Vyhlášený nouzový stav, ze dne na den ochromená ekonomika. Uzavřené obchody, restaurace a další služby, podniky, které musely omezit nebo zcela přerušit činnost. Faktem je, že ekonomika se bude vzpamatovávat z koronakrize ještě dlouho. Na druhé straně ji však můžeme současně vnímat i jako příležitost ke změně. Při každé ekonomické krizi v minulosti, ať už ji způsobilo cokoli, měly největší šanci ty firmy, jež se nebály přizpůsobit se novým podmínkám a nelpěly zkostnatěle na minulosti.
To, co se projevilo jako klíčové, je digitální transformace. Krize ukázala, že pojmy jako digitalizace firmy nebo inteligentní kancelář nejsou jen marketingové prázdné výrazy, ale skutečně funkční řešení. Ostatně pozorovat jsme to mohli například u e-shopů, které se v posledních měsících objevovaly jako houby po dešti, a na internet se začaly přesouvat i některé kamenné obchody a řetězce, jež o tom do té doby ani neuvažovaly.
Nejde však pouze o oblast e-commerce. Vezměme si takový home office. Ještě před pár měsíci patřila možnost občas pracovat z domova mezi jeden ze zaměstnaneckých benefitů především u velkých firem, ale jinak nebyl příliš rozšířený. Pak byl ale vyhlášen nouzový stav, někde dokonce i karanténa, a Češi najednou zjistili, že nemusejí nutně trávit hodiny cestou do zaměstnání, ale stejné množství práce odvedou i z domova. Také my v Konica Minolta jsme během krize pracovali ve větší míře z domova a s námi i tisíce dalších větších i menších firem.
Jsem přesvědčený, že se s prací z domova budeme ve stále větší míře setkávat i v době pokoronavirové. Její výhody si neuvědomili jen samotní zaměstnanci, ale hlavně představitelé firem. I oni najednou zjistili, že vlastně nepotřebují tak velké kanceláře, aby mohli efektivně fungovat, a že významné náklady lze ušetřit i na takových položkách, jako je například káva, kterou zaměstnanci v práci vypijí.
Aby však byl tento „nový styl práce“ efektivní a smysluplný, nemůže firma fungovat postaru s papírovými dokumenty a skříněmi přeplněnými šanony.
A zde se vracíme k potřebě digitální transformace. Na trhu s digitalizačními službami se pohybujeme již déle než pět let, a přestože během této doby poptávka rostla, stále mnoho především malých a středních firem s transformací otálelo.
Možností, jak dosáhnout kýženého výsledku, je přitom celá řada. Můžete si samozřejmě nechat postavit systém na míru, ale menší a střední firmy spíše sáhnou po moderních cloudových řešeních a nástrojích, jakými jsou například Office 365 a MS Teams. Výsledek je stejný. Nové technologie přinášejí nejen moderní způsoby komunikace včetně stále populárnějších videokonferencí, ale současně nabízejí i možnost intenzivní spolupráce v týmech a sdílení informací napříč celou firmou.
Ale pozor! Takto na papíře se může zdát digitální transformace snadná jako facka. Stejně snadno však může firma udělat chybu a zaseknout se v půli cesty, což ovšem nepřináší přímo úměrný poloviční efekt. Pro úspěšnou transformaci je třeba jediné: změnit své zažité rutiny a pracovní postupy. Jen tak lze využít celý potenciál digitální budoucnosti.
Ta přitom podle mého mínění může být jednou z cest, jak naši těžce zkoušenou ekonomiku znovu postavit na nohy.
O autorovi| Pavel Štěpán, Konica Minolta Business Solutions Czech