Evropská komise hodlá zabránit podvodům ohledně deklarované spotřeby pohonných hmot u nově prodávaných automobilů, což souvisí také s produkcí oxidu uhličitého. Navrhuje, aby se od roku 2021 spotřeba aut měřila v reálném provozu. To má zabránit manipulacím, ke kterým dochází během měření v laboratorních podmínkách, a zajistit rovné podmínky na trhu s osobními automobily.
Spotřeba pohonných hmot spalovacích motorů je často výrazně vyšší, než uvádějí automobilky. Tomu chce zabránit Evropská komise a prosadit, aby se měření spotřeby paliva nových automobilů provádělo v reálném provozu a nikoliv v laboratoři. Změna by měla platit od roku 2021, informoval německý deník Süddeutsche Zeitung.
Podle něj má návrh velkou podporu členských zemí, i když zrovna Německo, kde se vyrobí šest milionů vozů ročně, se ke změně zatím nevyjádřilo.
Evropská komise plánuje podmínky pro evropské automobilky zpřísnit v tom smyslu, že by měřící přístroje měly být přítomny ve vozech během reálného provozu. Oficiální návrh chce Evropská komise předložit 5. dubna 2018, následně jej musí projednat Evropský parlament a odsouhlasit členské země.
Cílem je zabránit tomu, aby se údaje o spotřebě deklarované výrobci výrazně lišily od hodnot naměřených v reálném provozu. Nezisková organizace ICCT Europe loni uvedla, že se tyto hodnoty v průměru rozcházejí o 42 procent.
Jak se liší deklarovaná spotřeba v reálném provozu:
Spirála lží: emise i spotřeba jsou skoro o polovinu vyšší, než tvrdí výrobci
I když se v září 2017 zavedl nový testovací cyklus WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) a také RDE (Real Driving Emissions), podle EK to stále nestačí.
Bruselští úředníci tvrdí, že je třeba mít lepší přehled o tom, jaké jsou skutečné hodnoty spotřeby osobních aut a jejich emisí. Přesnější měření v reálném provozu má začít v roce 2021. Jako předobraz má posloužit nový standard v americkém státě Kalifornie, kde má toto měření platit od roku 2019. Nový způsob měření má vyjít ne jedno euro na automobil.
Produkce CO2 automobilů |
---|
Emise CO2 se v EU počítají jako průměr u vozového parku jednotlivých automobilek. Od roku 2021 by to mělo být 95 g/km. Spotřeba jednoho litru benzínu na 100 kilometrů odpovídá 23 g/km CO2. U nafty to je 27 g/km CO2. Při hodnotě 95 g/km by tak měla být průměrná spotřeba automobilů 4,06 litrů benzínu, či 3,54 litrů nafty na 100 km. Kalkulačka výpočtu emisí CO2 na základě spotřeby automobilu je dostupná například ZDE. Průměrná hodnota emisí oxidu uhličitého u nových aut v zemích EU činila v roce 2015 podle evropské agentury pro životní prostředí EEA 119,6 gramů na kilometr. |
Nový návrh pochází z Francie a má mít podporu Nizozemska, Dánska, Belgie, Švédska, Slovinska a Irska. Měřící software by měl být chráněn před manipulací tím, že k datům bude možný přístup pouze s dalším přístrojem. Vnitrostátní orgány by měly mít povinnost každoročně kontrolovat předem dané procento nově registrovaných vozidel.
Další zajímavosti ze světa automobilů čtěte na webu Autobible.cz
Nově sesbíraná data mají sloužit také k využití pro hodnocení plnění cílů pro emise v roce 2024. Loni v listopadu EK navrhla nové limity pro emise oxidu uhličitého. Do roku 2025 mají automobilky snížit emise CO2 ve svých vozových parcích o 15 procent, do roku 2030 o 30 procent. Čeká se na schválení v europarlamentu a členských zemích.
V Německu dosud vlažný postoj vlády Angely Merkelové kritizují Zelení. „Místo toho, aby se stanovily lepší mechanismy pro kontrolu spotřeby, je (vládní) velká koalice nadále ochráncem automobilového průmyslu,“ zlobí se zelený poslanec Oliver Krischer. „Jen ti, kteří vyrábějí nejčistší automobily, mají budoucnost na světovém trhu,“ zdůraznil.
Dále čtěte:
Neprodejný mercedes: podnikatelka chce zpátky peníze za toxický diesel
Němci už nekupují diesely, prodejci bojují o přežití
Škoda Auto chce snižovat emise. Do Číny bude přepravovat díly vlakem
Noční můra automobilek: solární město na Floridě nechce ani auta. Ostatní se mají přidat