xxx
Do nadnárodní realitní sítě Century 21 vstoupila skupina Bonus Group, síť realitních kanceláří, která se kromě transakcí s nemovitostmi z druhé ruky zabývá i prodejem developerských projektů. Bonus Group, která má roční obrat prodaných nemovitostí přes čtyři miliardy korun, je tak další letošní akvizicí sítě Century 21. Už dříve do Century 21 vstoupily tuzemské realitní kanceláře Reality 21 a ABA reality. Nyní Century 21 nabízí v Česku na osm tisíc nemovitostí a do konce roku chce rozšířit počet svých poboček na čtyřicet. „Prvním důvodem pro vstup do Century 21 byla značka,“ říká v rozhovoru pro týdeník EURO Jan Rosák, majitel Bonus Group.
EURO: Jaké další důvody vás vedly ke spolupráci se Century 21? ROSÁK: Značka sama o sobě nestačí, důležití jsou lidé. Byla mi sympatická koncepce a cesta, kterou se rozhodli jít majitelé master franšízy v Česku. Chtějí zde spolupracovat se zavedenými realitními kancelářemi. Nejde o to, aby ten, kdo má peníze a koupí si franšízu, začal podnikat v realitách. Jde o výběr, o vytvoření klubu profesionálů. Motivem pro mě bylo i to, že Century 21 v Česku začíná a pro mě je výzvou ovlivnit nastavení standardů a budovat značku. První zkušenosti se Century 21 jsem získal na Floridě, kde Bonus Group zprostředkovala několik prodejů nemovitostí. V USA jsem si ověřil, jak funguje realitní sektor. Realitní makléř je tam prestižní zaměstnání.
EURO: Značka Bonus Group tedy zanikne? ROSÁK: Majitelská struktura Bonus Group se nemění, vstupujeme do Century 21 jako skupina. Pražská pobočka bude označena Century 21 Bonus Praha.
EURO: Síť Century 21 měla zájem o Bonus Group mimo jiné proto, že prodáváte developerské projekty a nejen nemovitosti z druhé ruky. Century 21 založí vlastní developerskou divizi, kterou povedete. Na co se zaměří? ROSÁK: Bonus Group prodávala developerské projekty jak v Praze, tak v regionech. Century 21 již získala silného hráče v oblasti secondhandových nemovitostí – Reality 21. Aby bylo puzzle kompletní, chtěli ještě divizi developerských projektů.
EURO: Kolik vstup do Century 21 stál? ROSÁK: Nejde o majetkovou akvizici. Stáváme se franšízanty, podepsali jsme franšízovou smlouvu. Liší se to pouze v tom, že budu působit jako šéf developerské divize v Century 21. Nejde o investiční deal.
EURO: Český trh je charakteristický tím, že tu působí tisíce realitních kanceláří. Domníváte se, že dojde k nějaké konsolidaci? ROSÁK: Doba, kdy kdokoliv vydělal v realitách lehce peníze, hlavně ti, kteří provozovali realitní kancelář v obývacím pokoji a stačil jim mobilní telefon, už skončila. Předpokládám, že se trh vyčistí.
EURO: O tom, že by se měly změnit podmínky pro podnikání realitních kanceláří, se hovoří roky, ale zatím se nic nestalo. Proč? ROSÁK: Způsobila to určitá nevyváženost členů různých asociací a komor realitních kanceláří. Někdo vynikal v developerských projektech v Praze, někdo v seconhandových transakcích, někdo fungoval jako síť. Pokud tu budou dva tři hráči, kteří nabídnou celé spektrum realitních služeb, pokryjí celou republiku a zároveň budou představovat dostatečnou sílu, bude mezi nimi sice vládnout tvrdý konkurenční boj, ale na důležitých zásadách se shodnou.
EURO: O jaké byty mají klienti realitních kanceláří nyní zájem a jak poptávku ovlivňuje krize? ROSÁK: Uzavírá se méně obchodů, což je ale způsobeno i nedostatkem nabídky nových developerských projektů. Stále se prodávají starší byty a z nových ty dokončené či před dokončením. Developeři, kteří ještě nezačali stavět, projekty odsunuli na dobu, až bude jasnější, kam se situace bude ubírat. V Praze v prodeji dramaticky ubylo nových projektů. Ti, co je začali prodávat, měli čísla nastavená na úplně jinou dobu. Nyní musí podmínky změnit, jinak zájemce nenajdou.
Praporek: Doba, kdy kdokoliv vydělal v realitách lehce peníze, hlavně ti, kteří provozovali realitní kancelář v obývacím pokoji a stačil jim jen mobilní telefon, už skončila.