Menu Zavřít

Korejští piloti cvičí na našich letadlech

9. 6. 2011
Autor: profit

Kunovická společnost Evektor-Aerotechnik prodává do Jižní Koreje sportovní letouny EuroStar a SportStar. Učí se na nich létat mimo jiné i budoucí piloti na letecké fakultě univerzity Hanseo.

Korejští piloti cvičí na našich letadlech

Foto: Evektor - Aerotechnik

Ultralehké letouny české výroby jsou ve světě pojem. Do Jižní Koreje je úspěšně dodává od roku 2005 společnost Evektor-Aerotechnik. Mezi kupce patří kromě privátních zákazníků také letecké školy, ve kterých jsou letouny české výroby používány pro pilotní výcvik. Úspěchy firma zaznamenává i přes skutečnost, že pro spotřebitele je celý proces dodání složitější – z České republiky do Jižní Koreje cestují letadla měsíc a převoz zvyšuje nákupní cenu.

Společnost Evektor-Aerotechnik se na vývoji letadel podílí od roku 1991 a od roku 1996 navrhuje vlastní letouny. Historie firmy však sahá až do 70. let. Nyní se může pochlubit více než tisíci letouny, které z Kunovic vyvezla do ciziny. Jižní Korea je jednou ze 40 zemí, do nichž firma letouny exportuje. Působí zde od roku 2005, kdy na trhu zřídila obchodní zastoupení a ustanovila distributora.

Vstupu předcházel marketingový průzkum, v rámci něhož si firma ověřila, že na trhu existují předpisy pro provoz lehkých sportovních letadel. Výsledky ukázaly také prodejní potenciál, a Jižní Korea se tak pro firmu stala logickým rozšířením exportních teritorií.

Letadla pro univerzitu

Firma dodává do Jižní Koreje lehké sportovní letouny EuroStar a SportStar. Jedná se o celosvětově populární letouny, jež jsou ceněny především pro své letové vlastnosti. Právě díky prodejní úspěšnosti těchto typů je společnost významným světovým výrobcem moderních ultralevých a lehkých sportovních letounů.

Dodávky do Jižní Koreje směřují k privátním zákazníkům pro soukromé létání i do leteckých škol pro pilotní výcvik. „Na korejském trhu spolupracujeme také s Hanseo University, která v rámci své letecké fakulty provozuje několik našich letounů pro výcvik pilotů,“ upřesňuje Vít Kotek, marketingový manažer Evektor-Aerotechnik.

Korea? Bezproblémová podoba Asie

Společnost považuje za úspěšný především výběr správného obchodního partnera v této zemi. Ten vyřizuje také administrativní záležitosti a dovozní formality. V tomto směru pracovníci firmy Evektor-Aerotechnik nezaznamenali žádné komplikace, se kterými se setkali na jiných asijských trzích.

Významnější rozdíly oproti podnikání v Evropě se však podle Víta Kotka neobjevují. „Z pohledu naší firmy je spolupráce s korejskými partnery srovnatelná se spoluprací s partnery z Evropské Unie. Nenarazili jsme na žádná specifika z kulturní nebo obchodní oblasti, která by se nějakým způsobem vymykala evropským zvyklostem nebo komplikovala naši spolupráci,“ říká a dodává, že Jižní Korea se tím liší od jiných asijských trhů. Potenciálním obchodníkům tak tato země poskytuje vstřícnější prostředí.

Evektor-Aerotechnik exportuje na korejský trh prakticky totožné letouny jako do Spojených států nebo jaké je možné koupit také v České republice. Pro jednotlivé trhy nejsou stroje upravovány. Důvodem jsou předpisy, které mají v letectví obvykle mezinárodní charakter, a tím vymezují také požadavky zákazníků. Během šesti let svého působení na korejském trhu firma provedla změny v distribuční politice. „Bylo nezbytné zajistit aktivnější prezentaci našich letounů na trhu,“ upřesňuje Vít Kotek.

bitcoin_skoleni

Doprava letounů do vzdálené Jižní Koreje nehraje podle Víta Kotka pro společnost žádnou významnou roli, čemuž napomáhají moderní komunikační technologie. „Dodávky letadel do Jižní Koreje zajišťujeme kontejnerovou přepravou stejně jako do Spojených států, Kanady, Jižní Ameriky, Austrálie, Číny a dalších vzdálených zemí. Velká vzdálenost je spíše komplikací pro spotřebitele, protože přeprava navyšuje cenu letounu a prodlužuje termín dodání letounu zákazníkovi zhruba o měsíc,“ dodává.

Evektor-Aerotechnik si už vybudoval na korejském trhu významné jméno. Jeho letouny získaly reputaci kvalitních a spolehlivých strojů. Společnost se může těšit z opakujících se objednávek zákazníků. „Našim cílem je stát se hlavním dodavatelem letounů pro základní pilotní výcvik pro letecké školy v Koreji a zvyšování podílu dodávek rovněž privátním zákazníkům,“ uzavírá Vít Kotek.

  • Našli jste v článku chybu?