Její kořeny sahají bezmála 100 let nazpět, konkrétně do roku 1923. České, respektive tehdy ještě Československé aerolinie tak spolu s KLM, Avianicou, Qantasem a Aeroflotem patří mezi pět nejstarších leteckých společností na světě. Jenže samotná tradice jim přežití současné koronavirové krize pochopitelně nezajistí, proto o nich dost možná již brzy budeme mluvit v minulém čase.
Vedení mateřské skupiny Smartwings se před pár týdny ústy svého šéfa Jiřího Šimáněho nechalo pro server Seznam zprávy slyšet, že pokud stát neposkytne aerolinkám nevratnou, ale hlavně okamžitou finanční pomoc ve výši 1,1 miliardy korun, skončí tradiční dopravce v insolvenci. A nejnovější vývoj naznačuje, že by k tomu v horizontu příštích týdnů skutečně mohlo dojít.
Protože ČSA se – v rozporu s praxí mnoha okolních zemí – dosud žádné státní podpory nedočkaly, a nejspíš ani nedočkají, oznámilo podle Hospodářských novin vedení společnosti, že se chystá propustit všech svých 430 zaměstnanců. „Mohu potvrdit, že nám bylo doporučeno oznámení o hromadném propouštění,“ sdělila deníku předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Tereza Löffelmanová.
V současnosti se ČSA stejně jako celá skupina Smartwings nacházejí v ochranném moratoriu. Po dobu jeho trvání nemusejí svým věřitelům splácet žádné dluhy a veškeré peníze mohou vynakládat na vlastní provoz. Moratorium ale 27. února skončí.
Vedení Smartwings již několik týdnů pracuje s partnery z poradenské společnosti Ernst & Young (EY) na záchranném plánu. Ten v rámci programu COVID Plus počítá s využitím dvoumiliardového bankovního úvěru, za nějž by se z 80 procent zaručila státní pojišťovna EGAP. Peníze by dle dostupných informací měly pocházet od čtyřčlenného bankovního konsorcia.
Samotné ČSA, které podle Šimáněho v loňském roce prodělaly masivní 1,5 miliardy korun, nicméně na žádné finanční prostředky z uvedeného programu nárok nemají a na rozdíl od Smartwings za nimi ani nestojí žádný leasingový partner, který by je podpořil. I proto je jejich případná záchrana daleko komplikovanější než v případě mateřské společnosti.
Co bude s tradičním leteckým dopravcem dál, v tuto chvíli nikdo netuší. Pokud však v horizontu několika příštích dní skutečně nedojde k zásadnímu posunu správným směrem, ČSA se blížících se oslav stého výročí dost možná nedočkají.