(EURO 46/2007)
V článku zveřejněné údaje mají ke skutečnosti daleko. Stačí si dát jednotlivá fakta vedle sebe a podívat se na ně podrobněji a nesrovnávat nesrovnatelné. Možná společně dospějeme k závěru, že parkovat na Letišti Praha, které představuje jeden z nejdůležitějších dopravních uzlů ve střední Evropě, je snadné, bezpečné a hlavně cenově dostupné.
Nechme ale hovořit fakta. V loňském roce využilo parkovišť Letiště Praha téměř 3,3 milionu vozidel, z nichž přibližně 1,5 milionu zde parkovalo déle než hodinu. Policii České republiky bylo za toto období nahlášeno 129 trestných činů – z toho pět odcizených vozidel a 83 vloupání do vozidel. Při srovnání s pražskými statistikami vychází, že parkoviště provozované Letištěm Praha se na celkovém počtu odcizených vozidel podílela pouhou jednou desetinou procenta! U vloupání do automobilů to bylo 0,4 procenta všech těchto případů v hlavním městě. V roce 2007 se díky spolupráci s Policií ČR a pravidelným obhlídkám parkovacích prostor bezpečnostní službou Letiště Praha podařilo tato čísla ještě snížit - počet trestných činů klesl o plných 70 procent. Oproti tomu počet zaparkovaných aut ve stejném období narostl o dalších čtrnáct procent. Konkrétně to představuje jeden protizákonný čin na 45 tisíc zaparkovaných vozů. Tolik řeč čísel. Vychází z nich, že auta zaparkovaná na parkovištích pražského letiště jsou v mnohem větším bezpečí než kdekoli jinde v Praze.
Pokud jde o srovnání konkurenčních parkovišť, která nyní mohou zákazníci na letišti či v jeho okolí využít, Letiště Praha už několikrát uvedlo, že konkurenci parkoviště GO com bere jako další službu pro cestující. Má k tomu také pádný důvod – hlavním cílem letiště je spokojenost pasažérů. K ní přispělo i rozšíření nabídky. Zmíněné parkoviště totiž nabízí takový typ parkování, který na letišti prozatím chyběl. Je sice umístěno mimo areál letiště, není kryté a cestující musí čekat na mikrobus, který je odveze k odletu na letiště a po příletu zpátky k zaparkovanému vozidlu, nicméně nižší úroveň komfortu je kompenzována nižší cenou. Hlídané parkoviště, které provozuje Letiště Praha, je sice dražší, nachází se však v bezprostřední blízkosti budov terminálů a je kryté. Služby obou hlídaných parkovišť cestující využívají dle svých požadavků a potřeb a ke své spokojenosti. Ještě drobnou poznámku – naprostá většina parkovišť na evropských letištích je nehlídaná. Pouze některé vzdušné přístavy, a Praha mezi nimi, nabízí na vyčleněných parkovištích službu střežení vozidel.
Řeč čísel vyvrátí i argument o tom, že parkování na parkovištích provozovaných Letištěm Praha je nejdražší. Letiště Praha ve snaze poskytnout služby parkování co nejširšímu okruhu cestujících nabízí různé cenové kategorie parkování v závislosti na vzdálenosti parkovišť od letištních terminálů a na poskytovaných službách. Cestující si mohou sami vybrat, na kterém parkovišti zaparkují. Hledají-li levné parkování po dobu dovolené, vyberou si Parking D, kryté parkoviště vzdálené deset minut chůze od letištních terminálů. Kladou-li důraz na komfort, využijí některou z jiných nabídek – ať již Letiště Praha nebo jiných provozovatelů (viz tabulku).
Pokulhává i srovnání cen parkovného na pražském letišti a vybraných zahraničních letištích. Ve zmiňovaných Drážďanech se jedná o nesrovnatelně menší letiště spíše regionálního charakteru. I tak je týdenní parkování na nekrytém parkovišti za 1500 korun dražší než v Parkingu D na pražském letišti. U srovnatelného berlínského letiště Tegel vyjde nejlevnější týdenní parkování na otevřeném prostranství na 2100 korun a v krytém objektu na 3052 korun. Ve zmiňované Vídni sice můžete zaparkovat za 1753 korun na týden, ovšem i zde se jedná o otevřené parkoviště, ze kterého se cestující musí k odletu a z příletu dopravit buď autobusem, mikrobusem, nebo taxíkem (obdoba parkoviště GO com, ale nehlídané). U krytých nehlídaných parkovišť už zákazníci zaplatí přibližně 3015 korun.
A víte, že většina řidičů na Letišti Praha parkuje navíc zcela zdarma? Využívají totiž patnáctiminutové bezplatné parkování na krátkodobých parkovištích „kiss and ride“ označených P1 a P2, které jsou před oběma terminály. Navíc jsme tuto nabídku nedávno rozšířili i na parkoviště P4 u příletové části Terminálu 2.
Eva Krejčí, tisková mluvčí Letiště Praha
Veškeré údaje v článku jsou správné. Reakce společnosti Letiště Praha pouze dokládá, že text nedostatečně zdůraznil, že parkování provozované Letištěm Praha je „snadné, bezpečné a hlavně cenově dostupné“. Cílem textu ale nebylo pochválit firmu Letiště Praha - článek měl sdělit, že na Ruzyni by už brzy mohlo vyrůst nové parkoviště a také porovnat ceny dlouhodobého parkování obou konkurentů – jak u Letiště Praha, tak u firmy Go com. Letiště Praha vychází jako dražší. To potvrzuje nejen oficiální ceník, ale i tabulka, kterou poslala firma do redakce. Petra Horčicová