Korejská petrochemická společnost SK Innovation oznámila, že zvažuje výstavbu továrny na baterie ve východní Evropě. Divizi jednoho z největších korejských konglomerátů SK Group lákají nízké mzdové náklady v Česku a Maďarsku.
Největší korejská rafinerie SK Innovation rozšiřuje své portfolio. Vzhledem k očekávanému boomu elektromobility se chce více soustředit na výrobu autobaterií. Výkonný šéf firmy Kim Jun očekává, že segment výroby autobaterií bude v budoucnu nejspíše doménou několika málo hráčů a SK chce být u toho.
„Zvažujeme výstavbu továrny na baterie ve východní Evropě, v Maďarsku nebo České republice. Východní Evropa nabízí levnou a kvalitní pracovní sílu. V Německu by výstavba byla příliš drahá,“ řekl podle japonského webu Nikkei při představování nové strategie Jun Je-seon, šéf divize baterií SK Innovation.
Práce na nové továrně mají podle něj začít v příštím roce a samotná výstavba má trvat zhruba rok. Společnost nyní údajně hledá pro továrnu místo. Výši zamýšlené investice korejská firma neuvedla.
České ministerstvo průmyslu odmítlo k informaci cokoli sdělit. „Jednání s potenciálními investory nemůžeme komentovat, nemůžeme tedy bohužel ani potvrdit, ani vyvrátit jednání se zmíněnou firmou,“ uvedla na dotaz Euro.cz Lucie Švehlová z tiskového oddělení ministerstva.
Společnost již nyní dodává autobaterie světovým automobilkám Daimler či Hyundai. Právě baterie pro německého výrobce vozů Mercedes-Benz by se měly vyrábět v nové evropské továrně. Daimler přitom jen před několika dny zahájil výstavbu vlastní továrny na baterie v saském Kamenci nedaleko Drážďan.
Spojí Musk síly s Číňany?
Projekt Gigafactory se rozrůstá. Tesla postaví až čtyři další továrny, jednu v Číně
Korejská SK v loňském roce pokrývala svou produkcí baterií 4,4 procenta světové poptávky. Kim Jun chce, aby to bylo 10 procent v roce 2020 a 30 procent v roce 2025.
Záměr SK přesunout výrobu do Evropy souvisí i s nedávným nárazem firmy v Číně. Společný podnik s čínským partnerem na výrobu baterií pro elektromobily ukončil letos v lednu činnost. SK uvedl, že „čínský partner zastavil výrobu bez zjevného důvodu“. Skutečným důvodem mohou být odlišné představy Číny o budoucích pořádcích na trhu s bateriemi pro elektromobily.
Dalším důvodem hovořícím pro výstavbu továrny v Česku jsou bohaté zásoby lithia v Krušných horách. Lithium je základní surovinou při výrobě li-ion baterií. Předběžné údaje ukazují, že v okolí Cínovce se nachází zřejmě nejbohatší ložisko lithia v Evropě. Zásoba se odhaduje na 1,3 milionu tun lithia.
Případná továrna v Česku či Maďarsku je však jen jedním z velkorysých plánů SK Innovation ohlášených v brífingu pro investory. „Postavíme další továrny a podpoříme prodejní síť v Číně, která je naším největším trhem. Stále se díváme po možných akvizičních cílech v chemickém průmyslu. Rozšíříme svou přítomnost v Asii i na Blízkém východě. Nové obchodní příležitosti hledáme i v Severní Americe,“ odhalil výkonný šéf Kim globální ambice SK Innovation. Do roku 2020 chce firma investovat 9 miliard dolarů (asi 212 miliard korun).
Dále čtěte: