Menu Zavřít

Korektnost v mezích možností

2. 3. 2011
Autor: Euro.cz

Poslední únorová neděle rozhodla o nových držitelích Oscarů

Pozlacená soška je v oblasti filmu vůbec nejprestižnějším výročním oceněním. Se svou třiaosmdesátiletou historií patří ceny americké akademie filmového umění v mediální oblasti k nejstarším na světě. A udávají tón řady služebně mladších cen, ať už jde o hudbu (Grammy), televizi (Emmy) nebo divadlo (Tony). Za vzor si ji vzali třeba i Čeští lvi, kteří letos našli své majitele týden po Oscarech. Také tuzemští filmoví akademici hlasují tajně a dvoukolově. O zákulisním hollywoodském lobbování a milionových reklamních kampaních, jež provázejí udílení cen akademie, si ovšem Česko může nechat jen zdát.
Oscary udělují na přelomu února a března vybrané osobnosti zastupující vesměs hlavní filmařské profese (hlasujících členů akademie je kolem pěti tisíc a jejich jména nejsou dostupná). Jejich slavnostním předáním každoročně vrcholí sezona cen, krátké a intenzivní období, během nějž se pozornost soustředí na několik málo snímků. Ty se stávají diskutovanými mediálními atrakcemi a objektem nejrůznějších spekulací právě ve vztahu k cenám akademie. Je obvyklé, že pokud už nějaké ocenění získaly, všimnou si jich i američtí akademici. To platí i pro letošního vítěze, britskou tragikomedii Králova řeč.

Cesta k Oscarům

Emotivně působivé retro Králova řeč líčí osudy charizmatického otce dnešní britské vladařky Alžběty II. Král Jiří VI. úspěšně provedl Británii druhou světovou válkou a v soukromí svedl úspěšný boj s plachostí a těžkou řečovou vadou. V oscarovém klání pak koktavý vladař silou osobnosti přemohl všechny nadstandardně disponované favority – svalnatého hrdinu boxerského příběhu Fighter, samorostlého počítačového génia z dramatu The Social Network i špičkového zloděje myšlenek z ambiciózního sci-fi hitu Počátek. Vedle „hlavního“ Oscara za nejlepší film získala Králova řeč i zlaté sošky za režii, původní scénář a mužský herecký výkon v hlavní roli.
Snímek se začal vynořovat do popředí zájmu už v lednu, i když favoritem osvědčeného předskokana Oscarů, Zlatých glóbů, se letos stalo drama The Social Network. Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu přiřkla příběhu o založení sociální sítě Facebook Zlaté glóby pro nejlepší film roku v kategorii drama, ale i ceny za nejlepší režii, scénář a hudbu. Při udílení Oscarů si ovšem film Davida Finchera zdaleka nevedl tak dobře. Vybojoval sice tři sošky, ale s výjimkou Oscara za scénář napsaný podle literární předlohy uspěl „jen“ v méně významných kategoriích. Zlaté glóby předznamenaly nejen hereckého Oscara pro Colina Firtha, ale i pro Natalii Portmanovou, jež oslnila v příběhu psychicky labilní primabaleríny Černá labuť. Vykolíkovaly rovněž oscarový úspěch v kategorii vedlejších rolí pro Christiana Balea a Melissu Leoovou (za film Fighter) a upozornily světovou veřejnost na drama dánské režisérky Susanne Bierové Lepší svět, které získalo zlatého naháče jako nejlepší neanglicky mluvený titul roku.
Na cestě k Oscarům pomáhá i jejich britská obdoba – ceny BAFTA. Ty se udělují už od roku 1947, ale teprve před devíti lety se přestaly spoléhat na jarní termín a zařadily se poslušně mezi oscarové předskokany. Britové letos celkem logicky preferovali vlastní želízko v ohni, Královu řeč. Postarali se tak o zviditelnění civilního, neokázalého snímku, který se mezi oscarové favority propracoval ze zadních pozic.
Kromě Zlatých glóbů a cen BAFTA předjímají Oscary i ocenění, která každoročně udělují ve svých oborech nejrůznější filmoví profesionálové. Režiséři letos přiřkli Directors Guild Award svému kolegovi Tomu Hooperovi za Královu řeč a producenti adresovali Producers Guild Award Králově řeči a animované komedii Toy Story 3: Příběh hraček. Herci preferovali při udílení Screen Actors Guild Award Firtha a Portmanovou a scenáristé dali Writers Guild Award svým kolegům, kteří se podíleli na oscarových favoritech Počátek a The Social Network.
Pravidlo potvrzuje i výjimka v podobě cen Spirit Award, které jsou formovány jako ocenění pro „nezávislé“ filmaře: letos směřovaly především k afektované Černé labuti režiséra Darrena Aronofského. I američtí nezávislí ovšem ocenili Královu řeč, byť vzhledem k odlišným pravidlům hlasování jen v kategorii nejlepší zahraniční film.

