U Ruzyně má vzniknout další hlídané parkoviště
Ještě loni by se dalo parkování na ruzyňském letišti přirovnat k adrenalinovému sportu. „Člověk nechal na letištním parkovišti vlastní auto, za tři dny přijel a našel vykradený vůz, a za to ještě musel zaplatit pořádný balík,“ popisuje své zkušenosti devětadvacetiletý Aleš Novák.
Do roka a do dne.
Letos se lze něčemu takovému snadno vyhnout. Na letišti jsou dvě nová hlídaná parkoviště a příští rok by mohlo vzniknout další. „Hledáme pozemky, v ideálním případě bychom je mohli otevřít do konce příštího roku,“ říká Radovan Dráber, který původně plánoval umístit nové parkoviště na pozemcích v obci Kněževes u Prahy. „Tam nám to však zastupitelstvo nepovolilo, protože by tu prý jezdilo příliš vozidel,“ tvrdí Dráber. Parkoviště bude prý stát maximálně patnáct kilometrů od letiště. Dráber má už dokonce uzavřenou smlouvu s firmou AAA Taxi, která odveze zákazníky přímo k letištnímu terminálu. Později chce však koupit minibusy. Klienti by včetně odvozu zaplatili dvě stě korun za první den hlídání auta a každý další po stokoruně. Dráberův projekt začal už před několika lety, a to pod hlavičkou firmy Sivia. Tu však prodal a nyní chce projekt parkoviště přiřadit pod některou ze svých devíti firem.
Z parkoviště do restaurace.
Dráberovo parkoviště přitom není jedinou změnou, která se v oblasti parkování plánuje. Napilno má i nováček v letištním parkování, firma Go com, která letos v červnu zahájila svůj areál hlídaného parkovaní s názvem GO parking. Do té doby drželo monopol na parkování Letiště Praha.
„Chceme postavit vyhlídkovou restauraci a značkový autoservis, abychom klientům poskytli maximální pohodlí,“ uvedl jednatel firmy GO com Petr Váverka, který u letiště vlastní 60 tisíc metrů čtverečních pozemků. Restaurace prý nebude drahá. „Bude mít 'neletištní', tedy zcela běžné ceny,“ slibuje Váverka. Jeho firma nabízí lidem hlídaní jejich vozu 24 hodin denně. Za první dva dny si účtuje tři sta, třetí den dvě stě korun denně, další už pak po stovce. Týden parkování tak přijde na 1200 korun proti 3050 na Letišti Praha. Zdarma je odvoz minibusem k terminálu a zpět na parkoviště, což netrvá ani dvě minuty.
Velké oči konkurence.
Petr Váverka rovněž namítá, že nová konkurence v parkování určitě nevznikne tak rychle, tedy do konce příštího roku. „Tam, kde ja Dráber v přípravách nyní, jsme byli v roce 2005,“ říká. Není-li totiž stavební povolení, není ani jasné, jaká bude finální investice, a tudíž ani nelze mluvit o cenách za parkování. „Dvě stě korun za první den musí obsahovat cenu dopravy tam i zpět, což znamená dvě jízdy, jednu na letiště a poté návrat. Vozy taxi však asi nepůjdou pod 25 korun za kilometr plus 30 za přistavení vozu. To znamená, že parking nemůže být dále než 2,8 kilometru od terminálu, jinak bude prodělečná samotná doprava, o parkovaní a dalších nákladech nemluvě. Má-li totiž být parkoviště hlídané, musejí být ostraha a velmi dobré pojištění, a obě položky jsou velmi drahé,“ míní Váverka.
Nejdražší z nejdražších.
Suverénně nejdražší tak zatím zůstává se svými parkovacími plochami Letiště Praha, přestože příchod firmy Go com ho donutil dvakrát snížit ceny, a dokonce zavést hlídané parkoviště. Nejlevnější dlouhodobé parkovaní - Parking D - přijde na 1200 korun na sedm dní. Nejde však o hlídané parkoviště, nelze ho využít na méně než sedm dní a navíc je nutné si ho dopředu rezervovat. V případě hlídaného parkoviště - vyhrazený prostor Parkingu C - podobná částka vystačí pouze na dva dny, týden totiž přijde na 3050 korun. Letiště Praha tak vyčnívá i mezi evropskými městy. Například v Drážďanech totiž vyjde týden parkování na zhruba 1500 a ve Vídni na 1800 korun.
Konec podvodů na parkovišti?
Také Letiště Praha se netají tím, že na příští rok chystá další změny, nikoli však v cenách. Zavede možnost placení parkovného prostřednictvím internetu a také chce zatočit s podvodníky, kteří vyjížděli z parkoviště na cizí parkovací lístky a platili výrazně méně, než měli. „Parkovací lístek každého vozidla bude spojen s jeho registrační značkou. Na takový lístek z parkoviště vyjede pouze vozidlo, které na ně vjelo,“ uvedla tisková mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí.
Letiště Praha rovněž potvrdilo, že novou konkurenci vítá. Totéž však prohlašovalo i před příchodem firmy Go com a kvůli němu se rozjezd parkování Go com opozdil zhruba o rok. V územním a stavebním řízení, bez kterého by nové parkoviště blízko letiště nemohlo fungovat, mělo totiž Letiště Praha na pilno. Několikrát řízení připomínkovalo s tím, že s parkovištěm nesouhlasí.
Popisek: Přibude konkurence. Poté, co letos rozjela nové letištní parkování firma Go com, může už příští rok očekávat Letiště Praha nový konkurenční přírůstek.