S Desmondem Mullanem jsem naposledy hovořil v červnu. Šéf českého Volva byl tehdy spokojený, že se jejich modelům v tuzemsku daří být alternativou pro německé značky Mercedes-Benz, BMW a Audi. Jestli to Volvo zvládá po i nástupu nového Audi A3 Sportback, Mercedesu A či jedničkového BMW, zkoumal týdeník EURO na nejlépe vybaveném modelu nižší střední třídy švédské automobilky: Volvu S40 T5.
Od uvedení na trh se u interiéru S40 nejčastěji hovoří o středové konzoli o tloušťce pouhých tří centimetrů. Působivě však působí celý vnitřek vozu od měkkého plastu přístrojové desky po zpracování páček otevírání dveří. Zatímco tenkému panelu by se dalo vytknout, že některá z tlačítek jsou příliš titěrná a zpočátku je řidič musí hledat, okolo volantu jsou ovladače rozmístěny ergonomicky. Kožené čalounění verze Summum navíc v automobilu vypadá luxusně.
Přeplňovaný dvouapůllitr je nejsilnějším benzinovým motorem v nabídce Volva S40, ale jeho 220 koní je cílevědomě uhlazeno. Neznamená to, že by řidiči před očima při neopatrném rozjezdu nezablikala kontrolka upozorňující na proklouzávání předních kol. Agregát je přesto dobře utlumený a ani ve vyšších otáčkách svým zvukem skutečný potenciál neprozradí. Až když řidič pořádně šlápne na plyn a zjistí, že stovku má na tachometru za méně než sedm sekund, zpozorní. I tak si však bude spíše užívat pružnosti pětiválce, který i díky turbodmychadlu dodává Volvu S40 rovnoměrný tah od nízkých po vysoké otáčky, a v poměru k výkonu příjemné spotřeby kolem deseti litrů na sto kilometrů.
S podobnou hladkostí jako pohonná jednotka se vůz chová rovněž na silnici. Jakkoli má podvozek přemíru schopností udržet automobil v ostrých zatáčkách při vysokých rychlostech, upoutá zejména tím, jak lehce polyká výmoly a jiné nerovnosti. A to vše, aniž by měl řidič z řízení pocit odtažitosti. Volant reaguje na pokyny bezchybně a ladně působí i krátká páka šestistupňové převodovky. Dá se s ní řadit plynule a zároveň velmi rychle.
S cenou blížící se milionu a dvě stě tisícům je Volvo S40 jedním z nejdražších vozů nižší střední třídy. Jednak se ale ze zařazení do segmentu vymyká o něco většími rozměry a jednak rozsáhlostí výbavy. Do ní patří i u Volva očekávané bezpečnostní prvky, jako je kontrolka signalizující nezapnuté pásy vzadu či sedadla minimalizující poranění páteře při nárazu zezadu. Je dobře, že němečtí výrobci mají konkurenci, která má svou úroveň.
Volvo S40 T5 Summum
Motor přeplňovaný zážehový pětiválec
Objem 2521 cm3
Max. výkon 162 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 240 km/h
Průměrná spotřeba 8,7 litru na 100 km
Základní cena 1 187 000 Kč
Klady
- přesná a hladká převodovka
- kultivovaný motor
- v poměru k výkonu příznivá spotřeba
Zápory
- malá tlačítka na středové konzoli
- přístup do zavazadlového prostoru