Menu Zavřít

Konec Uberu v Čechách

9. 11. 2015
Autor: Euro.cz

Největší alternativní taxislužbě světa hrozí v Česku zákaz. Má to zařídit novela zákona o silniční dopravě

Rob Khazzam je mladý muž, kterému můžete děkovat, že pozdní noční odvoz z pražského baru vás stojí zhruba polovinu toho, co před pár měsíci. S regionálním šéfem alternativní taxislužby Uber se potkáváme v moderní restauraci Soho na břehu Vltavy. V Česku je jenom na pár dní. Těžko si představíte někoho, kdo by lépe reprezentoval generaci mladých, dravých a vzdělaných podnikatelů, kteří z amerického San Franciska postupně dobývají svět a dokážou otřást nejedním tradičním byznysem. „Nemám žádný byt, žiju v podstatě v letadle,“ odpovídá na moji úvodní otázku.

Když zapředeme řeč na jeho pracovní náplň v Praze, začíná být jasné, že do české metropole nezavítal zdaleka jen proto, aby se potkával s novináři. Hlavní důvod svojí návštěvy – schůzky na ministerstvu dopravy a na pražském magistrátu, odkud právě přijel – ale příliš komentovat nechce. A není divu.

Přes aplikaci Uber se jen v Praze od začátku roku zaregistrovalo deset tisíc lidí, kteří si chtějí vydělávat či přivydělávat jako „taxikáři“. Díky Uberu nepotřebují licenci a americké společnosti odvedou zhruba 20 procent z každé platby od zákazníka. A těch je poměrně dost, přestože Khazzam nijak netají, že jeho plány jsou ještě mnohem ambicióznější. „Naši aplikaci má v Praze v telefonu nainstalováno zhruba 30 tisíc lidí a zatím jsme tu uskutečnili zhruba čtvrt milionu jízd,“ dodává.

Pražané využívají zejména službu Uber Pop, u níž sice až do objednávky nevědí, jakým autem pojedou, ale vědí, že to bude stát o zhruba polovinu méně než běžným taxíkem.

Když chcete jet prostornou limuzínou a s řidičem, který má taxikářskou licenci, můžete využít službu Uber Black, ale zaplatíte zhruba stejně jako za běžné taxi.

S taxi na věčnost

Není divu, že se tato praxe nelíbí pražským taxikářům, jejichž pověst je mírně řečeno tragická, a ještě k tomu žádají po magistrátu vyšší sazby za kilometr jízdy. Jejich hlas by ovšem mohl podle informací týdeníku Euro dopadnout na úrodnou půdu. Vyplývá to z dopisu, který Uber poslal na magistrát.

Khazzam nám jej dát nechtěl, získali jsme ho z jiných zdrojů. Už z úvodu tohoto dopisu je jasné, že novela zákona o silniční dopravě, která na magistrátu vzniká, by nejspíš vedla k zákazu Uberu a některých dalších alternativních taxislužeb v Česku.

„Přestože jsme se opakovaně snažili vám na osobních jednáních vysvětlit své stanovisko, nebyli jsme úspěšní. Nicméně jsme silně přesvědčeni, že náš hlas by měl zaznít,“ píše v úvodu Khazzam. Určité rozladění z neúspěchu je na něm patrné i během naší schůzky, kdy v jednu chvíli důrazně upozorňuje, že Uber má momentálně více potenciálních řidičů než všechny vozy taxi v Praze. Řidičů Uberu, z nichž řada ovšem do ulic nikdy nevyrazila, je deset tisíc proti zhruba sedmi tisícům běžných taxikářů. Khazzam navíc nechápe, proč by magistrát měl jít na ruku zrovna taxikářům, kteří dělají Praze velmi špatné jméno v celém světě. Na magistrátu se ovšem rodí plán, jak zcela eliminovat veškerou smluvní přepravu, což by zásadně postihlo nejen Uber, ale i další alternativní taxislužby. „Tento návrh je možná dobře míněný, nicméně dle našeho názoru jde o pomýlenou snahu chránit zákazníky před velmi malým procentem tradičních taxíků, které podvádějí své zákazníky na úkor reputace celého odvětví,“ píše Khazzam v dopise pražské primátorce Adrianě Krnáčové. Uber se domnívá, že novela zákona by znamenala, že budou muset všechny vozy nově vybavit, pořídit jejich označení, nebo rovnou koupit vůz nový. „To je zcela zbytečné vzhledem k tomu, že drtivá většina poskytovatelů této služby nenabírá své klienty na ulici,“ doplňuje regionální šéf Uberu. Jeho společnost se setkala se zákazy především v západní Evropě. V Paříži si zákaz dokonce násilně vynutili nespokojení taxikáři.

