Název firmy: Smíšené zboží MrázekForma podnikání: fyzická osoba, živnostníkDatum vzniku: 1993Předmět podnikání: nákup a prodej zbožíKlíčová osobnost: Pavel MrázekCíl: udržet stávající provozovnu a uživit sePodobných malých obchodů na sídlištích jako ten, který má pronajatý živnostník Pavel Mrázek, vzniklo po roce 1989 velké množství.
je přesvědčen majitel obchodu Pavel Mrázek, který má pronajaté prostory v paneláku
Název firmy: Smíšené zboží Mrázek
Forma podnikání: fyzická osoba, živnostník
Datum vzniku: 1993
Předmět podnikání: nákup a prodej zboží
Klíčová osobnost: Pavel Mrázek
Cíl: udržet stávající provozovnu a uživit se
Podobných malých obchodů na sídlištích jako ten, který má pronajatý živnostník Pavel Mrázek, vzniklo po roce 1989 velké množství. Jejich počet se během několika let z mnoha příčin výrazně zmenšil. V neposlední řadě v tom vedle špatného přístupu k podnikání hrála roli expanze potravinových řetězců v podobě nově vzniklých supermarketů, hypermarketů či zrekonstruovaných bývalých státních sídlištních samoobsluh. Ty se z valné míry podařilo získat právě nadnárodním firmám jako Delvita, Julius Meinl, Plus a dalším. Obchod se smíšeným zbožím Pavla Mrázka čelí podobné konkurenci několik let. Tvrdí, že se jí nebojí a věří si i do budoucna.
Pomohla tchyně
Vyučený instalatér se začátkem devadesátých let minulého století ocitl bez stálého zaměstnání. V roce 1993 se shodou okolností od svého známého dozvěděl o možnosti pronajmout si obchod se smíšeným zbožím v suterénu družstevního panelákového domu v Praze 3-Jarově. Stačila maličkost - mít v hotovosti 350 tisíc korun, které požadoval původní nájemce mimo jiné za mrazicí zařízení a podobně. „Jednalo se o zavedený obchod v bývalé kočárkárně, který byl momentálně na prodej. Vnímal jsem to jako velkou příležitost. Neměl jsem práci, potřeboval jsem uživit rodinu a snažil jsem se tedy požadované peníze sehnat,“ říká ke svému prvnímu osudovému kroku směrem k podnikání dnešní živnostník. Potřebnou částku sám neměl a vzhledem ke své situaci nezaměstnaného člověka si nemohl dovolit požádat o bankovní úvěr. Nehledě k tomu, že v té době byl ve srovnání s dneškem problém půjčit si byť deset tisíc korun. Nakonec začínajícímu podnikateli pomohla jeho tchyně, která kvůli tomu prodala auto. Věřil, že se mu dluh podaří v rozumné lhůtě splatit. „Kupoval jsem to s tím, že se mi vložené peníze zhruba do roka vrátí. Stálo to jisté úsilí, ale podařilo se mi to,“ uvedl Pavel Mrázek.
Začátky byly těžké
Již od prvního roku provozování pronajatých prostor byl k sobě v podnikání v obchodě se smíšeným zbožím nekompromisní. Neměl podle svých slov jinou možnost. Mrázek chtěl co nejdříve zaplatit dluh, který představovala vstupní investice a snažil se tomu přizpůsobit absolutně všechno. Včetně otevírací doby a svého veškerého času. Otevřeno má sedm dnů v týdnu do devíti hodin večer dodnes. Za deset let měl zavřený obchod jenom asi pětkrát. „Nepočítám do toho ale třeba dobu, kdy jsme byli někdo nemocný.“ Ještě jeden den je zavřeno každoročně, když je v obchodě 1. ledna inventura. Také díky tomu je stále konkurenceschopný, přestože ceny nabízeného zboží jsou v průměru o něco vyšší než v nedalekém Plusu. Roli samozřejmě hraje i lokalita, ve které svůj obchod podnikatel má. V okrajových částech hlavního města nedaleko supermarketů a hypermarketů by neměl šanci. Přesto před zhruba čtyřmi lety uvažoval, že bude muset vzhledem k nově vznikajícímu Plusu svůj krámek zavřít.
Rozšíření sortimentu
Po novém zahájení provozu obchodu se smíšeným zbožím bylo kromě rozšíření otevírací doby nezbytné rozšířit i sortiment. Na začátku bylo 150 druhů zboží, dnes jejich počet stoupl až na 580. Krámek trochu připomíná bývalé vesnické konzumy či koloniály, které prodávaly zboží v rozsahu od základních potravin a nápojů přes alkohol, cigarety až po drogistické zboží. Kromě dnes existujícího Plusu byla ještě nedávno v provozu nedaleko Mrázkova obchodu zrekonstruovaná samoobsluha. Ta ale nedávno ukončila svou činnost. „Trochu mi to pomohlo. Tržby se nepatrně zvedly,“ konstatuje Mrázek. V začátcích svého podnikání vydělával podle svých slov „skutečně dost“. Po stavbě supermarketu ale klesly tržby na polovinu. Stále však podnikatel vydělává a nehodlá ani snižovat ceny, protože ty jsou v dnešní době „tak na hraně“. Ceny nabízeného zboží má ve srovnání s blízkým hypermarketem někdy až o třetinu vyšší. Má stálé zákazníky, mezi které patří i ti, kteří dají přednost obchodu několik metrů od svého bydliště. Vedle důchodců k nim náleží i děti kupující si různé sladkosti. „Ono se to nezdá, ale prodej cukrovinek se také v tržbách výrazně projeví,“ poznamenal obchodník. Často u něj nakupují i lidé, kteří pracují dlouho do večera nebo ti, kteří si zapomněli v supermarketu něco koupit.
