Menu Zavřít

Korejec s českým rodokmenem

18. 11. 2008
Autor: Euro.cz

Hyundai vyrobí v Česku v příštím roce 185 tisíc osobních automobilů.

Při plnění tohoto plánu se ovšem neobejde bez subdodávek od domácích podniků.

Nově otevřená automobilka Hyundai v severomoravských Nošovicích, první této značky v Evropě, hledá další dodavatele dílů. V době recese v celém automobilovém průmyslu se tento velký moderní závod za 27 miliard korun stává vítaným odbytištěm výrobků tuzemských podniků.

„Firmy se na nás mohou obrátit, proces výběru dodavatelů je pro ně stále otevřen,“ prohlašuje prezident Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Kim Ok-čo. Podíl součástek od subdodavatelů sídlících na obou stranách česko-slovenské hranice zde již nyní dosahuje 60 až 70 procent. Navíc v Žilině vyrábí Kia, patřící do koncernu Hyundai. Korejci tak opět zrodili „československé“ auto, když Nošovice dělají pro obě továrny převodovky a Slováci motory.

Druhá šance pro ocel či textil

HMMC nyní živí kolem 50 subdodavatelů. Z toho hlavní část tvoří tucet korejských firem, které zakládají lokální pobočky okolo „své“ automobilky všude tam, kde se objeví. Jde například o společnosti Plakor CZ, Hysco, Mobis nebo Dymos. Právě u nich jsou ale největší příležitosti pro další firmy. „Tito přímí dodavatelé potřebují ocelové výrobky, textilní produkty a řadu dalších komponent. Zde se mohou uchytit další české firmy,“ podotýká mluvčí HMMC Petr Vaněk. Svůj byznys zde již nalezli výrobci světlometů Hella Autotechnik z Mohelnice nebo novojičínský Visteon-Autopal.

Dodavatelé však pocházejí i z Polska, Německa, Francie, Číny nebo Spojených států. Konkurence je tvrdá, firma si potrpí na včasné dodávky a plynulý tok dílů do finální výroby. Velkou šanci chce využít například ArcelorMittal Tubular Products (dříve JÄKL Karviná), napřímo to však nepůjde. „Hledáme cesty a možnosti spolupráce s výrobci jednotlivých autosoučástí, ve kterých je možno uplatnit naše výrobky. Vzhledem k našim zkušenostem a jakosti výrobků jistě cestu k dodávkám najdeme,“ věří generální ředitel Stanislav Konkolski.

Společnost se například již prosadila jako dodavatel přesných trubek pro japonskou Fuji Koyo Czech. Ta je dodává pro kolínskou automobilku TPCA. Smlouvu na výrobu dílů do sloupků řízení, karoserií, tlumičů nebo koster autosedaček získala na šest let v roce 2004. „Jednání o těchto dodávkách byla opravdu tvrdá a poměrně dlouhá, první sériovou výrobu jsme spustili zhruba rok po prvním jednání,“ popisuje Konkolski.

Na druhé straně je paradoxní, že do „ocelového srdce“ republiky se dovážejí plechy až z Francie. Severomoravský region je přitom tradičně proslulý výrobou oceli, požadovanou kvalitu však zde nikdo nenabízí.

První v Evropě

Česká republika dosáhne po najetí plné výroby 300 tisíc vozů Hyundai v letech 2011 až 2012 rekordních parametrů. „Převezme po Slovensku pomyslnou první příčku ve výrobě automobilů na hlavu ve výši 130 vozů,“ vyčísluje ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. Hyundai podle něj v tomto období zvedne hrubý domácí produkt o jedno procento ročně a do obchodní bilance přinese 50miliardový přebytek.

V Nošovicích bude mít domovskou adresu pět procent z celkové šestimilionové produkce automobilky Hyundai. Polovina se vyrábí v Koreji, druhá půlka kromě Česka též v Číně, Indii, Spojených státech či Turecku. Další továrna se staví v Rusku. „Prodej velkých aut bude stagnovat, ale prodej malých vozů půjde nahoru,“ domnívá se Kim. Již nyní tvoří malé a střední automobily 65 procent produkce jihokorejského koncernu. Připravuje se i hybridní pohon kombinující elektrickou energii a palivo. „Naše společnost zatím nevyrábí hybridní vozy. Testujeme je a v příštím roce zahájíme výrobu, ale v Koreji, nikoli v České republice,“ přibližuje plány Kim Ok-čo. Společnost také vyvíjí zcela nový úsporný motor, který se má objevit na trhu rovněž v příštím roce.

