Menu Zavřít

Kostlivec na poli. Silničáři musí koupit pozemek, který nechtějí

16. 7. 2013
Autor: čtk

Ředitelství silnic dostihl pozůstatek z éry stíhaného ředitele Alfréda Brunclíka. Musí za stamiliony koupit pozemek, který nechce

Příběh této zakázky státního Ředitelství silnic a dálnic je výletem do bohatýrských časů, kdy přes podnik protékaly desítky miliard a manažeři lehkou rukou podepisovali smlouvy, kvůli kterým je o pár let později pozatýkala policie. Dědictvím z těch dob je pozemek mezi Běchovicemi a Dolními Počernicemi blízko Prahy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se za něj zavázalo zaplatit developerům 175 milionů korun. Jenže ti ho předtím získali od magistrátu za 50 milionů. Stávající vedení ŘSD chce z obchodu vycouvat. A zjišťuje, že nemůže.

Obchod má kořeny v roce 2009. Tehdy ŘSD vedl a zodpovídal za něj někdejší ředitel Alfréd Brunclík. Policie ho letos v dubnu obvinila za podíl na zmanipulovaných zakázkách. V roce 2009 se ŘSD pod jeho vedením rozhodlo, že bude hledat pozemek, kde by postavilo nové středisko správy a údržby silnic.

Spěch na to nebyl. Středisko mělo sloužit zejména pro novou část pražského obchvatu, jejíž stavba je stále v nedohlednu. Optimistické úvahy ŘSD hovoří o zahájení stavby v roce 2018.

Zisk 120 milionů

Tady vstupují do hry developeři. Společnosti Neinver Czech a Kiro development koupily od pražského magistrátu asi pět tisíc čtverečních metrů pozemků u Běchovic. Ředitelství silnic se jim nabídlo, že by je odkoupilo.

Samo také vybralo znalce, který pozemky ocenil. Den před silvestrem 2009 uzavřelo ředitelství s developery smlouvu o smlouvě budoucí, že pozemky převezme. Smlouva má jedinou podmínku. Koupě bude, až získá ŘSD územní rozhodnutí, které mu středisko pro silničáře umožní postavit. Pod smlouvou je podepsán Brunclík.

Proč si ŘSD vybralo zrovna tyto pozemky a jak probíhalo stanovení ceny, když za ně soukromníci zaplatili magistrátu o sto milionů méně, se neví. Bývalý ředitel Brunclík pracuje pro firmu OHL ŽS na stavebních projektech v Rusku a firma jeho odpovědi zprostředkovat odmítla.

Ale zpět k pozemkům u Běchovic. Územní rozhodnutí ke stavbě ŘSD získalo v srpnu 2011 a začátkem října mělo s developery podle předsilvestrovské dohody uzavřít dohody o koupi. V té době už byly ve vedení ŘSD změny. Ministr dopravy Vít Bárta Brunclíka odvolal a na jeho křesle usedl Jiří Švorc. K zaplacení 175 milionů se neměl. Na ŘSD se začalo škrtat, zastavovat se musely i rozestavěné projekty. Navíc plány na trasu okruhu se začínaly oddalovat spolu s potížemi pražského územního plánu.

Neznámá firma

Větší část pozemků, a to více než čtyři tisíce čtverečních metrů, vlastní společnost Neinver Czech. Jde o firmu se španělským kapitálem, která podniká v několika zemích Evropy. V Česku nemá ani webové stránky.

Menší pozemek, přes 1300 čtverečních metrů, patří firmě Kiro development. O plochy u Běchovic byl podle ní docela velký zájem. „Cena nabídnutá Ředitelstvím silnic odpovídala nabídkám ostatních zájemců. My jsme si RSD zvolili jako partnera proto, že jeho projekt se nám zdál pro danou lokalitu nejvhodnější a nejprůchodnější – ostatní kupci měli zájem o budování nákupních center,“ vzpomíná Petr Váverka, šéf Kiro development.

Pře u soudu

Když Ředitelství silnic ani do loňského léta pozemky nekoupilo, využili developeři rozhodčí doložky a domáhali se uzavření kupní smlouvy u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře. Uspěli. Nález rozhodčího soudu nabyl právní moci letos v lednu, a soud navíc uložil ŘSD uhradit 7,5milionové náklady řízení. „My jsme se s tímto nálezem nesmířili a podali jsme k Obvodnímu soudu pro Prahu 1 žalobu na jeho zrušení. Nemůžeme nyní předmětné pozemky vykoupit, protože jejich výkup za stávající situace okolo trasy silničního okruhu kolem Prahy by byl v rozporu s právními predpisy,“ vysvětluje mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Obvodní soud aktuálně odložil vykonatelnost rozhodčího nálezu a kauza bude pokračovat.

Jakákoli manipulace s pozemky je momentálně zablokovaná. Ředitelství je nechce, developeři je odmítají nabízet někomu jinému, protože chtějí naplnit smlouvu z roku 2009. „Pokud by druhá strana prišla s nejakým rozumným návrhem, asi bychom byli ochotni o něm diskutovat. Jediný návrh RSD – odložit prodej pozemku až do získání územního rozhodnutí na související část Pražského okruhu – byl pro nás nepřijatelný,“ říká Váverka. Cena, kterou developeři za pozemky chtějí, není podle něj přemrštěná.

Přeceněný odhad

Do celé věci se vložilo i ministerstvo dopravy, které si myslí úplný opak. „Jsme přesvědčení, že ty pozemky byly oceněny v rozporu se zákonem o oceňování a že cena v tom posudku neodpovídá realite,“ prohlásil odstupující šéf resortu Zbyněk Stanjura. Jeho úřad připravuje žalobu na neplatnost kupní smlouvy. Soud poběží mimo spor ŘSD a developerů. Důvodem podání žaloby je podle Zbyňka Stanjury to, že ministerstvo v roce 2009 nedalo souhlas ŘSD vůbec smlouvu uzavřít. Přitom se ředitelství už tehdy muselo ptát na každý obchod s pozemky přesahující milion korun. Sporné je ovšem to, jestli pozemky byly vedeny jako součást stavby, se kterou počítal Státní fond dopravní infrastruktury, jehož rozpočet schvaluje sněmovna. Tak či tak, cena 175 milionů už reálně narostla.

Jednak o miliony, které ŘSD muselo vynaložit na získání územního rozhodnutí, jednak o soudní náklady a o penále, kterým developeři kvůli nesplnění smlouvy hrozí. V součtu jde o více než 30 milionů korun.


O ŘSD čtěte více:

ŘSD reklamuje další úseky D47, především tunel Klimkovice

Nejlevněji stavějí dálnice v Německu. Ve Španělsku je výstavba dvakrát dražší

FIN25

David Čermák: Na ŘSD zatím potkávám jen kostlivce


  • Našli jste v článku chybu?