„Předmětem pronájmu jsou dva až čtyři letouny L-39, typově
schválené, letově způsobilé, určené pro výcvikové a kondiční lety pilotů,“
stojí v zadávací dokumentaci zakázky, kterou státní podnik LOM Praha zveřejnil
na konci května. Nabídky čeká do 8. července, na kontrakt trvající od letoška
do roku 2023 má připraveno 120 milionů korun.
Pardubické Centrum leteckého výcviku, dceřinka podniku LOM Praha, nové letouny pro trénink pilotů české armády potřebuje. Dnes používaným strojům L-39C končí technická životnost v letech 2021 a 2022, jak už dříve uvedlo ministerstvo obrany.
I to byl důvod, proč ministr Lubomír Metnar (za ANO) nesl hned na
začátku roku 2019 na vládu kontrakt za 1,1 miliardy korun, v rámci nějž si měl
LOM Praha pořídit čtyři nové bitevníky L-39NG. Zakázka byla důležitá nejen z
pohledu zajištění výcviku české armády, ale i pro výrobce Aero Vodochody. Pro
něj se měl tenhle obchod stát důležitou referenční zakázkou a reklamou na
zahraničních trzích.
Aktuálně připravovaný pronájem starších letadel L-39C od soukromníků, které před zahájením provozu musí projít kontrolou techniků fabriky Aero Vodochody, je tak pouze náhradním řešením. Jak řekla Lucie Černá, mluvčí státního podniku, webu E15.cz, zájem o provozování L-39NG stále je. Aktuálně se počítá s tím, že by v Pardubicích mohly nové stroje z Aera s mladými piloty létat od druhého pololetí roku 2022.
Vzhledem k tomu, že podle informací týdeníku Euro potřebuje Aero
Vodochody na výrobu a dodání L-39NG zhruba osmnáct měsíců, smlouvu by měla
vláda schválit v nejbližších měsících.