Přístup do firemní sítě na dálku prostřednictvím VPN je tradičním nástrojem, jak pracovat z domova a přitom být připojen na firemní intranet. I když o tuto službu v posledních letech ve Spojených státech klesal zájem, epidemie koronaviru spojená s domácí karanténou mění chování zákazníků.
Robert Smith z poradenské firmy Gartner několik měsíců pracuje na projektu s pracovním názvem „Vzdálený přístup VPN je mrtvý“, o tom, že tento nástroj už prakticky globálně působící firmy nevyužívají. To ale změnilo současné šíření viru COVID-19. Také ve Spojených státech, kde je hlášeno přes 1000 případů nákazy.
„Budu muset dát průzkumu nový název,“ řekl pro web Protocol Smith. Sektor poskytovatelů připjení VPN, který se v poslední době přehlížel, zažívá nový impuls s tím, jak se firmy připravují na globální dopady šíření viru.
Ilona Švihlíková: Koronavirus může přispět k deglobalizaci
Například společnost Amazon se připravuje na to, že stále více lidí bude pracovat z domova. Proto má zájem o nákup nových nástrojů pro VPN. Firma už vyzvala své zaměstnance, aby si takové připojení vyzkoušeli. „Na průmyslové úrovni byla VPN umírající technologií. Je to nástroj dinosaurů, který se od konce 90. let vlastně nezměnil. Koronavirus tomu dal náhle nový impuls, život,“ vysvětlil Smith.
Sám tvrdí, že o tento nástroj už nebyl velký zájem z oblasti firemního sektoru, z více než dvou tisíc analytiků firmy Gartner se „vépéenkou“ profesně zabývá jen on sám.
Firmy mají opět zájem o VPN
Za poslední měsíc se ale množí dotazy firem, které se připravují na to, že jejich lidé budou pracovat s citlivými daty z domova, ale nemají z tímto nástrojem zkušenosti nebo mají málo licencí.
Zejména se jedná o společnosti, které dosud nepovolovaly svým zaměstnancům práci z domu. Prospěch z toho mají poskytovatelé vzdáleného připojení VPN. Například firma Check Point z Tel Avivu nabízí svým klientům bezplatné 60denní licence pro nástroje VPN.
To samé platí pro firmu Pulse Secure, o jejíž služby roste zájem, potvrdil šéf marketingu Scott Gordon. Je asi pětinásobný, než před vypuknutím epidemie. V lednu to byly dotazy od podniků z Asie, od února se množí zájem subjektů z Evropy a Ameriky.
Příklady firem, které mohou získat na šíření koronaviru po světě
Netflix - poskytovatel streamování filmů a seriálů, akcie firmy rostou a jsou považovány jako bezpečný přístav v době, kdy panuje na akciových trzích výprodej v souvislosti s panikou okolo koronaviru |
Zoom – americká firma zajišťující videokonference a webináře |
Peloton Interactive - společnost vyrábějící cyklotrenažéry |
Top Glove – výrobce lékařských rukavic z Malajsie |
Moderna – biotechnologická americká firma, jež pracuje na vakcíně proti koronaviru |
Rewe, Carrefour – maloobchodní řetězce obecně hlásí větší tržby zejména trvanlivých potravin |
3M - výrobce respirátorů a masek |
Zdroje: protol.com, vow.com, dw.com
Dále čtěte:
Mozilla to s VPN myslí vážně. Po Windows již podporuje i Android
Vlídná tvář šílenství. Panika z nákazy koronavirem přináší nový byznys