minulý týden v individuálním testu. Pod kapotou jsme při testu měli dvoulitrový benzinový čtyřválec, který je přepracovanou verzí dosavadního agregátu. Dokáže podat výkon 103 kilowattů. Na průměrných sto kilometrů jízdy potřebuje devět litrů benzinu. V terénu nejsou koncepční změny příliš znát, auto zvládá ostré terénní zlomy, příkré srázy i boční náklony. Stále mu pomáhá vedle pohonu všech kol i uzávěrka mezinápravového diferenciálu a redukce rychlosti. Obě tyto funkce lze zvolit jednoduchým otočením spínače pod palubní deskou. Závěr diferenciálu lze aktivovat při jízdě, redukce je však možná pouze při úplném zastavení vozidla, protože funguje přes snímač brzdy. Vitara v testu zvládla nájezdové úhly, dopředu umí až 29 procent, vzadu o dvě procenta méně. Pro terénního jezdce amatéra je to až dost. Na silnici vitara hodně zvláčněla, zadní část už neposkakuje jako u předchozí verze, dobře drží stopu. Co nás zklamalo, byla její akcelerace. Dvoulitr, byť má výkon přes sto kilowattů, na rychlé starty dvoutunového stroje prostě nestačí. Jak v terénu, tak na asfaltu musí řidič hodně šlapat na plyn, aby se auto vůbec rozjelo. Test ukázal, že se nová Suzuki v terénu neztratila a na silnici může posádka počítat s větším komfortem. Slušel by jí ale silnější motor. Je stavěná i pro podnikání, třeba jako zásobovací vůz majitelů horských chat. Dokáže pojmout více než 1300 litrů nákladu a nabízí přestavbu N1. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ Nová Vitara nabízí i podnikatelskou verzi N1 s posuvnou přepážkou. Přestavba stojí 24 000 korun včetně DPH, její nevýhodou je skutečnost, že omezí počet míst v kabině z pěti na čtyři. Do zavazadlového prostoru lze naložit 398 litrů, po sklopení sedaček 1386 litrů. KOLIK STOJÍ

Třídveřový model 1,6 JX 579 900 Kč

Pětidveřový model 2,0 JLX 649 900 Kč

Pětidveřový model 2,0 JLX Comfort 749 900 Kč

SUZUKI GRAND VITARA 2.0

Typ vozu pětimístné SUV

Motor benzinový čtyřválec

Objem válců 2 litry

Max. výkon 103 kW

Max. rychlost 175 km/hod

Zrychlení 0-100 11,6 s

bitcoin_skoleni

Spotřeba 9,1 l/100 km

Cena 649 900 Kč

  • Našli jste v článku chybu?