Menu Zavřít

Kopřivnická Tatra hledá nové trhy

26. 10. 2010
Autor: profit

Časy celosvětové slávy kopřivnické automobilky Tatra jsou již dávno minulostí. Nákladní vozy této značky se na severu Moravy sice stále vyrábějí, nikdo ale neví, zda ještě třeba za rok bude stejná situace. Hospodářská krize stojí za výrazným propadem hospodaření firmy, zaměstnanci nemají nic jistého.

Foto: Tatra

Automobilka Tatra patřila kdysi do výkladní skříně českého strojírenství. Posledních pár let to však jde s touto společností z kopce, i když její vedení dělá pro záchranu, co může. Kvůli nedostatečnému odbytu automobilů propustila Tatra během hospodářské krize celkem 1 400 zaměstnanců. Letos na jaře vzala zhruba 300 lidí zpátky. Na konci září však oznámila nové propouštění. Za poslední dva roky vykázala firma ztrátu zhruba 1,3 miliardy korun. Navíc se musela letos v březnu za více než miliardové úvěry zaručit bankám celým podnikem. Vedení chce ale dostat věhlasnou automobilku zpátky na vrchol expanzí do Ruska a na další světové trhy. Kvůli tomu se snaží najít obchodní partnery, se kterými bude spolupracovat. Většinu kontraktů uzavřela pro první čtvrtletí příštího roku.

Propouštět se bude méně

Tatra zaměstnává přibližně 2 500 lidí, trvalou výpověď nyní dostane méně lidí, než se původně předpokládalo. Dalších 100 až 110 dočasně uvolněných pracovníků má vzít firma zpátky v příštím roce kvůli novým zakázkám. Letos plánuje vyrobit 1 000 až 1 100 nákladních vozů. „Vzhledem k nárůstu zakázek pro lednovou výrobu bude nyní nutné propustit méně než avizovaných 167 zaměstnanců. Společnost trvale propustí 76 zaměstnanců,“ potvrdil generální ředitel automobilky Ronald Adams. Jedná se podle něj o techniky a režijní i administrativní pracovníky ze všech oblastí společnosti. „Kvůli sezonnímu efektu, který se dostavuje téměř každý rok, společnost pro období od prosince do března plánovala dočasně přizpůsobit počet výrobních dělníků, a to ukončením pracovního poměru s příslibem opětovného zaměstnání. To se mělo původně týkat přibližně 150 zaměstnanců,“ uvedl generální ředitel. Protože se však společnosti podařilo získat pro lednovou výrobu nové zakázky, jejich počet se snížil na 100.

Dodávky do Ruska i do Emirátů

Na konci letošního roku začne kopřivnická Tatra hledat po celém světě partnery, kterým bude dodávat podvozky pro výrobu nákladních aut. Zakázky chce získat hlavně v Rusku, jihovýchodní Asii a Jižní Americe – v zemích, kde ještě chybí kvalitní silniční síť. Aktuálně má společnost zakázku na 200 vozů do Ruska, dvě desítky armádních strojů dodá Spojeným arabským emirátům.

Nové trhy bude hledat v zemích, kde se těží ropa a teprve budují silnice. Právě firmy zabývající se těžbou ropy by měly Tatře přinést zakázky v komerční sféře. „Do budoucna bychom chtěli mít 63 procent výroby pro komerční účely a 37 pro armádní,“ řekl Adams. Přitom loni firma z 65 procent vyráběla vozy na objednávku pro českou armádu. V zahraničí chce automobilka vytvořit síť partnerů, kterým bude dodávat podvozky s unikátními výkyvnými nápravami vyrobené v Kopřivnici. Partnerské firmy pak dle licence sestaví nákladní vůz, který budou nabízet na tamním trhu. Partnerská síť by měla začít přinášet nové zakázky už během příštího roku. Experti v automobilovém průmyslu ale varují před nespolehlivostí případných partnerů. Zahraniční expanzí se chce Tatra, kterou zasáhla hospodářská krize, dostat zpět na vrchol.

Avia chce letos zvýšit prodej na 450 aut

Další česká automobilka zabývající se výrobou nákladních vozidel, letňanská společnost Avia Ashok Leyland Motors, letos plánuje prodat 450 aut, což je o polovinu více než loni. Stejně by měly růst i tržby. „Plán prodeje musel být po pokračujícím propadu trhu v Evropě adekvátně ponížen. Situaci ovlivnily také průtahy v případě některých projektů na nově otevřených trzích,“ uvedl marketingový ředitel Michal Bačkovský. Původně firma pro letošní rok počítala s až dvojnásobným prodejem. Avia loni vykázala konsolidovaný zisk 28,5 milionu korun proti předchozí ztrátě 491 milionů. Tržby za prodej zboží, výrobků a služeb ale klesly o třetinu, a to na 362 milionů korun. Firma prodala 291 aut. Do ztrátové Avie vstoupila v roce 2006 indická skupina Ashok Leyland, která v současnosti zajišťuje financování aktivit automobilky. Ta chce do dvou let generovat dostatečný objem financí, aby se obešla bez úvěrů od vlastníka.

Avia Ashok Leyland Motors chce od příštího roku dodávat podvozky pro britské autobusy Optare. Její mateřská firma Ashok Leyland získala v Optare čtvrtinový podíl. Avia podle Michala Bačkovského chce vyrábět podvozek pro autobusy střední velikosti do 32 až 35 míst k sezení. „V současné době probíhá druhá fáze vývoje, která má za cíl připravit univerzální podvozek, který budou moci využít pro dostavbu přední evropští výrobci těchto autobusů,“ uvedl Bačkovský. Rozšíření tradičního portfolia produktů Avia, které historicky tvořily hlavně lehké nákladní automobily s naftovým pohonem, zapadá podle Bačkovského do koncernové strategie automobilové divize skupiny Hinduja Group.

bitcoin_skoleni

Naše mateřská společnost Ashok Leyland získala čtvrtinový podíl britského výrobce autobusů Optare. Spolu s programem podvozků pro autobusy, které vyvíjíme na platformě podvozků pro nákladní automobily u nás v Avii, tak potvrzujeme dlouhodobou strategii získání významného podílu na světovém trhu autobusů,“ uvedl výkonný ředitel Avie Marcus Pauels.

Společnost Optare je součástí skupiny Tanfield a mateřskou společností firmy Smith Electric Vehicles, se kterou už více než pět let Avia vyrábí elektrovozy pro evropský trh, od loňského podzimu také pro trh v USA. V letošním roce budou dodávky pro Smith tvořit třetinu veškeré výroby. Avia nedávno od závodu Smith získala zakázku na 200 podvozků.

  • Našli jste v článku chybu?