Podnikové aplikace
PRAHA (hat) - Slovenský trh s informačními systémy pro řízení podniku roste a bude růst. Nemohly si toho nevšimnout ani firmy usazené v České republice. Nejperspektivnějším segmentem jsou informační systémy pro výrobce automobilů a automobilových součástí. Společnost KIA investuje v Žilině, Getrak (Ford) připravuje výstavbu závodu v Košicích, výrobce pneumatik Hankook v Levicích. Tyto investice přinášejí kromě vyššího obratu pro již existující společnosti i rozšíření počtu obslužných firem.
Je pravděpodobné, že velcí investoři si vyberou větší řešení typu SAP. Ten si na na slovenském trhu drží dominantní postavení podobně jako v Česku - ovládá přes 60 procent trhu. Příležitosti pro jiné společnosti vzniknou v sektoru menších a středních firem. Příchod investorů zvýší obraty a zisky nejen existujícím společnostem, ale přinese i rozšíření obslužných firem.
To si velmi dobře uvědomují společnosti, které spolu soupeří na trhu informačních systémů pro malé a střední podniky i v Česku. Stejně jako v tuzemských tendrech i na Slovensku se potkávají a potkávat budou LCS a Microsoft Business Solutions (MBS). LCS se v minulém roce podařilo na Slovensku zvýšit prodeje již druhý rok po sobě o zhruba 60 procent, což se loni projevilo růstem obratu (o jedenáct procent) i růstem zisku (o 172 procent). Kromě místních partnerů, kteří prodávají řešení od MBS, se na slovenském trhu prosazují i čeští, například Autocont, který má na Slovensku i vlastní zastoupení. Celkem má MBS u našich sousedů třináct partnerů, mezi nimi i Istroconsult, který se specializuje právě na řešení pro automobilový průmysl. MBS a LCS jsou na slovenském trhu čtvrtí a pátí, před nimi jsou dvě lokální firmy HTC a Datalock. Zatímco HTC svůj podíl na trhu pomalu ztrácí, Datalock si svou pozici drží a bude třeba s ním počítat.
Slovenský trh se nyní se konsoliduje, společnosti se poohlížejí po větších a stabilnějších partnerech. Úspěch v následujících letech bude proto pro výrobce podnikových informačních systémů klíčový.