Menu Zavřít

Konečně úspěch. Aero Vodochody dodá do Vietnamu tucet nových cvičných letounů L-39NG

16. 2. 2021
Autor: Omnipol
  • Smlouva má být jednou z nejvýznamnějších zakázek tuzemského obranného průmyslu za několik posledních let

  • Kontrakt zahrnuje i proškolení pilotů a pozemního personálu, stejně jako dodávku náhradních dílů

  • Vývoj L-39NG trval deset let a stál zhruba 1,1 miliardy korun

  • Stroj je lehčí než jeho předchůdce, pyšní se nižší spotřebou i lepšími aerodynamickými vlastnostmi


Dlouho to s nimi vypadalo všelijak, nyní se ale zdá, že přichází potřebný průlom. O tuzemské letouny Aero L-39NG, nástupce legendárních albatrosů, totiž projevil zájem Vietnam. Vedení tamní armády si u středočeské firmy Aero Vodochody objednalo, řečeno vojenskou terminologií, hned celou letku těchto cvičných proudových letadel a očekává, že je bude moci nasadit do služby nejpozději v roce 2024.

Smlouva byla sjednána prostřednictvím společnosti Omnipol, která tradičního českého výrobce vojenské letecké techniky spoluvlastní. Hodnota zakázky na dodávku 12 zbrusu nových strojů zveřejněna nebyla, má se však za to, že dosahuje výše několika miliard korun.

Vedle samotných letadel dodá Aero Vodochody do Hanoje rovněž náhradní díly či vybavení pro jejich pozemní a logistickou podporu. Kontrakt bude dále zahrnovat i výcvik pilotů a instruktorů, stejně jako proškolení dalšího leteckého personálu. I proto má jít o jednu z nejzásadnějších zahraničních zakázek tuzemského leteckého obranného průmyslu za několik posledních let.

Nejmodernější stíhačka má ovládání hlasem a dotykem. Piloti si na něj stěžují stejně jako řidiči aut
Přečtěte si také:

Nejmodernější stíhačka má ovládání hlasem a dotykem. Piloti si na něj stěžují stejně jako řidiči aut

„Jsme hrdí na to, že můžeme veřejně oznámit tuto zásadní strategickou spolupráci, která je významným milníkem pro projekt letounu L-39NG,“ uvedl prezident Omnipolu Jiří Podpěra. „Kombinace moderních cvičných letounů L-39NG a vysoká profesionalita vzdušných sil Vietnamu přináší prohloubení a vzájemný rozvoj vztahů mezi Českou republikou a Vietnamem.“ Jihoasijská země má s vodochodskými letadly, respektive jejich přímými předchůdci bohaté zkušenosti. Během 70. a 80. let minulého století tam totiž právě Omnipol dodal více tři desítky albatrosů, které místní armádě velmi dobře posloužily při výcviku nových bojových pilotů.

Oba typy cvičných letounů si jsou na první pohled velmi podobné, uvnitř se však diametrálně liší. L-39NG se může chlubit lehčím motorem FJ44-4M s o poznání nižší spotřebou, moderní avionikou i daleko lepšími aerodynamickými vlastnostmi. Na jeho konstrukci byly navíc částečně použity kompozitní materiály, takže je rovněž znatelně lehčí než starší albatrosy. Těch se ve středočeském závodě v minulosti vyrobilo zhruba tři tisíce kusů, Albatros se tak stal jedním z nejúspěšnějších cvičných letounů na světě. Vývoj L-39NG, který je certifikován i jako lehký bitevník, trval zhruba deset let a „spolkl“ přibližně miliardu korun.

Zatím existují pouze zkušební verze

K prvnímu letu se L-39 NG vznesl v prosinci roku 2018. Ve výzbroji některé z armád by ho ale člověk aktuálně hledal marně, firma Aero Vodochody dosud vyrobila pouze několik prototypů. Prvním zákazníkem L-39NG se mělo stát Ministerstvo obrany České republiky. To před dvěma lety prostřednictvím státního podniku LOM Praha uzavřelo se středočeskou společností zakázku na dodání čtyř nových letadel v celkové hodnotě 1,1 miliardy korun, jež měly posloužit právě pro výcvik budoucích pilotů.

Konec trpělivosti. Kvůli odloženému nákupu L-39NG si obrana pronajme starší letadla
Přečtěte si také:

Konec trpělivosti. Kvůli odloženému nákupu L-39NG si obrana pronajme starší letadla

Současná vláda ale návrh ministra obrany Lubomíra Metnara v původní podobě neschválila, proto byl vzápětí avizovaný nákup odložen. Na místo nových letounů si tak České výcvikové centrum v Pardubicích, dceřiná firma LOM Praha, muselo nakonec za zhruba 120 milionů pouze pronajmout několik starších albatrosů vlastněných soukromými subjekty. Vedení Aera sice s dodávkou nadále počítá, termín je však nejasný.

FIN25

Další čtyři letouny z dříve silně kritizovaného programu L-39NG by si v budoucnu měl odebrat Senegal. Hovoří se rovněž o opatrném zájmu Maďarska, Slovenska a několika dalších zemí včetně Thajska či Filipín.

  • Našli jste v článku chybu?