Vojáci zřejmě vyhlásí na nákup nákladních aut otevřenou veřejnou soutěž
Tatra Kopřivnice se zřejmě k významné zakázce od české armády hned tak nedostane. A přitom to pro ni ještě před pár měsíci vypadalo tak nadějně! Vláda loni v květnu rozhodla, že vojáci mají nakoupit tisíc nákladních automobilů Tatra, a to přímo, bez jakéhokoli výběrového řízení. Poslední vývoj ale nasvědčuje spíše tomu, že armáda nakonec přece jenom na dodávku automobilů kategorie „střední nákladní terénní“ vyhlásí veřejnou soutěž. A do ní se velmi pravděpodobně přihlásí firmy, které ministerstvo obrany ještě před rozhodnutím vlády o nákupu Tater požádalo o názor a předběžné nabídky: DAF, MAN, Iveco, Renault Trucks a Daimler Chrysler. Kopřivnická automobilka tak bude muset o svoji jedinečnou pozici znovu bojovat.
Změna názoru.
Ministerstvo obrany mění pomalu, ale jistě svou pozici. Od názoru „jedině česká Tatra a nikdy jinak“ se přes postoj „musíme vše posoudit a analyzovat“ dostalo do fáze „zcela vážně uvažujeme o vypsání veřejné soutěže“.
Svědčí o tom i oficiální odpověď tiskové služby ministerstva na otázky týdeníku EURO: „Ministerstvo obrany před konečným rozhodnutím o dalším postupu při přezbrojení armády středními terénními nákladními automobily usiluje především o to, aby způsob řešení plně odpovídal významu této zakázky pro armádu, pravidlům hospodářské soutěže a platné legislativě. Mimo jiné se k tématu na žádost resortu ministerstva obrany vyslovil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který doporučil veřejnou soutěž. O tom, zda bude projekt řešen přímým zadáním, či bude vypsáno výběrové řízení, nebylo dosud rozhodnuto.“
Antimonopolní úřad informace ministerstva obrany potvrdil, nicméně další postup je stejně plně v kompetenci vojáků. „Toto stanovisko ÚOHS má pouze doporučující charakter a není možno jej označit za zpochybnění rozhodnutí Vlády ČR,“ sdělil týdeníku EURO mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa.
České auto, dobré auto.
S řešením, aby stát nakupoval vojenské náklaďáky pouze od Tatry, přitom loni přišlo samo ministerstvo obrany. „… považujeme výrobce Tatra za národního výrobce, který zaměstnává české lidi. Dáváme jí přednost před ostatními, velmi renomovanými firmami. Kupovat mercedesy nebo nějaké jiné zahraniční vozy by byl nesmysl,“ prohlásil tehdejší ministr Miroslav Kostelka.
Vláda, tehdy ještě pod vedením Vladimíra Špidly, Kostelkův návrh počátkem května 2004 schválila poměrem hlasů 13 : 0. Ve svém usnesení uvedla, že „bere na vědomí, že bude uzavřena kupní smlouva na pořízení automobilu terénního středního s firmou Tatra Kopřivnice“. Přitom vydala ministru obrany i instrukce, jak má postupovat. Protože jde prý o záležitost, která se dá označit jako „koupě zbraní nebo zabezpečení dalšího vojenského materiálu pro zajištění obrany nebo bezpečnosti státu“, může jednat výhradně se zástupci Tatry a na závěr s nimi podepsat smlouvu.
Od zmiňovaného vládního zasedání ale uplynulo už více než osm měsíců a ministerstvo obrany zatím žádnou smlouvu s kopřivnickou automobilkou nepodepsalo. Důvod? Kostelkův nástupce, úřadují ministr obrany Karel Kühnl, ho poprvé veřejně prozradil v rozhovoru pro týdeník EURO na sklonku loňského roku. V podstatě jde o to, že přímé zadání zakázky podle všeho odporuje platným právním předpisům Evropské unie. „Mezinárodní pravidla v rámci EU umožňují armádám zadávat zakázky nikoli cestou veřejné otevřené soutěže, ale přímo vybrané firmě. Pokud se ovšem jedná o válečný materiál. A ten je nějak definován. Zatím vedeme spory, zda náš požadavek na nákladní auta tam spadá, nebo ne. Budeme na toto téma muset diskutovat i s Evropskou komisí,“ řekl ministr Kühnl.
Zatím je klid.
Přímý nákup bez soutěže by evropské normy umožňovaly pouze v případě, že by nakupované automobily byly opatřeny pancéřováním. A s tím už výrobce, i když z jiných důvodů, počítal. „… inženýři brali od samého začátku prací na konstrukčním řešení v úvahu možné požadavky na pancéřování kabiny… Rám kabiny, její zavěšení a závěsy dveří byly navrženy tak, aby umožnily namontování přídavného nebo výměnného pancéřování dveří a výměnných pancéřových čelních skel,“ uvedl nedávno odborný časopis Czech Defence & Aviation Industry Review. Dodatečné opancéřování by ale nákup Tater značně prodražilo.
Evropská komise se případem ještě zabývat nezačala. „Ve věci nákupu nákladních vozů pro českou armádu jsme zatím neobdrželi žádnou stížnost,“ sdělil Petr Wagner z oddělení veřejných zakázek ředitelství Evropské komise pro vnitřní trh. Stížnost přitom může podat naprosto kdokoli, kdo má podezření, že členský stát porušuje normy EU. Pokud komise případnou stížnost uzná a kritizovaná vláda nedokáže své jednání uspokojivě vysvětlit, končí kauza u evropského soudního dvora.