Menu Zavřít

Konzultanta do každé vesnice

31. 8. 2004
Autor: Euro.cz

Firma testuje partnery: posílá je pracovat do chudých států

Loni v létě účetní a konzultační gigant PricewaterhouseCoopers (PWC) vyslal svého partnera Tahira Ayuba na konzultační projekt, jenž se nepodobal ničemu z toho, co dělal dřív. Dostal za úkol pomáhat náčelníkům vesnice v namibijské buši vypořádat se s narůstajícím počtem onemocnění AIDS v jejich komunitě. Devětatřicetiletý Ayub spolu s dvěma kolegy musel kvůli jazykové bariéře, kulturním odlišnostem a omezenému přístupu k elektřině zahodit prezentace v PowerPointu a vyměnit je za méně technologický přístup: diskusím tváří v tvář. Náčelníci se naučili, že musejí získat podporu celé vesnice pro programy bojující s chorobou, a Ayubovi se dostalo důležité lekce: technologie není vždy řešením. „Raději své názory a předsudky odložte stranou a vykoumejte nové způsoby pohledu na věci,“ radí Ayub.
Ayub už možná nikdy u PWC nezažije tak extrémní kulturní odtržení jako v Namibii. Ale pro budoucí generaci partnerů bude překonávání bariér a upevňování svazků s klienty po celém světě podstatnou součástí práce. Právě tyto schopnosti se firma snaží podporovat u partnerů, kteří se účastní programu Ulysses, v jehož rámci společnost vysílá talentované konzultanty středního věku na osmitýdenní služební projekty do oblastí rozvojového světa. Při relativně rozumné investici – patnáct tisíc dolarů na osobu plus platy – Ulysses jednak vyzkouší talent a jednak rozšíří rozhled budoucích šéfů účetní společnosti. Od doby před čtyřmi lety, kdy byl program zahájen, si získal pozornost firem Johnson & Johnson, Cisco Systems a dalších velkých společností, jež uvažují o vlastních programech.
Výsledky lze jen obtížně kvantifikovat, ale v PricewaterhouseCoopers jsou přesvědčeni, že program funguje. Absolvovaly jej dva tucty pracovníků, kteří u firmy dosud pracují. Polovina z nich byla povýšena a většina odpovídá za nové oblasti rozvoje. Stejně podstatné je tvrzení čtyřiadvaceti účastníků, že cítí silnější vazbu k PWC – částečně kvůli závazkům, jež firma vytvořila vůči nim, a částečně díky novému pohledu na hodnoty společnosti. Partner pro globální vedení Willem Bröcker říká, „Tímto programem jsme získali lepší partnery.“
Program Ulysses je odpovědí PWC na jeden z největších problémů, jimž čelí firmy poskytující odborné služby: vytipování a vyškolení slibných vůdčích osobností, jež jsou schopny najít nekonvenční odpovědi na obtížně řešitelné úkoly. Z důvodu tradice i nutnosti jsou noví špičkoví manažeři vychováváni uvnitř firmy. S osmi tisíci partnery však není hledání těch, kteří mají potřebný obchodní talent a schopnost vytvářet vztahy, jednoduché. Program poskytuje partnerům nový pohled na společnost a PWC přináší nový pohled na ně, zvlášť na jejich schopnost jednat v krizových situacích.
Pro partnery uprostřed kariéry, odchované e-mailem a komunikátorem Blackberry, to nebyla procházka růžovým sadem. Zvykli si na svět mobilních telefonů, elegantních kanceláří a čínských bister, takže nevybavenost rozvojového světa je značně šokuje. Sedmatřicetiletý Brian P. McCann, odborník na fúze a akvizice z bostonské kanceláře PWC, před svým projektem v Belize nikdy nebyl v žádné zemi třetího světa. Zakusil domy s podlahami z udusané hlíny, nemocné děti a chudobu až do morku kostí.
Ayub, jenž se narodil v Africe, se považoval za světáka. Ale přesto si dlouhé dny, strávené mezi africkou populací s geometrickým nárůstem rozšířenosti viru HIV, vybraly psychickou daň. S pracovní dobou omezenou na hodiny denního světla – elektřiny se zde často nedostávalo – měl Dinu Bumbacea, sedmatřicetiletý partner z rumunské kanceláře PWC, jenž pracoval se zambijským zemědělským střediskem, spoustu času na seznámení se s bídou kolem něj. „Afrika je chudá a všichni to dobře víme,“ uvádí Bumbacea, „Ale dokud tam neodjedete, nepochopíte, jak skutečně chudá je. Až příliš věcí považujeme za samozřejmé.“
Firmy využívají společensky odpovědných iniciativ k výchově šéfů už více než patnáct let. PricewaterhouseCoopers však koncepci povýšila na novou úroveň. Účastníci v rozvojových zemích propůjčují své podnikatelské schopnosti místním podpůrným skupinám – od ekoturistického kolektivu v Belize přes drobné ekologické farmáře v Zambii až po skupiny pomoci AIDS v Namibii. Ulysses rovněž předkládá účastníkům problém mezikulturní spolupráce s místními klienty stejně jako s kolegy z PWC z jiných regionů. Ayub spolupracoval třeba s partnery z Mexika a Nizozemska.