Mocné telefony

Společnost v dopisu pražskému magistrátu upozorňuje, že podobná opatření nemají ekonomickou logiku. Argumentuje například Londýnem, kde Uber loni vytvořil téměř osm tisíc nových pracovních míst a jeho taxíky tam fungují vedle klasické taxislužby. V Praze americké firmě vadí zejména nepřehledný systém testování řidičů; navrhuje zcela nový. Vlastní řidiče přitom nechává testovat samotnými zákazníky, kteří je mohou hodnotit na stupnici od jedné do pěti, kde pět je nejlepší známka. Každého, komu klesne hodnocení pod 4,7, nechá ze seznamů pražských řidičů vymazat.

„Chceme vytvořit jasnou testovací strukturu, kdy by pražská radnice měla povinnost veřejně a bezplatně oznámit seznam možných otázek, přičemž tyto otázky by byly v souladu se zákonem o silniční dopravě. Tak by se zajistila základní transparentnost systému testů,“ píše Khazzam Krnáčové. Testy by podle něj řidiči mohli skládat za poplatek online, což by údajně snížilo náklady a taxikáři by se na testy museli poctivě připravit, protože by za ně zaplatili.

Není to ovšem jediný požadavek, který firma klade. Lobbuje i za to, aby se v novele zákona o silniční dopravě objevilo využití nových technologií, především pak telefonů vybavených navigačním systémem GPS. Těch je v současnosti mezi českou populací zhruba 75 procent ze všech mobilních telefonů. „Schopnost objednat si jízdu a též za ni zaplatit chytrým telefonem by měla snížit povinnost takzvaných smluvních poskytovatelů přepravy mít předem sjednané písemné smlouvy, zejména když jde o jízdy objednané napřímo a nikoli ‚zastavené‘ na ulici,“ navrhuje společnost, která je v současnosti nejviditelnějším globálním představitelem takzvané sdílené ekonomiky.

Pokud by přece jen zákaz smluvní přepravy prošel, pro Uber to definitivní konec v Česku znamenat nebude. Konec by to znamenalo pro službu Uber Pop, která je ovšem nejrozšířenější.

Služba Uber Black by nejspíš mohla zůstat, přičemž Khazzam se netají, že další produkty chtějí postupně přidat. Podle informací týdeníku Euro by mohlo jít například o rozvoz jídla, který Uber provozuje i v jiných metropolích. „Sdílená ekonomika tu zůstane.

Není to nic, co ze dne na den zmizí,“ uzavírá Khazzam.

Řidiče Uberu testují sami zákazníci. Každý, komu klesne hodnocení na škále od jedné do pěti pod 4,7, vypadne ze seznamu řidičů.

bitcoin_skoleni

Uber v Česku v číslech • 30 000 Počet lidí, kteří si v Česku nainstalovali aplikaci Uber. • 10 000 Počet řidičů, kteří se u Uberu zaregistrovali. • 250 000 Zhruba tolik jízd Uber v Praze uskutečnil. • 4,76 Průměrné hodnocení řidičů zákazníky. Stupeň 1 je nejhorší, 5 nejlepší. • 2 procenta Podíl jízd, které jsou hodnoceny negativně. • 0,12 procenta Podíl případů, kdy se objevil problém s platbou či cenou.

O autorovi| Michal Půr pur@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?