PRAHA – Švédské Volvo se dosud bránilo výrobě naftových motorů, v jeho nabídce byl pouze jeden agregát, a to ještě cizí provenience. Rostoucí poptávka po dieselech ale přinutila severského výrobce exkluzivních vozidel vyvinout vlastní naftové agregáty. Tři ze čtyř nových osobních automobilů, které se prodají v zemích Evropské unie, jsou totiž poháněny vznětovým motorem. Nejoblíbenější jsou vozy ve vyšší střední třídě, v níž jsou právě automobily Volvo S60, S80 a V70.
A tak Volvo muselo porušit tradici a začalo vyrábět vlastní diesely. „Jsme přesvědčeni, že naše nové vznětové motory nám zajistí zásadní nárůst prodejních čísel v Evropě, říká prezident Volva Cars Hans–Olov Olsson. Je přesvědčen, že konkurenceschopný vznětový motor pomůže firmě udržet krok s ostatními výrobci. „Negativní vnímání vznětového motoru jako pohonné jednotky s neadekvátním výkonem a nedostatečným komfortem již patří minulosti. V současné době požadují i nejnáročnější zákazníci kvalitní vznětové motory. V naší pozici výrobce automobilů v segmentu nejvyšší kvality tak stojíme před vzrušující a náročnou výzvou, vysvětluje Olsson. Nicméně přiznává, že s výrobou dieselů měla společnost přijít již dříve.
Volvo chce letos osadit „naftou 33 000 automobilů v segmentu vyšší střední třídy. Příští rok už šéfové Volva počítají s výrobou 50 000 modelů S60, S80 a V70, jejichž pohonnou jednotkou budou vlastní diesely. Nové vznětové motory jsou k dispozici ve dvou výkonových variantách – 120 kilowattů a později přibude další o výkonu
96 kW. Výrobce říká, že výkonnější verze, známá pod označením D5, vykazuje v automobilu Volvo S60 kombinovanou spotřebu paliva 6,0 l/100 km. Automobil zrychluje z nuly na 100 km/h za 9,5 sekundy.
Po uvedení nových vznětových motorů automobilů Volvo vyšší střední třídy se počítá se zvýšením prodeje těchto vozů na evropských trzích o deset procent. „Jsem přesvědčen, že výkonnější 120kW motor, který přijde na trh jako první, se u zákazníků setká s pozitivním ohlasem. Je vhodnou kombinací dynamických vlastností, komfortu a nízké spotřeby paliva. Díky těmto kvalitám zcela jistě zamíří do špičky, předpovídá Olsson.
Největším trhem z hlediska prodeje automobilů se vznětovými motory bude pro Volvo Cars Německo. Předpokládá se, že v roce 2001 se v zemi prodá 14 000 automobilů. Následuje Itálie s 9000 automobily, Velká Británie s 6400, Belgie s 5000 a Španělsko s 4500 automobily.