Nejen účetnictví.

PricewaterhouseCoopers tvrdí, že program - již ve třetím cyklu - dodává účastníkům širokou perspektivu, která je klíčová pro společnost podnikající po celém světě. Douglas Ready, ředitel ústavu International Consortium for Executive Development Research, prohlašuje, že tradiční vzdělávací programy pro špičkové manažery vychovávají muže a ženy, kteří mají specifické pracovní dovednosti, ale jsou jen málo obeznámeni s problémy mimo oblast jejich úzké specializace. PWC je toho názoru, že Ulysses pomáhá připravovat účastníky na problémy, překračující striktní hranice účetnictví či konzultací, a vštěpuje jim hodnoty, jako je zapojení se do komunity, jež jsou podstatné pro podnikovou kulturu této společnosti.
Ulysses pro partnery představuje také možnost zjistit, čeho jsou schopni dosáhnout bez spoléhání se na obvyklé prostředky. Program je nutí pustit se do projektů značně přesahujících jejich odbornou kvalifikaci. Loni v létě například Brian P. McCann vypracoval podnikatelský plán pro ekoturistickou skupinu v Belize. Nabyté zkušenosti mu otevřely oči. McCannovi se do paměti nejvíce vryla večeře, které se účastnil v domě mayského farmáře poté, co strávili celý den diskusemi nad plánem. „Neměl dokonce ani elektřinu,“ vzpomíná McCann, „ale zvládl to.“
Partneři PWC se shodují, že už své zkušenosti zúročili v řízení lidí a práci s klienty. Malajská partnerka Jennifer Changová říká, že její tým zaznamenal posun v manažerském stylu po jejím působení v Belize. Více naslouchá a stala se pružnější. „Když vidíte, jak pomalu se rozhodují lidé v jiných regionech, osvojíte si trpělivost se svými spolupracovníky,“ dodává Changová. Ayub, jenž byl v červnu povýšen, teď řídí dvacet partnerů. Říká, že dává přednost běžné konverzaci před e-maily, protože netechnologický přístup buduje důvěru. „V Namibii šlo o rozhodující prvek,“ vysvětluje Ayub.
Pokud se hluboké zkušenosti ve firmě rozšíří, stane se Ulysses něčím víc než jen cestou osobního objevování pro několik partnerů. Může přispět k vychovávání šéfů, schopných čelit problémům čím dál globálnějšího podnikání. A právě to je podle PWC hlavním cílem programu.

Posunout svět o kus dál Program Ulysses společnosti PricewaterhouseCoopers posílá partnery do rozvojového světa, aby pomáhali místním skupinám podpory.
Cíl Připravit partnery ve výhledu pěti až deseti let na pozice špičkových manažerů. PWC doufá, že účastníci vytříbí své schopnosti řešit problémy a osvojí si rozhled.
Aktivity Do programu patří práce s kolegy z PWC z jiných regionů na problémech ekoturistiky, ekologického zemědělství a projektech osvěty o AIDS. Partneři mimo jiné pomáhají místním organizacím sestavit podnikatelské plány. Rozsah PWC letos vyslal dvacet partnerů do jedenácti zemí, čili mnohem víc než předloňských devět partnerů do tří zemí. Program dosud dokončilo 44 z osmi tisíc partnerů PWC.
Náklady PWC vynaložil na každého účastníka patnáct tisíc dolarů na cestovní a jiné náklady, a navíc tříměsíční plat. Každý absolvent stráví osm týdnů v dané zemi a dva týdny na školení a vypracování zprávy.

WT100

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marcela Nejedlá, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?