Licitace o kusy

Z nervózního období světové krize a z ní vyplývajícího snižování poptávky po vozech se však zřejmě nemůže vymanit ani nošovický Hyundai. Ještě před několika týdny hovořil o produkci 18 tisíc vozů do konce roku a 200 tisících automobilech v příštím roce. Nynější čísla jsou již opatrnější a udávají 14 tisíc objednávek letos a 185 tisíc vozů modelu i30 v příštím roce. To by potvrzovalo globální recesi v tomto odvětví. „Neměníme naše plány, budeme vyrábět podle původních záměrů,“ brání se přesto Kim Ok-čo. Rozdíl vysvětluje pomalejším rozjezdem výroby, než naběhne dvousměnný provoz. Výroba jednohoho vozu trvá zhruba 20 hodin.

Celá jihokorejská enkláva má přinést rozvoj širokému regionu, o který se již v minulosti ucházely Kia či BMW. Prvně jmenovaná společnost skončila v Žilině, BMW pak v Německu. Továrna Hyundai nyní zaměstnává přibližně 1800 lidí, na konci roku jich má být již 2200. V plné výrobě v letech 2011 až 2012 zde má nalézt práci kolem 3400 zaměstnanců. „Nezáleží nám na pohlaví či věku, nejdůležitější je motivace dobře pracovat,“ pobízí zájemce Kim Ok-čo. Počítá se, že společně s tuzemskými subdodavateli zde vznikne zhruba deset tisíc pracovních míst.

Dalším vedlejším efektem je vlna investic státu a Moravskoslezského kraje do dopravní infrastruktury a soukromé investice plynoucí do rozvoje dopravy a služeb. Region tak získal pro budoucnost tolik potřebný impulz po útlumu a propouštění v dolech a hutích. Snad se tedy naplní i význam slova Hyundai, v překladu „moderní“.

Cena za porušování zákonů

bitcoin_skoleni

Budování automobilky se neobešlo bez problémů, když byly porušeny stavební zákony. Někteří právníci na to upozorňují dodnes. Rychlá výstavba závodu, který vyrostl zhruba za rok a půl, tak měla i svou stinnou stránku. „Automobilka dosáhla zahájení výroby za cenu opakovaného porušení zákonů a vážných problémů při plnění smluvních závazků,“ tvrdí právník Jiří Nezhyba z nevládní organizace Ekologický právní servis (EPS). Vedení továrny to odmítá. „Společnost HMMC ke všem objektům bezprostředně souvisejícím s výrobou aut v nošovickém závodě získala od stavebního úřadu v Dobré buď povolení zkušebního provozu nebo povolení předčasného užívání, a jejich provoz tak není v rozporu se zákonem,“ reaguje mluvčí Petr Vaněk.

Podle EPS Hyundai zahájil stavbu dešťové kanalizace v rozporu se zákonem a pokusil se instalovat nevhodnou technologii a rovněž použil odlučovače ropných látek, které nesplňují požadavky stanoviska posouzení vlivu na životní prostředí EIA. „Hyundai obešel zákon a lakovnu nenechal včas environmentálně posoudit,“ pokračuje Nezhyba. Dále podle něj stavební řízení pro převodovkárnu proběhlo bez vypořádání vlivů na životní prostředí a více než dvacet objektů stavěl Hyundai v rozporu se stavebním povolením, za což dostal pokuty. „Uvedená povolení se nevztahují na administrativní budovu, která je ovšem ještě stále ve výstavbě. Společnost HMMC ji nevyužívá a administrativa HMMC nadále obývá provizorní areál z buněk na okraji parkoviště hotových vozů,“ dodává Vaněk. Nyní bude muset Hyundai dostát dalším povinnostem, například omezit kamionovou dopravu. To rozhodně nebude jednoduché vzhledem k převážení motorů a převodovek mezi Nošovicemi a Žilinou.

  • Našli jste v článku chybu?