Poštovní spořitelny se dnes profilují jako plnohodnotné bankovní ústavy
Poštovní bankovnictví je disciplína, které se ve světě věnuje mnoho bank nebo samotných pošt. Jde o druh bankovnictví, jehož základ tvoří maximální dostupnost a produkty pro širokou veřejnost. Na některých místech světa přitom poštovní banky představují jedinou možnost, jak spravovat finance, získat úvěr nebo převádět peníze. Na stejných principech jako nejlepší světové poštovní banky jsme se rozhodli vybudovat poštovní spořitelnu i u nás.
Všude na světě
Prodej bankovních produktů prostřednictvím poštovní sítě má ve světě dlouhou tradici. Například Evropané považují korespondenční bankovnictví za plnohodnotný způsob distribuce bankovních služeb. Poštovní spořitelny dnes lze nalézt v takových rozdílných zemích a ekonomikách, jako jsou Norsko, Itálie, Belgie či Německo. Služby poštovního bankovnictví se však neomezují jen na Evropu. Lze je objevit na všech kontinentech. Poštovní banky například umožňují „bankovat“ i indiánům v brazilských pralesích, obyvatelům Keni nebo Arménie. Z porovnání jejich dosavadního vývoje vyplývá, že všechny poštovní banky spojují obdobné věci, z nichž se odvozuje jejich nezanedbatelný obchodní úspěch. Poštovní spořitelny se svou nabídkou zaměřují primárně na retailový trh, tedy na drobnou klientelu včetně menších a středních podnikatelů. Systematicky se snaží hledat skulinky na trhu a oslovovat cílové skupiny, které velké banky často opomíjejí. A charakterem služeb doplňují bankovní trh. Oproti běžné bankovní síti však mají několik významných odlišností, především v distribuční síti.
Přátelské prostředí
Poštovní spořitelny se snaží profilovat jako spolehlivé, důvěryhodné a zejména přátelské instituce. To byla správná cesta k oslovení klientely, na kterou se velké banky zpočátku vůbec nezaměřovaly. Začínající drobný živnostník byl pro ně především rizikovým subjektem, který neměl dost vlastních prostředků jako rezervu pro podnikání a ani další majetek k ručení za půjčky. Živnostníci proto dlouhou dobu chodili pro úvěry do bank zcela zbytečně. Navíc samotná povaha živnostníků jim často kvůli uniformitě a neosobnímu přístupu bránila vstoupit do odosobněného světa velkých bankovních korporací.
Oproti tomu cesta na poštu pro ně byla naprosto běžná a přirozená. Stačilo navodit přátelskou a méně formální atmosféru a dodat specifickou nabídku služeb. Tímto způsobem začaly vznikat produkty šité na míru drobným podnikatelům, specifickým profesím, studentům, důchodcům i tělesně postiženým. A to byl okamžik, kdy se poštovní spořitelny začaly stávat nepříjemnou konkurencí bankovnictví.
Víc než běžná banka
Poštovní spořitelny se dnes profilují jako plnohodnotné bankovní ústavy, které jsou úzce propojené s poštovním odvětvím. Podařilo se jim vybudovat kvalitní a přátelskou značku, která klientům nabízí portfolio běžných bankovních služeb, obohacených o významnou přidanou hodnotu. Tou je především rozsáhlá distribuční síť rozšířená o pobočky pošt, což dramaticky zvyšuje dostupnost služeb. Klienti proto mohou řešit své záležitosti i ve večerních hodinách a především o víkendu. To je standard, které běžné bankovní ústavy zpravidla nemohou zajistit. Díky napojení na poštovní pobočky navíc lze na jednom místě vyřídit i záležitosti, které s bankovními službami bezprostředně nesouvisejí. Poštovní spořitelny navíc běžně vysílají obchodní zástupce do terénu – přímo za klienty, kteří si většinu produktů mohou sjednat, aniž by opustili pohodlí domova nebo kanceláře.
Dalším společným rysem poštovních spořitelen v Evropě je snaha konkurovat inovačním přístupem a především cenami. Body navíc získávají za výhodné úrokové sazby na spořicích účtech a oproti tradičním bankám si ani neúčtují mnoho poplatků. Rychlý rozvoj on-linových služeb v poslední době pak znamená, že poštovní spořitelny definitivně přestaly být doplňkem bankovnictví a ve věku moderních technologií se stávají lídrem bankovního trhu.
A jejich zákazníci to vědí. Němečtí klienti charakterizují svou poštovní spořitelnu jako důvěryhodnou a moderní instituci, která nabízí široké spektrum finančních produktů. Italové pro změnu oceňují zejména inovace a jako výhodu zmiňují konkurenceschopné ceny.
Průkopník na českém trhu
To je směr, kterým se ubírá i Poštovní spořitelna. Během relativně krátké doby se jí podařilo z doplňkových služeb na poštovních přepážkách vyrůst do plnohodnotné bankovní společnosti, která je schopná nabízet plné spektrum bankovních, pojišťovacích i investičních služeb, ať už vlastních či v rámci partnerské sítě Poštovní spořitelny. Intenzivně se snaží najít skuliny i díry na českém trhu a maximálně je pokrýt. Ať už jde o zaměření na mladou klientelu a respektování faktu, že od své banky očekávají víc než jen běžný servis, nebo vnímání potřeb zcela specifických cílových skupin. Poštovní spořitelna chce v tomto ohledu být průkopníkem na českém trhu. Jako první banka v ČR před nedávnem otevřela pobočku s vietnamsky hovořícím poradcem, zřídila cenově výhodný účet pro hendikepované nebo seniory a spolu s mateřskou ČSOB založila novou bankovní službu cashback.
Priority
Jednou z priorit Poštovní spořitelny je otevřený a férový vztah s klienty. Proto se přihlásila ke Kodexu chování mezi bankami a klienty. Ten klade důraz na přesné vymezení práv klienta. A upravuje vztahy mezi bankou a retailovým klientem vydané v roce 2005 Českou bankovní asociací. Proto má také pro své klienty k dispozici nezávislého ombudsmana, aby hájil jejich oprávněné zájmy a dbal na poskytování kvalitních bankovních služeb.
Poštovní spořitelna si jako bankovní ústav uvědomuje svou společenskou a sociální odpovědnost, a proto se v posledních letech stala významným partnerem vědeckých a kulturních projektů. Podporovala například komerčně i umělecky zajímavé filmy, jako jsou Vratné lahve, Pusinky či Tobruk, jež přispívají k dobrému jménu české kinematografie ve světě. Hlavními aktivitami udržitelného rozvoje jsou potom projekty, které cíleně vytvářejí pracovní prostor pro zdravotně či sociálně znevýhodněné osoby. Tuto koncepci dokládá spojení s Družstvem invalidů Ergotep, které pro Poštovní spořitelnu zajišťuje výrobu a distribuci marketingových materiálů a v nově vytvořeném administrativním centru zpracovává některé bankovní operace.
Nová vize
Srovnání evropských poštovních spořitelen přichází v době, kdy pracujeme na formulování nové vize Poštovní spořitelny. Rádi bychom využili příležitostí, které nabízejí technologické možnosti, doba komunikační revoluce a zásadně se měnící životní styl všech generací. Poštovní spořitelna by těchto momentů měla dokázat využít a stát se samozřejmou a často i nepostřehnutelnou součástí všedního života svých klientů i neklientů. Jedním z prvních příkladů tohoto směřování je PaySec, nedávno představený systém pro mikroplatby na internetu. Poštovní spořitelna se také chystá jako vůbec první banka v ČR spustit TV Banku. Další činy budou následovat, protože Poštovní spořitelna chce být vnímaná jako banka, pro niž jsou inovace na prvním místě.
Situace
Poštovní spořitelny vycházely z tradiční poštovní sítě.
Vytvořily novou a moderní značku, která odpovídá standardním bankovním službám.
Ve svých počátcích oslovovaly skupiny, které banky opomíjely.
Navíc začaly nabízet produkty šité na míru drobným podnikatelům, specifickým profesím, studujícím nebo tělesně postiženým.
Vybudovaly kvalitní a přátelskou značku, která klientům nabízí portfolio běžných bankovních služeb, obohacených o určitou přidanou hodnotu.
Na trhu se postupně objevila silná bankovní značka, která dokázala klienty oslovit konkurenceschopnými cenami a výhodnými úrokovými sazbami.
Oproti velkým bankám si poštovní spořitelny neúčtují mnoho poplatků.