PRAHA (hns) – Zásadní proměnou projde počátkem června největší tuzemský internetový portál Seznam.cz. V jejím důsledku se jeho dosavadní obsah odkazů rozdělí na nekomerční seznam internetových stránek a katalog firem a institucí. „Jeho spuštění je výsledkem čtrnácti měsíců vývoje a sběru dat,“ uvedl šéf a zakladatel portálu Ivo Lukačovič pro týdeník EURO. Za svoji největší výhodu portál považuje síť obchodních zástupců. Těch má v současnosti asi sedmdesát, ale do konce roku 2004 by se jejich počet měl zvýšit na pět set. Projektem hodlá Seznam.cz konkurovat internetové podobě Zlatých stránek či Evropské databanky.
„V katalogu se bude vyhledávat podle bývalých okresů a do budoucna ještě menších územních celků, jako je Praha 4,“ prohlašuje Lukačovič. Součástí internetového odkazu na stránky firmy bude také logo, popis činnosti společnosti a kontaktní adresa. Ty podniky, které vlastní webové stránky nemají, zastoupí v katalogu alespoň jejich profil.
Hlavním rozlišením mezi zápisy společností je takzvaná garantovanost. Negarantovaný zápis nabízí Seznam.cz zdarma, ale inzerovaný podnik nemá kontrolu nad jeho strukturou a obsahem. Takových odkazů by mělo být kolem 150 tisíc. Ostatní typy zápisů jsou zpoplatněné.
Jednou z placených služeb je možnost registrace určitých klíčových slov. Tento způsob webové inzerce je na vzestupu po celé Evropě (EURO 19/2003). Spočívá v tom, že se odkaz na stránky firmy objeví po zadání třeba slova parkety do vyhledávače. „Na některá slova existují čekací listiny. Znám příklady firem získávajících až 80 procent svých zákazníků díky registraci na našem portálu,“ tvrdí Lukačovič.
Podobnou službu jako Seznam rozběhl také další portál Centrum.cz ve spolupráci se společností Internet Trading. Ta však již funguje od letošního března pod názvem Centrum firem. Marketingový ředitel Daniel Grunt ze společnosti NetCentrum, jež portál provozuje, říká, že jejich databáze zahrnuje více než 67 tisíc podniků. „Do konce letošního roku chceme mít v naší databázi všechny firmy působící v České republice. To ovšem nezvládneme jen se společností Internet Trading a jejími 70 zástupci, ale budeme muset získat pro spolupráci ještě další subjekty,“ sdělil Grunt týdeníku EURO.
Dosavadní skóre
(společnosti registrované v katalogu Seznamu*)
základní zápisy bez loga 100 firem
s logem 300 firem
zápis i marketingová komunikace 350 firem
*Pozn.: k 15. 5. 2003
Zdroj: Seznam.cz