Investovali byste do akcií společnosti Zentiva?
- Ano 47,4 %
- Ne 21,7 %
- Nevím 30,9 %
Tajnůstkaření s informacemi o společnosti, jejích minulých výsledcích a budoucích záměrech, nevypadá jako dobrý základ pro emisi akcií. Přesně tak ovšem probíhala příprava na IPO v nizozemské společnosti Zentiva, jejímž jádrem je česká Zentiva, a. s. (další zprávy na straně 36). Zmíněná data se do rukou dostala pouze několika desítkám profesionálních investorů, a to ještě proti podpisu a závazku, že nebudou získané informace dále šířit. Tyto okolnosti inspirovaly týdeník EURO k tomu, aby se v pravidelné anketě Manažerský barometr jejích účastníků zeptal, zda by do akcií farmaceutické firmy vložili své prostředky.
Nedostatek informací byl příčinou, proč téměř třetina ředitelů nezaujala k případnému nákupu žádné stanovisko a přes dvacet procent respondentů se vyjádřilo záporně. Na druhou stranu necelá polovina by do akcií nizozemské společnosti investovala. Ochota vložit finance do akcií Zentivy se úměrně odvíjela na základě toho, nakolik byli dotazovaní se současnou situací firmy obeznámeni.
„Znám lidi, kteří tuto společnost vedou, a chovám k nim velkou důvěru. Jsem přesvědčen o tom, že kroky, které dělali, byly vždy uvážlivé. Proto bych neváhal investovat své prostředky do jejich akcií. Navíc je mi blízká jejich kulturní a humanitární činnost, kterou dělají,“ odpověděl jeden z manažerů. Byl však zároveň jediným, kdo uvedl, že je s firmou blíže obeznámen.
Charakterističtější pro většinu reakcí byla odpověď dalšího ředitele: „Spíše ano. Důvodem mé nejednoznačné odpovědi je skutečnost, že mám málo informací pro jednoznačné stanovisko. Faktem zůstává, že IPO Zentivy je velmi pozitivní počin, který by mohl nastartovat novou etapu našeho kapitálového trhu. Dosavadní ekonomické chování Zentivy je velmi dobré, což je jistá záruka úspěšného investování.“ Podobně by se zachoval také respondent, který na dotaz týdeníku EURO prohlásil: „V principu ano, ale musel bych se podrobně seznámit s informačním memorandem a cena by musela být atraktivní.“
Málokdo si chce nechat ujít příležitost být u nové emise akcií, zvláště když jde o firmu, jejíž zaměření je tak atraktivní. „Konečně máme českou společnost, která uvádí své akcie na trh. Navíc je to z farmaceutického oboru, který na burze není vůbec zastoupen, a s předpokladem dostatečné likvidity,“ podotkl ve svém příspěvku jiný manažer. Ve stejně kladném duchu hodnotili vstup nizozemské firmy na pražskou burzu rovněž mnozí z jeho kolegů. „Konečně po delší době pořádná emise s dobrým titulem,“ uvedl například jeden. „Myslím, že jde o kvalitní společnost v perspektivním oboru, která bude pro investory určitě atraktivní,“ prohlásil další ředitel. „Jde o perspektivní, výborně řízenou společnost s dobrým střednědobým výhledem,“ přidal se třetí. „Akcie nizozemské firmy Zentiva považuji za dobrou a relativně bezpečnou investici,“ potvrdil kladné hodnocení svých kolegů jiný účastník ankety. Vzápětí však dodal: „V tuto chvíli ovšem nehodnotím cenu v poměru k výnosu.“
Jeden z manažerů přiznal, že o investici do Zentivy uvažuje, pokud bude nabídka přijatelná. V jiné reakci dokonce zaznělo, že její autor akcie Léčiva/Zentiva již delší dobu vlastní.
Mezi respondenty Manažerského barometru se objevil tentokrát jeden ředitel, který poukázal na to, že rozhodování o investici se neodvíjí pouze od kvalit upisované emise: „Do akcií Zentivy bych investoval, ale spíše opatrně, stejně jako do akcií jakékoliv jiné společnosti. Politické, ekonomické a právní prostředí České republiky totiž není natolik stabilní, aby dávalo firmám a investorům dostatečnou jistotu pro dlouhodobější rozhodování.“
Odpovídalo 97 manažerů