Že má sektor letecké dopravy to nejhorší již za sebou, se dá poznat vícero způsoby. Jednak prostým pohledem nahoru na nebe, na kterém se v poslední době objevuje čím dál více kondenzačních čar, jednak návštěvou terminálu některého z mezinárodních letišť, ale také třeba nahlédnutím do finančních výkazů jednotlivých aerolinek. Ty se v průběhu uplynulého roku a půl červenaly odshora dolů, nyní se v nich každopádně tu a tam začíná objevovat i černá barva značící hodnoty kladné, tedy ziskové.
Jednou ze společností, která se jimi může pochlubit, je například Ryanair. Irské nízkonákladovky představují vůbec největší evropskou aerolinku co do počtu přepravených pasažérů. Platilo to tak v době před covidem a platí to tak i nyní. Žádná jiná letecká společnost ze Starého kontinentu nedopravila na palubách svých letadel více cestujících než právě Ryanair.
Od letošního dubna do konce září, tedy za prvních šest měsíců svého fiskálního roku, využilo jeho služeb 39,1 milionů lidí. To je víc než dvakrát tolik co za stejné období vloni, ale zároveň o celých 54 procent méně než v roce 2019.
Dílčí úspěch
Relativně vysoký počet přepravených pasažérů pak Ryanairu zajistil první ziskový kvartál od počátku pandemie. V období od července do září dosáhl její hospodářský výsledek po zdanění hodnoty +225 milionů eur (zhruba 5,78 miliardy korun), uvedla sama společnost.
Stinnou stránkou věci je, že jde pouze o úspěch dílčí. V dosavadním průběhu fiskálního roku totiž irské nízkonákladovky nadále zůstávají v červeném – za první letošní kvartál od dubna do června prodělala firma 273 milionů eur, a tudíž se technicky vzato nachází stále v minusu. Aktuální ztráta je navíc o celých pět milionů eur vyšší, než s jakou dříve kalkulovali analytici, upozorňuje zpravodajská agentura Reuters.
Zcela v plusu do roka a půl
Vedení Ryanairu připouští, že než bude moci dopravce vykázat kladná čísla za celé své jedno účetní období, ještě nějaký čas uplyne. „Není pochyb, že zbytek fiskálního roku bude náročný, zejména pak zima bude těžká,“ nechal se slyšet šéf irských nízkonákladovek Michael O'Leary.
Podle dřívější prognózy se měla společnost ke konci příštího března pohybovat kolem nuly, respektive v relativně malé ztrátě. Nyní však počítá se ztrátou na úrovni jednoho až dvou set milionů eur a zhruba 100 miliony přepravených cestujících (za fiskální rok 2021, který skončil letos na jaře, vykázal Ryanair ztrátu 815 milionů eur).
Dopravce chce nadále držet cenu svých letenek při zemi, aby tak zajistil vyšší obsazenost jeho letadel. Počet prázdných míst na palubě by do příštího léta měl klesnout na méně než 10 procent. V březnu 2023 by pak společnost dle O'Learyho měla poprvé po delší době vykázat celoroční zisk, přičemž během dalších tří let by se počet přepravených pasažérů měl dostat až k hranici 225 milionů lidí ročně. To je pro změnu o něco víc, než s čím v Ryanaru počítali dříve.