Díky blogerům už turisté z Asie nejezdí jen do Prahy Pojmy jako influencer, bloger či instagramer se už rozšířily i do cestovního průmyslu. Podle šéfky agentury CzechTourism Moniky Palátkové lze s jejich pomocí rychle zpopularizovat Česko u milionu lidí s minimálními náklady.
* Do Česka míří stále více turistů z Asie, kteří naši zemi řadí mezi pět nejoblíbenějších evropských destinací. Čím jsme pro ně atraktivní?
Je to hlavně díky tomu, že jsme dokázali Českou republiku představit jako destinaci v srdci Evropy, která je plná historických, přírodních a kulturních krás. Například Korejci vnímají Česko jako zemi plnou příběhů a mnoha možností, kam vyrazit a co podniknout. Za nákupy k nám přijíždějí například Číňané, turisté ze Spojených arabských emirátů k nám přijíždějí především kvůli lázním. Indičtí turisté jsou zkušenými cestovateli a spolu s návštěvou Česka obvykle zavítají do dalších dvou nebo tří zemí. Nezanedbatelným důvodem je i vnímání Česka jako bezpečné destinace. Mnoho návštěvníků dnes plánuje dovolenou podle toho, nakolik cílovou zemi vnímá jako bezpečnou. Nejen asijští turisté pak často volí Českou republiku právě proto, že se zde nemusejí obávat teroristických útoků. Nakolik je pro ně toto hledisko důležité, je zřejmé i z poklesu jejich zájmu o Paříž, kterou jinak milují. Asijský trh je specifický, ale to neznamená, že je možné přistupovat k němu univerzálně. Naopak, v každé zemi funguje něco trochu jiného.
* Jak se toto zacílení v jednotlivých asijských zemích liší?
Například v Jižní Koreji, kde je Česko vnímáno jako romantická destinace, se nám skvěle osvědčily kampaně, při kterých spolupracujeme s influencery na sociálních sítích. Realizovali jsme i aktivity s místními společnostmi jako Olympus a Korean Air. Na rostoucím indickém trhu jsme posílili propagaci v rámci oficiální marketingové kampaně, která běží od roku 2013 a Česko představuje jako atraktivní turistickou destinaci v srdci Evropy. Medicínský turismus je stěžejním tématem kampaně ve Spojených arabských emirátech, kde propagujeme především lázeňská města. Tito turisté, kterých k nám v prvních třech kvartálech přijelo meziročně o 20 procent více, své pobyty spojují s návštěvou památek a nákupy. Další kampaně ale pochopitelně běží i v Číně, kde jsme letos v prvních třech čtvrtletích sledovali nárůst příjezdů o 25,4 procenta, na Blízkém východě a v dalších asijských zemích.
* Zmínila jste spolupráci s influencery na sociálních sítích. Jak konkrétně tyto nové marketingové nástroje využíváte a jaký je jejich efekt?
Spolupráce s influencery se nám v Asii velmi osvědčila. Je to velmi efektivní nástroj, který je přitom výrazně levnější než třeba klasické formy propagace. Je to dáno jinou situací na tamním trhu, na kterém mají blogeři a youtubeři mnohem větší vliv, než je tomu u nás. Sociální sítě jsou v asijských zemích mimořádně oblíbené nejen u nejmladší generace, ale i u lidí ve věku 40+. S influencery spolupracujeme zejména v Jižní Koreji. Nedávno jsme na Moravu pozvali patnáct korejských blogerů a ti následně oslovili několik milionů lidí. Morava je teď v této zemi velmi oblíbenou destinací, a i díky tomu už Českou republiku navštívilo více než 400 tisíc Korejců.
* Turisté z Asie byli vždy typičtí tím, že se u nás zdrželi jen velmi krátce a navštěvovali jen ta nejexponovanější místa, jako je Praha a Český Krumlov. Lze tedy hovořit o tom, že se tento trend mění?
Ano, zájem asijských turistů začíná směřovat i mimo Prahu, byť jde stále o nejvyhledávanější lokalitu. Korejci si mimo zmíněnou Moravu, kterou nedávno objevili díky blogerům, oblíbili Českosaské Švýcarsko. Do regionů chceme turisty ze všech trhů přilákat i prostřednictvím programu Ambasador, ve kterém světoznámé české osobnosti budou turisty lákat do míst, ve kterých se narodili. Už mohu prozradit, že je mezi nimi například Jaromír Jágr, Magdalena Kožená, Karel Gott či Martina Sáblíková a Gabriela Koukalová.
* Poměrně razantně do způsobu, jakým cestujeme, vstoupila sdílená ekonomika. Jsou platformy jako Airbnb a další spíše rizikem nebo příležitostí pro náš cestovní ruch?
Díky těmto platformám je cestování pro mnoho lidí mnohem dostupnější, a cestovní ruch tak roste. Na druhé straně s sebou pochopitelně nese i značné nevýhody. Neexistují jasná pravidla pro fungování těchto služeb a jejich rostoucí obliba už v některých zvláště exponovaných městech přispívá k odporu místních. Nezbytné je nastavení striktních pravidel, zapojení rezidentů do diskusí o budoucnosti cestovního ruchu a přilákání návštěvníků do méně vyhledávaných destinací, na kterém CzechTourism pracuje. Naším cílem je mimo jiné přilákat více turistů z blízkého zahraničí, kteří méně exponovaná místa přirozeně vyhledávají.
O autorovi| Jan Brož, broz@mf.cz