Přístup ke klientovi
Za dobu existence obchodu se Pavlovi Mrázkovi podařilo získat si stálé zákazníky. On sám se snaží přistupovat ke každému vstřícně. „S mnoha lidmi ze sídliště se i vzájemně navštěvujeme v rámci svých rodin,“ podotýká. Sortiment rozšiřoval a měnil na základě získaných zkušeností. Prodává například speciální značku vína, kterou si u něj pravidelně kupuje jedna zákaznice a nikdo jiný. Kupuje zhruba tři lahve měsíčně. Podobně obměňoval a doplňoval nabídku podle požadavků dalších klientů. „Jakmile někdo něco chtěl a já to neměl v obchodě, tak příště už jsem měl požadované zboží v nabídce. Hodně lidí to chápe i jako první pomoc. Přestože se často jedná o malé položky, tak to nakonec celkem není zanedbatelné.“
Hledání zaměstnanců
Přestože se jedná o malý podnik o ploše 26 m 2, nebylo dlouhodobě únosné, aby byl jeho majitel i prodavačem v jedné osobě neustále. „Bylo to dost vyčerpávající,“ konstatuje. Po roce, kdy byl v obchodě sám od rána do večera a kdy se mu podařilo splatit půjčený finanční obnos, začal Mrázek hledat do svého obchodu prodavačku. Dal několik inzerátů do novin a poté se mu ozvaly desítky zájemkyň. Přibyly problémy na jedné straně, na druhé ale zaměstnávání dalších lidí znamenalo jistou výhodu. Dokonce zhruba rok a půl neprodával, protože zaměstnával dvě prodavačky. Staly se však i nepříjemné věci. Přišla jedna zájemkyně, byla v obchodě jeden den a po svém odchodu večer nechala v zámku klíče a pokladnu chudší o deset tisíc korun. V současné době zaměstnává Pavel Mrázek několik let zkušenou prodavačku, na kterou se může podle svých slov absolutně spolehnout. Jistou výhodou je, že jeho současná zaměstnankyně bydlí v domě, kde jeho obchod sídlí. Střídají se spolu po několika dnech. „Je skutečně ze všech prodavaček, které u mě pracovaly, ta nejlepší,“ zdůrazňuje živnostník.
Vlastní dovoz levnější
Zpočátku si Mrázek nechal dodávat zboží zhruba z devadesáti procent a zbytek si vozil sám. Dnes je to naopak. „Když si pro to dojedete, tak je to levnější. Ono se to na první pohled nezdá,“ říká. Jako příklad uvádí pivo, u kterého podle něj přepravce vydělá jednu korunu z každé lahve. „Já týdně prodám dvacet až pětadvacet bas piva. To už se mi skutečně vyplatí si tam dojet sám. Za měsíc to může být až pět tisíc korun, které ušetříte,“ konstatuje živnostník. Zboží do svého obchodu vozí z velkoobchodu každý den. Pečlivě si hlídá i záruční dobu. Pavel Mrázek se neobává budoucnosti. Pro případ krize má finanční rezervu. Pokud by byla dlouhodobější, tak s obchodem skončí. Přesto se toho i přes pokles tržeb v důsledku vzniku supermarketu neobává. Za dobu, co má v nájmu svůj krámek, se mu podařilo získat zákazníky a renomé, které se buduje několik let.
Jak na to
* V současné době není příliš prostoru, otevírat si vlastní obchod se smíšeným zbožím. Pokud by se však tato možnost naskytla, je nezbytné počítat s tím spojenými těžkostmi. Souvisí s velkou konkurencí velkých prodejen spotřebního zboží. Těm se dá konkurovat delší prodejní dobou, přátelským až rodinným prostředím, srovnatelným širokým sortimentem a malou dostupností od místa bydliště.
* Je dobré najít si svoji konkurenční výhodu - tou již v současnosti přestává být delší prodejní doba, ale může to být nějaká specialita v nabízeném sortimentu (třeba i druh pečiva nebo nápojová specialita) nebo třeba donáška domů, objednávka po telefonu apod.
* Provozovat soukromý obchod je běh na dlouhou trať. Bez pečlivého marketingového přístupu a odříkání i na úkor rodiny to nejde.
* Často se vyplatí zásobovat si obchod sám. Náklady s tím spojené přes různé dodavatele totiž mohou být příliš vysoké.