Show pro miliardu

Ceny akademie jsou v očích veřejnosti spjaté především se slavnostním ceremoniálem, který se už osmapadesát let vysílá v přímém televizním přenosu. Letos oscarovou show sledovala odhadem miliarda diváků ve více než dvou stech zemích světa. V Čechách ji živě přenášela kabelová televize HBO, a to nejen do domácností svých předplatitelů, ale i do vybraných kin.
Od května 1929, kdy byly ceny akademie udělovány poprvé, prošly velkou proměnou. Zvýšil se i jejich společenský význam: pořadatelé cen akademie dnes směrem k veřejnosti pravidelně vysílají konkrétní signály o většinovém smýšlení amerického filmového průmyslu.
Jako příklad může posloužit letošní výběr moderátorů sympatizujících s homosexuálním hnutím – mladých herců Anne Hathawayové a Jamese Franca. Jedním z oscarových favoritů byla navíc lesbická tragikomedie Děcka jsou v pohodě. Jde o zřejmou demonstraci „politické korektnosti“ akademie, byť snímek nakonec neproměnil ani jednu ze čtyř nominací. Podobně se nakonec většině konzervativních akademiků nehodil do krámu vynikající, ale neuctivý western Opravdová kuráž anebo nestandardní thriller Winter’s Bone.

MM25_AI

Klíčové je načasování

Důležitější než společenský vliv cen akademie je ovšem jejich ekonomický dosah. Na mechanismus Oscarů se napojuje většina celoroční anglofonní filmové produkce. Smysl je zřejmý: producenti, herci, režiséři, scenáristé či třeba střihači, kteří Oscara získají, mají na pracovním trhu tu nejvyšší hodnotu. Samotné oceněné snímky mají hodnotu zlata pro distributory.
Ti filmy nasazují do kin už s ohledem na jejich oscarové ambice. V tomto směru je nejméně vhodné období těsně po Oscarech, které v kinech ještě žije zvýšenou návštěvností oceněných snímků z předchozího roku. Květen startuje sezonu letních blockbusterů, jejichž cílem je vydělat co nejvíc peněz. Ty mohou v rámci Oscarů zabodovat spíše v takových kategoriích, jako je zvuk, zvláštní efekty či střih.
Typickým příkladem je ambiciózní šaráda Počátek, která měla premiéru loni v červenci. Z osmi oscarových nominací nakonec proměnila čtyři, ovšem právě jen v „technických“ kategoriích. Z deseti filmů nominovaných letos v kategorii nejlepší snímek roku měl Počátek druhé nejvyšší tržby, hned po letní animované komedii Toy Story 3: Příběh hraček.
Pravá „oscarová sezona“ začíná na podzim a končí vánočními svátky, což dodržely i všechny „velké“ snímky, nominované v kategorii nejlepší film (výjimku tvoří příznačně oba „nezávislí“, Děcka jsou v pohodě a Winter’s Bone). Vítězná Králova řeč měla americkou premiéru v listopadu a lze očekávat, že vlna zájmu o ni nyní stoupne – a to nejen v USA, ale třeba i u nás. Pro naše distributory tento malý film získal atraktivitu právě až poté, co začal sbírat nejrůznější ocenění. České premiéry se dočká tento týden – 10. března.

Oscaroví sběratelé pro rok 2011 název filmu – tržby (v USA, v milionech dolarů) – vítězství v kategorii – nominace
Toy Story 3: Příběh hraček – 415,0 – nejlepší animovaný film, píseň – 5 nominací Počátek – 292,6 – nejlepší výprava, střih a mix zvuku, vizuální efekty – 8 nominací
Opravdová kuráž – 165,2 – 10 nominací Králova řeč – 106,9 – nejlepší film, režie, původní scénář, mužský herecký výkon v hlavní roli – 12 nominací Černá labuť – 102,2 – nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli – 5 nominací Social Network – 96,8 – nejlepší adaptovaný scénář, hudba, střih – 8 nominací Fighter – 88,8 – nejlepší mužský a ženský herecký výkon ve vedlejší roli – 7 nominací Děcka jsou v pohodě – 20,8 – 4 nominace 127 hodin – 17,6 – 6 nominací Winter’s Bone – 6,4 – 4 nominace

  • Našli jste v článku chybu?