BERLÍN/HALLE (Focus, ČTK) – Německé dráhy Deutsche Bahn, největší evropská společnost ve svém oboru, čelí skandálu. Týdeník Focus napsal, že v projektu železniční obnovy někdejší NDR figurovaly po léta milionové úplatky. Jejich příjemce, vysoce postavený drážní úředník v Lipsku, inkasoval peníze od firem, jež uspěly ve výběrových řízeních. Vedení Deutsche Bahn zprávu potvrdilo a ujistilo, že nekalé praktiky nahlásilo státnímu zastupitelství v Halle už v dubnu.
Focus tvrdí, že podezřelý pracovník při vypisování projektů cíleně informoval uchazeče o technických řešeních, jež nebyla finančně lákavá. Mnohé firmy tak ztrácely zájem a přenechávaly prostor konkurenci. Od ní vyžadoval tři procenta z celkové výše sjednaného kontraktu. „Lidé, kteří poškozují image podniku, nemohou počítat s naší shovívavostí a nemají u drah co pohledávat, prohlásil šéf drah Hartmut Mehdorn.
Pověst německých drah, které byly formálně změněny na akciovou společnost, ale zůstávají v rukou státu, utrpěla v letošním roce už několik citelných šrámů. Podnik vykázal za rok 1999 vůbec poprvé provozní ztrátu, která činila 170 milionů marek. Na důvěryhodnosti mu nepřidala ani série nehod vlakových souprav. Návrh na drastické omezení personálních nákladů, jež by mohlo vést k propuštění až 70 tisíc z nynějších 240 tisíc zaměstnanců, vyvolalo pobouření železničářů, kteří stále hrozí stávkami.