Menu Zavřít

Konečný účet v dopravě: Zbylo skoro 13 miliard

13. 1. 2014
Autor: Euro.cz

Evropské dotace Ministerstvo dopravy bude muset zahýbat s miliardami korun. Jak vyplývá z čerstvých údajů Státního fondu dopravní infrastruktury, Česku se za loňský rok nepodařilo vyčerpat 12,7 miliardy eurodotací. Spolehlivých projektů, kde nehrozí potíže a peníze z EU se tam dají přesunout, navíc není nazbyt.

Dopravní rozpočet měl v loňském roce objem 64,5 miliardy korun, a přestože by na rozestavěné silnice a železnice bylo podle expertů potřeba alespoň sto miliard, na stavby a opravy se stihlo vyčerpat jen 76 procent celkové sumy.

Největší propad nastal podle čísel fondu u eurodotací, vyčerpalo se jen sedm z rozpočtovaných 19,7 miliardy. „Hlavní potíž je v tom, že jsme chtěli financovat z evropských zdrojů stavby, ke kterým nebylo ani hotové výběrové řízení. Je pak jasné, že se v tuzemských podmínkách nestihnou vyčerpat peníze včas,“ odůvodňuje Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.

Kvůli zdržením s výběrovými řízeními nedokázali investoři vyčerpat zhruba 4,5 miliardy korun. Největší díl jde na vrub dálnice D1 z Přerova do Lipníku, stavby jihočeské D3 z Borku do Úsilného a z Veselí nad Lužnicí do Bošilce nebo opravy nádraží v Olomouci.

bitcoin_skoleni

Ministerstvo dopravy teď musí v projektech přidat, aby na nich mohlo nevyčerpané peníze z loňského roku uplatnit. Připravuje ale i náhradní varianty, ať už to jsou opravy železničních tratí využívaných zejména nákladní dopravou nebo pokračování oprav D1. „Vzhledem k tomu, že čerpání dotací může probíhat až do roku 2015, mělo by se to podařit stihnout,“ odhaduje Petr Moos.

I přes potíže patří Operační program Doprava stále k těm, které se Česku daří využívat nejlépe. Jeho celkový objem na roky 2007 až 2013 dosahuje necelých šesti miliard eur.

  • Našli jste v článku chybu?