Aerolinky ve Spojených státech jsou po letech fúzí opět relativně stabilním odvětvím. Oceňuje to i slavný investor Warren Buffett, který překonal svou averzi vůči aerolinkám a nalil do nich miliardy dolarů.
Není to tak dávno, kdy Buffett žádnou náklonností k aerolinkám rozhodně netrpěl. Do odvětví nikdy neinvestoval (až na krátkou a neúspěšnou epizodu z roku 1989) a ještě v roce 2013 ho nazval „smrtelnou pastí pro investory“. V posledním půlroce ale nastal obrat. Buffettova společnost Berkshire Hathaway do největších aerolinek investovala téměř deset miliard dolarů (250 miliard korun).
Třetí nejbohatší muž světa náhlou změnu nijak nekomentoval, jak mu káže pravidlo Berkshire, že o investicích firmy se na veřejnosti nemluví. I když jeho důvěru nesdílí zdaleka všichni investoři, vyneslo odhalení Buffetovy investice akcie amerických aerolinek k rekordním výšinám.
Buffetův zájem ukazuje, že odvětví je po letech opět silné. Největší čtyřka – United Airlines, American Airlines, Delta Airlines a Southwest Airlines – vykazují v posledních dvou letech rekordní zisky. Není to přitom tak dávno, kdy byly aerolinky v těžkých problémech. V letech po finanční krizi ale snížily náklady a navíc jim pomohla levná ropa, která je pro aerolinky největším nákladem.
Přečtěte si více o „věštci z Omahy“:
Buffett na nákupech. Od Trumpova zvolení pořídil akcie za 300 miliard
Trump oživil sporné ropovody. Naštval tím Buffetta
Gates, Buffett i Zuckerberg. Miliardáři léčí svět
Warren Buffet (Foto: ČTK)
Stabilitě tradičně nestálého a cyklického odvětví prospěla navíc řada fúzí, píše server BusinessInsider. Příkladem je nedávné spojení American a US Airways, z něhož vznikla největší aerolinka na světě. Trh se postupně zkoncentroval do dnešní podoby velké čtyřky. Ta není největší jen v USA, ale i na světě. A prakticky nemá konkurenci, až na několik výjimek v podobě regionálních či nízkonákladových společností.
Ještě v roce 2005 jedenáct největších aerolinek drželo 96 procent trhu. O devět let později již téměř stejně velký díl pokrývalo šest společností. A velká čtyřka v současnosti má asi 70 procent trhu.
Tržní podíl největších aerolinek | |
---|---|
American Airlines | 19,2 % |
Southwest Airlines | 18,4 % |
Delta Airlines | 16,9 % |
United Airlines | 14,5% |
Podíl na tržbách mezi prosincem 2015 a listopadem 2016. Zdroj: Ministerstvo dopravy USA
Ukázkou důsledku nepříliš konkurenčního prostředí je situace z roku 2015. Delta tehdy změnila svůj program pro pravidelné cestující. Ti přestali být zvýhodňováni podle nalétaných kilometrů, ale dle utracených peněz. United a American vzápětí podnikly stejný krok a začaly nabízet program takřka identický. Nejednalo se o nijak neobvyklý případ, aerolinky „harmonizovaly“ třeba poplatky za zavazadla. Pouze Southwest se snaží v určitých ohledech odlišovat, například nelétá přes Atlantik.
Hledáte letenku? Najděte ji na LetenkyLevně.cz
V důsledku toho je cestování ve všech čtyřech aerolinkách prakticky stejné. Pasažéři mají stejnou kvalitu služeb, komfortu a prostoru. Nutno dodat, že jejich kvalita je vysoká. Aerolinky investovaly miliardy dolarů do nových strojů, lepších technologií a vybavení.
Odborníci očekávají, že aerolinkám letos klesnou zisky kvůli růstu cen ropy. Stále však zůstanou slušné, a to i v roce příštím. Aerolinkám by ještě mohlo pomoci snížení federální daně z příjmů, které slibuje nový prezident Donald Trump, píše web MarketWatch. Na druhou stranu by na ně negativně mohl dopadnout Trumpův izolacionismus.
Největší fúze amerických aerolinek | |
---|---|
2013 | American Airlines se spojily s US Airways |
2011 | Southwest Airlines pohltily AirTran Airways |
2010 | United Airlines se sloučily s Continental Airlines |
2009 | Delta Airlines se propojily s Northwest Airlines |
Zdroj: MarketRealist
Čtěte dále: